کد خبر : 50419
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
-

خطیب‌زاده در نشست خبری:

گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی به زودی منتشر می‌شود

گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی به زودی منتشر می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی آماده شده است و به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش سورپرس؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: امروز ساعت ۱۱:۳۰ صبح نشست غیررسمی وزرای امور خارجه عضو برجام به صورت آنلاین برگزار خواهد شد که البته به موضوعات خاص و ویژه برجامی تمرکز نخواهد شد بلکه برای بررسی تحولاتی است که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده است.

خطیب‌زاده همچنین گفت: در روز چهارشنبه این هفته معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران سفر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص سفر وزیر نفت به روسیه و برخی خبرها درباره صادرات ۴.۵ میلیون بشکه‌ای نفت در روز به روسیه، گفت: بعید می‌دانم چنین حجمی از صادرات نفت را داشته باشیم زیرا حجم صادرات نفت ایران در پیک خودش هم مشخص است. وزارت نفت جزئیات سفر وزیر نفت به روسیه را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سهم ایران از بازار نفت سهم مشخصی است و ایران این سهم را تضمین خواهد کرد و تلاش می‌کند آنهایی که از دست رفته است را پس بگیرد.

خطیب‌زاده همچنین درخصوص برجام، گفت: برجام موضوعی است که روند خودش را داشته، مذاکره شده، امضا شده، جمع‌بندی و نهایی شده است. سندی که به این مرحله رسیده است نه ما و نه هیچ کشوری دیگری نمی‌تواند حتی فکر کند که قابل بازبینی است.

وی افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ روشن است. برجام موضوعی نیست که کسی بتواند دوباره بر سر آن مذاکره کند و بندی را به آن اضافه یا کم کند. برخی علاقه دارند که در برجام تغییراتی اعمال شود ولی ما بارها اعلام کردیم نظرمان قطعی، یقینی و روشن است که برجام مذاکره مجدد نخواهد شد و بهتر است طرف‌های برجامی به انجام تعهدات خود بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در همین مقاومت حداکثری که داشت به همه دنیا پیام واحدی ارسال کرد مبنی براینکه درباره امنیت ملی و مصالح عالیه خودش با کسی مذاکره نمی‌کند و خودش تصمیم خواهد گرفت. ایران اولویت‌های دفاعی خود را دارد و همواره در همان چارچوب عمل خواهد کرد.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موضع وزارت امور خارجه در قبال سیاست‌های آژانس انرژی اتمی و پارلمان اروپا، گفت: البته روابط ایران و آژانس اتمی یک رابطه کاملا فنی است و ما نیز همواره تاکید کردیم که این روابط فنی باید در همین چارچوب حفظ شود. هرگاه آژانس نگاه فنی به مسائل داشته، روابط ما کاملا مشخص، روشن و عملگرایانه‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: از آقای گروسی درخصوص اظهارات اخیر او سوال شد و وی گفت منظورش آن نبوده که برداشت شده است. ما گفتیم برجام نه مذاکره مجدد خواهد شد و نه سندی به آن اضافه می‌شود و آقای گروسی هم تفسیر جدیدی بر اظهارات خودش قرار داد و گفت منظور من درباره مسائل فنی بین ایران و آژانس بود. ما نیز همین تفسیرها را می‌پذیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  گفت: توصیه ما به آژانس همواره این بوده است که خود را از مباحث و فشارهای سیاسی و از برخی حرکت‌های طرف سوم دور نگه دارند تا هم شان و وزن و اعتبار آژانس حفظ شود و هم روابط فنی با ایران در مسیر خودش ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.