کد خبر : 100217
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
-

عضو کمیسیون تلفیق:

اکثریت قاطع مجلس مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند

اکثریت قاطع مجلس مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند
تا زمانی که شورای نگهبان با حذف ارز ۴۲۰۰ موافقت نکند تبدیل به قانون نخواهد شد.

به گزارش سورپرس؛ غلامحسین رضوانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و هستم و پیش از این هم کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود که ارز ۴۲۰۰ تومان در سال آینده هم تا ۹ میلیارد دلار استمرار داشته باشد، اظهار داشت: انتظار می‌رفت نمایندگان مخالف و موافق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مباحث کارشناسی مطرح کنند و این موضوع در صحن مورد بحث قرار بگیرد، اما متاسفانه بدون اینکه بر روی تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومان کار کارشناسی انجام شود نسبت به حذف آن تصمیم گرفته شد و درباره مساله‌ای با این اهمیت در مدت زمان بسیار کمی و بدون شنیدن نقطه نظرات و تحلیل‌های نمایندگان مخالف حذف ارز ترجیحی، تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: حتی دولت هم مدعی نبود که حذف ارز ترجیحی بر قیمت کالا‌های اساسی بی‌تاثیر است. تا جایی که می‌دانم در دولت هم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نظر واحدی وجود ندارد.

نماینده مردم تهران افزود: متاسفانه درباره حذف یا عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بحث‌های کارشناسی در صحن مجلس انجام نشد در حالی که یکی مهم‌ترین از مسائل بودجه ۱۴۰۱ همین موضوع ارز ترجیحی بوده است. قرار بر این بود که بحث‌های کارشناسی قوی هم از طرف نمایندگان مخالف حذف و موافق حذف ارز ترجیجی انجام و بعد از آن در صحن رای‌گیری شود، اما متاسفانه این روند طی نشد و مانند مسائل بی‌اهمیت از ارز ۴۲۰۰ تومانی عبور شد.

عضو کمیسیون تلفیق با بیان اینکه تصمیم امروز درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی سنجیده نبود، گفت: البته نظر همه نمایندگان محترم است، اما این تصمیم به گونه‌ای مطرح شد که شاید عده‌ای از نمایندگان توجه‌ای به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشتند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امروز در مجلس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصویب شد در حالی که برخی از کسانی که امروز دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند قبلا به دنبال رد کلیات بودجه بودند. البته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و رد کلیات بودجه می‌تواند در یک راستا باشد و با هم متناقض نباشد در هر حال ما نمایندگان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در تلاش هستیم از راه‌های قانونی که مانع از این اتفاق شویم.

وی ادامه داد: تا زمانی که شورای نگهبان با حذف ارز ۴۲۰۰ موافقت نکند تبدیل به قانون نخواهد شد و تا زمانی که راه‌های قانونی برای نمایندگان مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشته باشد آن را دنبال می‌کنیم.

رضوانی درباره تاثیر گذاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم کالا‌های اساسی اظهار داشت: مدافعان سرسخت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم معتقدند که این اقدام سهم عمده‌ای در افزایش نرخ تورم خواهد داشت. اما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر دو پیش فرض غلط استوار است اول اینکه اجتناب ناپذیر است و دوم اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رانت و فساد می‌شود. البته من منکر فساد ارز ترجیحی نیستم، اما راه مبارزه با رانت و فساد ارز ترجیحی وجود دارد و باید جلوی فساد آن را بگیرند نه اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند.

وی تاکید کرد: مبارزه با فساد امکان پذیراست و اطلاعات و سوابق تمام کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند در بانک‌ها موجود است.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.