کد خبر : 138039
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
-

امیرعبداللهیان: امکان دستیابی به توافق احیای برجام وجود دارد اگر آمریکایی از برخورد چندگانه خارج شود

امیرعبداللهیان: امکان دستیابی به توافق احیای برجام وجود دارد اگر آمریکایی از برخورد چندگانه خارج شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد «اگر آمریکایی از برخورد چندگانه خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام دور از دسترس نیست».

به گزارش سورپرس؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دور از دسترس نیست.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه شب گذشته نشست آستانه به میزبانی ایران و با حضور وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه برگزار شد و در بخش دوم نشست نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز حضور داشت، تصریح کرد: در این نشست آخرین وضعیت سوریه و مشکلاتی که مردم سوریه با آن روبرو هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سوریه همچنان با مشکلات اقتصادی، تحریم‌های اقتصادی غرب و تروریسم داعش در بخش‌هایی از این کشور روبرو است و در این نشست از این موارد به عنوان چالش‌های اساسی مطرح در سوریه نام برده شد، ادامه داد: در همین چهارچوب از نماینده سازمان ملل خواستیم که سازمان ملل طرحی ارائه کند و پشتبانی مالی به عمل آورد که زیرساخت‌های لازم برای بازگشت مهاجران و آوارگان سوری به کشورشان فراهم شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این نشست همچنین راهکار‌هایی برای کاهش سوءتفاهم‌ها و مشکلات مرزی بین سوریه و ترکیه نیز مطرح شد و امیدواریم در آینده نزدیک در قالب ادامه نشست آستانه و یا فرمت چهارجانبه با حضور کشور‌های ایران، روسیه، ترکیه و سوریه بتوانیم این مشکلات را حل‌وفصل کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی با خبرنگاران در نیویورک همچنین به برگزاری نشست مجمع تمدن‌های کهن با حضور ۹ کشور به میزبانی ایران در شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: ایران حرف‌های زیادی در حوزه‌های تمدنی، فرهنگی و میراث فرهنگی دارد.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که طی چند روز گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار‌هایی را با تعدادی از همتایان خود از کشور‌های مختلف داشته است، اظهار کرد: این دیدار‌ها امروز و فردا نیز ادامه پیدا می‌کند.

دیپلمات ارشد ایران همچنین گفت: در حاشیه شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک نشست نیز با یک اندیشکده آمریکایی داشتیم که در آن تعدادی از سیاستمداران سابق آمریکایی نیز در آن حضور داشتند.

ما در آن جلسه به صراحت در مورد موضوعات فی‌مابین بحث کردیم از جمله در مورد رویکرد نادرست آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال ملت ایران و در خصوص برجام و خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام و تداوم این راه از سوی دولت بایدن با شکل و ادبیات دیگری.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «در این نشست سوالاتی را نیز برخی از سیاستمداران سابق آمریکایی مطرح کردند که تلاش کردیم به این سوالات نیز پاسخ دهیم»، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای توافق ایران و آمریکا در هفته گذشته در مورد بحث تبادل زندانیان بین دو کشور و آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی گفت: در این جلسه نیز به این موضوع اشاره کردیم که اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.