کد خبر : 113062
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
-

انفجار نیروگاه اتمی ژاپروژیا،فاجعه‌ای بدتر از چرنوبیل

انفجار نیروگاه اتمی ژاپروژیا،فاجعه‌ای بدتر از چرنوبیل
انفجار نیروگاه اتمی ژاپروژیا می‌تواند به فاجعه‌ای بدتر از چرنوبیل بدل شود.

به گزارش گروه بین الملل سورپرس، نیرو‌های اوکراینی مناطق نزدیک یک نیروگاه هسته‌ای را در جنوب این کشور برای دومین روز متوالی گلوله باران کردند. این موضوع را مقامات طرفدار روسیه مستقر در منطقه ژاپروژیا اعلام کردند. آن‌ها می‌گویند که به چند صد متری تاسیسات هسته‌ای ژاپروژیا چندین موشک و خمپاره اصابت کرده است. مقامات محلی تصاویری از محل حمله را در روز یکشنبه منتشر کردند. ارتش اوکراین اعلام کرد که چندین موشک به نزدیکی این نیروگاه فعال هسته‌ای شلیک کرده است. روسیه پیشتر هشدار داده است که هرگونه اصابت مستقیم موشک‌های شلیک شده به راکتور نیروگاه هسته‌ای ژاپروژیا می‌تواند به فاجعه‌ای بدتر از چرنوبیل بدل شود. در روز جمعه هم نیرو‌های اوکراینی به منطقه حملات خمپاره‌ای انجام دادند. این موضوع سبب آتش سوزی در تاسیسات اتمی مذکور شد به طوریکه برخی از خطوط انتقال برق در این نیروگاه قطع شد. ماه گذشته هم این تاسیسات هدف حمله پهپادی واقع شد. کی یف هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است و به جای آن مسکو را مورد سرزنش قرار داده است. در این حال آژانس بین المللی اتمی درباره امنیت این نیروگاه اتمی هشدار داده است و اوکراین را مورد سرزنش قرار نداده است.

گروسی در این باره گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعاتی درباره وضعیت خطرناک این منطقه دریافت کرده است. فعالیت نظامی ایمنی و امنیت نیروگاه هسته‌ای ژاپروژیا را به خطر می‌اندازد و کاملا غیرقابل پذیرش است و باید با هر هزینه‌ای از آن جلوگیری کرد. هرگونه حمله نظامی به طرف این نیروگاه یا از آنجا به طرف محلی دیگر به منزله بازی با آتش است و می‌تواند تبعات فاجعه باری به همراه داشته باشد.

یوگونی بالیتسکی رئیس نیروگاه ژاپروژیا گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از خطر بالای یک فاجعه اتمی که نئونازی‌های کی یف ایجاد می‌کنند به طور کلی آگاه است، اما گام‌های واقعی برای جلوگیری از این اقدامات مجرمانه دولت اوکراین برنداشته است.

اسکات ریتر افسر پیشین اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا نیز گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دارد که در این رابطه صحبت کند. اما چرا از عوامل این حمله نام نمی‌برد؟ این یک حمله نظامی نیست. این حمله نظامی اوکراین ضد یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی است. این موردی است که روی می‌دهد. به نظرم باید نام عامل حمله را ببریم. ما باید بدانیم که چه طرفی مسئوول این حملات است تا بتوانیم به راه حل بهتری برسیم. یک راه حل زمانی حاصل می‌شود که کشورهایی، چون آمریکا و همچنین اعضای ناتو و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اجازه بدهند که اوکراین بداند که بدون شک ادامه این وضعیت می‌تواند هرگونه حمایت آن‌ها از اوکراین را در خطر قرار دهد. این غیرقابل پذیرش است.

نیروگاه هسته‌ای ژاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است. این نیروگاه در بین ده نیروگاه بزرگ هسته‌ای جهان قرار دارد. راکتور‌های آن برق میلیون‌ها نفر را تامین می‌کند. ظرفیت تولید برق آن ۵۰ درصد بیشتر از نیروگاه اتمی چرنوبیل است. اجازه بدهید که به این موضوع بپزدازیم که چگونه یک انفجار احتمالی در این نیروگاه در جنوب اوکراین می‌تواند منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد. بیشتر مناطق در سراسر اوکراین و دونباس و مناطق مرزی روسیه با تشعشعات رادیواکتیو آلوده خواهند شد. اما اثرات آن حتی می‌تواند به مناطق بیشتری در تمامی مناطق در غرب اروپا، دریای سیاه و ترکیه گسترده شود. ما تبعات ناشی از این موضوع را با “الکساندر استاپونوف “کارشناس نظامی روسیه و “کریستیله نئانت” نویسنده و روزنامه نگار در میان گذاشتیم.

کریستیله نئانت نیز گفت: زمانی که فاجعه چرنوبیل روی داد ما شاهد آن بودیم که ابر‌های سمی ناشی از آن به طرف غرب حرکت کردند و باد در جهت غرب می‌وزید. من نمی‌توانم این موضوع را درک کنم که چرا نیرو‌های اوکراینی این تصمیم را گرفته اند. از نظر من این خودکشی محض است. هرگونه حمله می‌تواند سبب آلودگی اطرف این نیروگاه همانند نیروگاه چرنوبیل شود. این به معنای آن است که شمار زیادی از ساکنین اطراف آن آواره می‌شوند و دیگر هیچ فردی نمی‌تواند در منطقه زندگی کند. هیچ ساختمانی نمی‌تواند ساخته شود. متهم کردن روسیه موضوعی بی معنی است. اوکراین از این موضوع به مدت هشت سال برای گلوله باران مردم جمهوری‌های خلق لوهانسگ و دونتسک استفاده می‌کرد. این مطلب جدیدی نیست و آن‌ها بار‌ها و بار‌ها از این بهانه‌ها استفاده کرده اند.

الکساندر استپاونوف گفت: اوکراین پیشتر از یک پهپاد تهاجمی برای حمله به این نیروگاه استفاده کرد. اما باید بگوییم که این پهپاد هم تهاجمی بوده است و هم یک پهپاد شناسایی بوده است تا اوکراین بتواند از میزان کنترل نیروگاه توسط روسیه و آسیب پذیری آن برای حمله به آن آگاه شود. رژیم کی یف با این حملات تروریستی که می‌تواند تمامی غرب اروپا را فلج کند تلاش می‌کند که خود را از این بحران بیرون بکشد. کی یف مدتهاست که این منطقه را قلمرو خود نمی‌داند و منطق آن این است که اگر این منطقه برای آن نیست برای هیچ طرفی دیگری هم نباید باشد.

 

مدودف: کشور‌های غربی به دنبال نابودی روسیه هستند
خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری تاس گزارش داد دمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت هدف کشور‌های غربی نابودی روسیه است.

دبیرکل سازمان ملل حمله اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا را «انتحاری» توصیف کرد
کانال تلگرام خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امروز در کنفرانسی خبری اعلام کرد حملات اوکراین به نیروگاه هسته‌ای در زاپاروژیا «انتحاری» است و باید متوقف شود.
اخبار مرتبط

مقامات اوکراینی نزدیک به مسکو، اوکراین را به حمله به زاپوریژیا متهم کردند
منابع محلی انرگودار که پس از حمله روسیه در این منطقه روی کار آمده اند، روز یکشنبه اوکراین را به حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا متهم کردند.
این نیروگاه هسته‌ای در روز‌های اخیر هدف حملات متعددی بوده است و مقامات مسکو و کی یف یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم کرده اند.
مسئولان این شهر اشغال شده که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در آن واقع شده است، اعلام کردند شنبه شب ارتش اوکراین با یک بمب خوشه‌ای که از یک موشک انداز چندگانه اوراگان شلیک شده بود، این نیروگاه را هدف قرار داد.
این منبع در گفتگو با خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) اعلام کرد ترکش‌ها و موتور موشک در فاصله ۴۰۰ متری از یک رئاکتور فعال سقوط کردند. به گفته این منبع این حمله به ساختمان‌های اداری و منطقه ذخیره سوخت هسته‌ای نیروگاه آسیب رسانده است.
این منبع شواهد بیشتری برای اثبات اظهارات خود ارائه نکرد و خبرگزاری فرانسه نتوانست این ادعا‌ها را از یک منبع مستقل تایید کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اطلاعات و اخبار دریافت شده از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، به شدت هشداردهنده ارزیابی کرد.
مقامات اوکراینی روز جمعه نیرو‌های روس را به انجام سه حمله در نزدیکی یک رئاکتور در نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین متهم کردند.
ارتش روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد نیرو‌های اوکراینی منشا این حملات هستند.

حدود ۲۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی در قالب دو برنامه حمایتی به انگلیس رفته اند
دولت انگلیس اعلام کرد حدود دویست هزار اوکراینی در قالب دو برنامه کمک رسانی به افرادی که پس از حمله روسیه در ۲۴ فوریه از این کشور گریخته اند، وارد خاک انگلیس شده اند.
بر اساس داده‌هایی که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، نزدیک به ۶.۲ میلیون پناهنده اوکراینی تا ۲۶ ژوئیه در اروپا ثبت نام کردند که بیش از نیمی از آن‌ها برای اقامت موقت درخواست داده اند. لهستان به تنهایی بیش از ۱.۲ میلیون اوکراینی را پذیرفته است.
دو طرح کمک به پناهندگان اوکراینی در انگلیس به اجرا گذاشته شده است. یکی از این طرح‌ها برای کسانی است که خانواده شان از قبل در انگلیس زندگی می‌کردند و برنامه دیگر به شهروندان انگلیسی این اجازه را می‌دهد که برای کسانی که از جنگ فرار می‌کنند، مسکن تهیه نمایند. این برنامه‌ها در ابتدا به دلیل کاغذبازی‌های بسیار و این واقعیت که وضعیت برخی از پناهندگان برای هفته‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، مورد انتقاد قرار گرفتند.
دولت انگلیس اعلام کرد که این فرایند‌ها اکنون کاملا دیجیتالی شده است و هدف آن پردازش درخواست‌های متقاضیان ظرف ۴۸ ساعت است. همچنین این برنامه‌ها به کودکان پناهجو این امکان را می‌دهد که در صورت داشتن مدرکی دال بر رضایت والدین، بدون همراهی والدین یا سرپرست درخواست ورود به انگلیس بدهند.
بر اساس آمار‌هایی که لندن منتشر کرده است، تا ۲۶ ژوئیه تعداد درخواست‌های دریافت شده توسط دولت انگلیس در قالب دو برنامه صدور روادید برای اتباع اوکراین، ۱۹۸ هزار و ۲۰۰ مورد بوده و از این تعداد در مجموع برای ۱۶۶ هزار و ۲۰۰ نفر روادید صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، انگلیس صدور روادید برای پناهجویان اوکراینی را در اولویت قرار داده است و همین مسئله باعث تاخیر در رسیدگی به درخواست‌های ویزای کار و تحصیل برای بسیاری از متقاضیان سایر کشور‌ها شده است.
بر اساس داده‌هایی که وزارت کشور فرانسه ۲۵ ژوئیه منتشر کرد، نزدیک به ۶۲ هزار و ۶۰۹ آواره و پناهجو بین ۲۴ فوریه تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ به این کشور وارد شدند که ۹۸ درصد آن‌ها اتباع اوکراینی بودند.

ابراز تاسف عفو بین الملل از خشم اوکراین
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، سازمان عفو بین الملل امروز اعلام کرد که از اینکه مقامات اوکراین از گزارش این سازمان مبنی بر اینکه نیرو‌های ارتش اوکراین جان غیر نظامیان را به خطر می‌اندازند، خشمگین شده اند، متاسف است. این سازمان تاکید کرد همچنان بر گزارش خود تاکید دارد و آن را تایید می‌کند. سازمان عفو بین الملل در گزارش خود تاکید کرده است که از جمله اولویت هایش اطمینان حاصل کردن از این است که جان غیر نظامیان به خطر نیفتد.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.