کد خبر : 107999
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
-

اگر متوفی در وصیتنامه اعلام بدهکاری کند، چه باید کرد؟

اگر متوفی در وصیتنامه اعلام بدهکاری کند، چه باید کرد؟
امکان دارد شخص متوفی در وصیتنامه خود به بدهکاری خود بر فردی اشاره نماید.

به گزارش سورپرس؛ وصیتنامه قواعد و اصول کلی و ماهوی دارد که نویسنده وصیتنامه ملزم به رعایت آن قوانین و اصول است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اعلام بدهکاری در وصیتنامه می‌پردازیم.

اعلام بدهکاری در ضمن وصیتنامه
اگر متوفی در وصیتنامه خود اعلام کند که بدهکاری دارد، در این صورت ۲ حالت پیش می‌آید. یا دارایی و اموال متوفی کفاف بدهکاری او را می‌دهد یا ترکه متوفی (اموال بر جا مانده از متوفی) پاسخگویی بدهکاری وی نیست.

در حالت اول: ابتدا پیش از تقسیم ترکه بین وراث باید حتما تمام بدهکاری وی پرداخت شود. در مرحله بعد اگر چیزی در اموال متوفی ماند به نسبت سهم هر کدام از فرزندان ترکه بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.

حالت دوم: در حالتی که دارایی متوفی اصلا کفاف بدهکاری وی را ندهد، هر مال و اموالی که دارد باید به عنوان پرداخت بدهی به فرد طلبکار پرداخت شود. طبیعتا دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که بین وراث تقسیم شود.

نکته مهم در باب وصیتنامه: اگر دارایی شخص فوت‌شده پاسخگوی بدهی وی نباشد، هیچ‌کدام از فرزندان وی اعم از دختر یا پسر هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت بدهی ندارند. این یعنی شخص طلبکار نمی‌تواند علیه وراث، دعوی مطالبه دین اقامه کند. اگر هم، چنین دعوی را اقامه کنند توسط دادگاه رد خواهد شد.

اصول شکلی وصیتنامه
وصیتنامه لزوما باید مجموعه اصول شکلی را دارا باشد و در صورت عدم رعایت این اصول شکلی وصیتنامه باطل خواهد و موجب بطلان وصیتنامه می‌شود. موارد بطلان وصیتنامه به واسطه عدم رعایت شرایط شکلی عبارت‌اند از:

چنانچه وصیتنامه به‌صورت سری تنظیم شود و سپس آشکار شود که متوفی اصلا سواد نداشته منجر به بطلان وصیتنامه می‌شود.

همچنین چنانچه وصیتنامه رسمی جعل شده باشد و جعل وصیتنامه را باید به اثبات برسانند.

چنانچه وصیتنامه توسط متوفی نوشته شده باشد، ولی این وصیتنامه با امضا یا مهر یا دست‌خط اصلی متوفی مطابقت نداشته باشد موجب بطلان وصیتنامه می‌شود.

انتهای پیام/۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.