کد خبر : 2436
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۷:۱۶
-

اعمال عوارض صادراتی برای گوجه فرنگی

اعمال عوارض صادراتی برای گوجه فرنگی

صادرات گوجه فرنگی با هدف تنظیم بازار داخلی ،از اول دی ماه مشمول عوارض صادراتی خواهد شد.

به گزارش سورپرس روز سه‌شنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدرضا کلامی» سخنگوی ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه افزایش قیمت گوجه فصلی است، اعلام کرد: همیشه اولویت با مصرف داخل است و در فصل برداشت که عرضه کم می‌شود و افزایش تولید نداریم، صادرات باید کنترل و هدایت شود.

مشاهدات میدانی حاکی از این است که قیمت گوجه فرنگی از هفته گذشته روندی تصاعدی به خود گرفت و از حدود پنج هزار تومان به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان رسید؛ رئیس اتحادیه مرکزی میوه وتره بار تهران، سرمازدگی، نرسیدن محصول به بازار، افزایش کرایه حمل و نقل و همچنین صادرات را از جمله دلایل این افزایش قیمت ذکر کرد.

گفته ها حاکی از آن است که با شروع فصل سرما و وقوع بارش های پاییزی کاشت و برداشت محصول پاییزه در برخی استان های جنوبی کشور با وقفه مواجه شده است که همین امر در بازار رسانی این محصول ایفای نقش کرده است.

در هفته گذشته نشان می‌دهد که با اصلاح نرخ سوخت، کرایه وانت بارها نیز افزایش حداقل دو برابری داشته است؛ به طوری که وانت‌بارها بدون هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای، کرایه حمل بار را به بهانه سهمیه بندی بنزین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بالا برده‌اند؛ این مساله، قیمت تمام شده میوه و صیفی را برای میوه‌فروشان افزایش داده و موجب شده آنها نیز نرخ‌های خود را تغییر دهند.

علاوه بر بحث سرمازدگی و افزایش نرخ کرایه، موضوع صادرات گوجه فرنگی به کشورهای همسایه از جمله پاکستان نیز مطرح است؛ هر کیلوگرم گوجه فرنگی ایرانی در پاکستان به قیمت ۱۴ هزار تومان (۱۸۰ روپیه) به فروش می‌رسد ، زیرا دولت پاکستان برای کاهش قیمت این محصول اقدام به واردات از ایران کرده است.

وزارت بازرگانی پاکستان در مرحله نخست هفته گذشته مجوز واردات چهار هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی از ایران را صادر کرده است.

ناگفته نماند که برخی مصرف کنندگان براین باورند که صادرات مازاد محصول گوجه فرنگی در فصل کاشت هیچ مشکلی ندارد اما با شروع فصل سرما و کاهش سطح زیرکشت تولید، لازم است که اولویت مسئولان امر تامین نیاز داخلی باشد و با صادرات این محصول مردم را دچار مشکل نکنند.

انتهای پیام/٢٣۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.