کد خبر : 34669
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
-

امام سجاد؛ میراث‌دار عاشورا

امام سجاد؛ میراث‌دار عاشورا
یکی از اتفاقات مهم در زندگی امام سجاد پناه دادن به مروان ابن حکم در جریان حُره است. امام سجاد با این حرکت نیز نشان دادند ابناء علی جوانمردی را از امیرالمومنین (ع) به میراث دارند.

گروه فرهنگی سورپرس: دوازدهم ماه محرم مصادف با شهادت امام سجاد علیه السلام است. امامی که میراث‌دار خون پدرش ابا عبدالله و صدای رسای شهدای کربلا بود. امام زین العابدین علیه السلام با خطبه‌های معروف خود در شام لرزه بر اندام کاخ یزید می‌انداختند. آن امام همام در کنار عمه‌ی بزرگوار خود حضرت زینب سلام الله علیها گنجینه‌ی بزرگ عاشورا را پاسبانی کردند.

امام سجاد علیه السلام در دوران سلطه‌ی یزید فاسد بر امت اسلامی در برابر ظلم ایستادگی کردند و از سیره‌ی علوی و شیوه حسنین علیهماالسلام و پیروان راستین آن‌ها پایش کردند. یزید در خطبه‌های کذایی خود سعی داشت تا چهره‌ای مخدوش از مولا علی و علویان به نسل‌های بعد نشان دهد، ولی امام علی ابن حسین در کنار عمه‌ی بزرگوار خود قیام بزرگ عاشورا را زنده نگه داشتند و هرگز اجازه ندادند به شجره‌ی طیبه‌ی نبی مکرم اسلام کوچک‌ترین گزند و آسیبی رسد.

«امام سجاد»، میراث‌دار عاشورا و احیاء کننده‌ی قیام اباعبدالله

صحیفه‌ی سجادیه که متشکل از ۵۴ دعا از امام سجاد علیه السلام است، آینه‌ی تمام نمای شخصیت مبارز و والای آن حضرت است. آن امام همام در فراز سوم دعای بر رفع اندوه‌ها فرمودند:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ سُؤَالَ مَنِ اشْتَدَّتْ فَاقَتُهُ، وَ ضَعُفَتْ قُوَّتُهُ، وَ کَثُرَتْ ذُنُوبُهُ، سُؤَالَ مَنْ لَا یَجِدُ لِفَاقَتِهِ مُغِیثاً، وَ لَا لِضَعْفِهِ مُقَوِّیاً، وَ لَا لِذَنْبِهِ غَافِراً غَیْرَکَ، یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ أَسْأَلُکَ عَمَلًا تُحِبُّ بِهِ مَنْ عَمِلَ بِهِ، وَ یَقِیناً تَنْفَعُ بِهِ مَنِ اسْتَیْقَنَ بِهِ حَقَّ الْیَقِینَ فِی نَفَاذِ أَمْرِکَ

خدایا! از تو درخواست می‌کنم؛ درخواست کسی که نیازش شدید و نیرویش کاهش یافته و گناهانش زیاد شده؛ درخواست کسی که برای نیازمندی‌اش فریادرسی و برای ناتوانی‌اش نیرو دهنده‌ای و برای گناهش آمرزنده‌ای، غیر تو نمی‌یابد.‌ای صاحب بزرگی و رافت و رحمت! عملی را از تو درخواست می‌کنم که هر کس آن را انجام دهد، به خاطر آن دوستش داری و یقینی را می‌خواهم که به سبب آن کسی را سود می‌دهی که در مسیر جریان فرمان و اراده‌ات به وسیلۀ آن یقین، حقّ‌الیقین را به دست آورد.

طلب آمرزش و مغفرت از درگاه باری تعالی، دعای خیر برای عموم مسلمین و دعا در حق پدر و مادر که به زعم اسلام پایه و اساس جامعه‌ی اسلامی را شکل می‌دهند، مضامین اصلی ادعیه‌ی امام سجاد هستند که نشان دهنده‌ی توجه آن امام به این مفاهیم ناب و عمیق است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ امامت آن حضرت قیام مختار بود. حضرت امام سجاد علیه السلام هرگز حب و بغض و شخصی یا گروهی را مقدم بر حق طلبی ندانستند و از قیام مختار دفاع نکردند. حق طلبی امام سجاد و پرهیز از حب و بغض‌های شخصی آن امام همام ریشه در سیره علوی داشت. آنجا که حضرت مولا علی با عمرو ابن عبدود پیکار می‌کنند، ولی به خاطر اجتناب از کینه‌ی شخصی از آن شخص می‌گذرد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم در زندگی امام سجاد پناه دادن به مروان ابن حکم در جریان حره است. امام سجاد با این حرکت نیز نشان دادند ابناء علی جوانمردی را از امیرالمومنین به میراث دارند.

امام سجاد علیه السلام در روز ۱۲ محرم الحرام سال ۹۵ هجری قمری به فرمان خلیفه‌ی سفاک زمان ولید ابن عبدالمالک اموی به شهادت رسید.

 

انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.