کد خبر : 4249
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
-

غلامرضا انصاری

ارتباط کمرنگ دولت با مردم

ارتباط کمرنگ دولت با مردم
رابطه دولت و ملت یک رابطه ارگانیک و دوجانبه است. به هر میزانی که صداقت دولت با صاحبان اصلی کشور و مملکت که مردم هستند بیشتر باشد، به‌طور قطع و یقین همکاری و همراهی مردم را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سورپرس؛ غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: رابطه دولت و ملت یک رابطه ارگانیک و دوجانبه است. به هر میزانی که صداقت دولت با صاحبان اصلی کشور و مملکت که مردم هستند بیشتر باشد، به‌طور قطع و یقین همکاری و همراهی مردم را به همراه خواهد داشت و می‌تواند دولت را در مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه است، کمک کند. نگفتن واقعیت‌های تحریم به مردم با استدلال شادنشدن دشمن سیاست نادرستی بوده است. با شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به منابع اطلاعاتی خیلی از اطلاعاتی را که مردم خبر ندارند، دشمن کاملا در جریان ریز آن قرار دارد. این توجیه قابل‌قبولی نیست که چون دشمن سوءاستفاده می‌کند، مسائل‌مان را با مردم در میان نگذاریم.

یکی از پاشنه‌آشیل‌های دولت روحانی در دولت اول و دوم ارتباط بسیار کمرنگ با مردم بوده است. دولت اول ایشان که یا سخنگو نداشت یا سخنگوی چندشغله داشت، سال‌های اخیر هم که سخنگو گذاشته شد، آن ارتباط ارگانیکی که باید بین دولت و ملت برقرار شود، برقرار نیست. طبیعی است که اگر دولت مشکلات و موانعش را به‌صورت شفاف و قانونی با مردم در میان بگذارد، هم بازخورد مناسبی از کمک و همراهی مردم با دولت دریافت خواهد کرد و هم نفس در جریان قرار گرفتن مردم می‌تواند مشکلات را حل کند.

نمونه دقیق این قضیه بحث اعتراضات مربوط به گران‌شدن بنزین بود. به‌نظر من بی‌تدبیری کامل بود که ساعت۱۲ شب اعلام شود و بعد هم رئیس‌جمهور بگوید من در جریان نبودم و رئیس قوه قضاییه نیز به نحو دیگری از تصمیمات شورای‌عالی هماهنگی قوا طفره برود. رئیس مجلس هم سکوت کرد و نمایندگان هم اعلام کردند در جریان نبودند. اتفاقات بعدی خسارت‌های بسیار هولناکی به کشور وارد کرد که فکر می‌کنم اگر یک کارشناسی و کمیته حقیقت‌یابی در بعد اقتصادی اعتراضات ایجاد شود و خسارات را تخمین بزنند، به‌نظر من قطعا از میزان منابع مالی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد بیشتر است.
نکته دوم جدای از مسئله ارتباط دولت با مردم، خود یارانه‌هاست. نحوه تخصیص یارانه‌های حاصل از طرح هدفمندی یکی از مشکلات مشترک دولت آقای احمدی‌نژاد و روحانی بوده است.

یکی از افتخارات دستگاه‌های حمایتی این بوده که سال به سال اعلام کرده‌اند به میزان تحت پوشش‌هایشان اضافه شده است. با هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های نهم و دهم اگر قبلا چندمیلیون نفر در قالب کمیته امداد و سازمان بهزیستی یارانه می‌گرفتند، با شئونات و حیثیت بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور بازی شد و ارزش اقتصادی یارانه‌ها هم که رئیس دولت نهم و دهم عنوان می‌کرد هدیه امام زمان است نه‌تنها گره و مشکلی از کار و زندگی مردم باز نکرد بلکه بر آنها افزود. برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی دولت جدید نیز در همان چارچوب سابق بوده است. این دولت از ابتدا بارها و بارها اعلام کرد کالاها گران نمی‌شود، امروز در زندگی روزمره خودمان شاهد هستیم که کیفیت و کمیت مواد سبد مصرفی مردم کاهش پیدا می‌کند، یا افزایش قیمت روزانه داریم. طبیعی است که امکان ادامه این وضعیت بسیار سخت است.

اگر در اعتراضات قبل از سال۹۶ بخش طبقه متوسط و تحصیلکرده منتقد دولت بودند، امروز متأسفانه شورش طبقات محروم را داریم. باز هم برخوردهای خشنی که صورت گرفت چاره کار نیست. قطعا همانطور که مقام معظم رهبری نیز در پیام‌شان اشاره کردند، باید از آسیب‌دیدگان دلجویی شود و دولت این شهامت و جسارت را داشته باشد که با متخلفان برخورد کند و نشان بدهند که نظام متکی به مردم است و مردم سرمایه اصلی نظام هستند. ما شرایط بسیار بدی را پشت‌سر می‌گذاریم و امیدواریم تدبیر مؤثری صورت گیرد تا بخشی از چالش‌ها و مشکلاتی که امروز گریبانگیر کشور است به حداقل برسد.

نکته سوم و پایانی انتخابات مجلس است. انتخابات به‌عنوان دروازه مردم‌سالاری و حاکمیت اراده ملی است، این اتفاقات نباید در آستانه مجلس می‌افتاد و حالا هم که افتاده تنها راهی که می‌تواند بخشی از آسیب طبقات پایین جامعه و زخم‌خوردگان از این شورش را جبران کند، تغییر در نحوه برگزاری انتخابات است. امروز قهر جدی مردم با صندوق رأی را شاهد و ناظریم. تنها راه بازکردن فیلتر نظارت استصوابی از سوی شورای محترم نگهبان است تا تنوع نامزدها یک رقابت نسبی و جدی بین نامزدهای انتخابی ایجاد کند و بتواند بخشی از ارتباطی را که در سال‌های گذشته دچار آسیب شده است در زمان فرصت تبلیغات انتخابات به حداقل برساند و یک انتخابات قابل‌قبولی را پشت‌سر بگذاریم.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.