کد خبر : 101493
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
-

احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۴ سال آینده

احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۴ سال آینده
وزارت نیرو در دولت جدید عزم خود را برای گسترش استفاده از انرژی های پاک جزم و برنامه ای 4 ساله برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تدوین کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، توسعه انرژی های تجدیدپذیر یکی از الزامات اولیه برای دستیابی به توسعه پایدار با حفظ و صیانت از محیط زیست است. بهره برداری از صورت های مختلف انرژی تجدیدپذیر افزون بر اینکه وابستگی به سوخت های فسیلی و هیدروکربوری را کاهش می دهد، مانع از آلودگی هوا و گرمایش جهانی کره زمین می شود. از همین رو، توسعه این انرژی ها به عنوان یک الزام جهانی در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس (COP21) مورد تاکید قرار گرفت.

کشور ما ایران به دلیل برخورداری از اقلیم و آب و هوای متنوع، ظرفیت های بالقوه زیادی برای بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی و بادی دارد. با این وجود، مهم ترین عاملی که مانع از گسترش تجدیدپذیرها در کشور طی سالیان گذشته است، عدم سرمایه گذاری کافی در این حوزه بوده است.

اگرچه در یک دهه گذشته گام هایی برای جبران عقب ماندگی کشور در این زمینه برداشته شد و حتی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر اعلام آمادگی کردند اما تحریم های اقتصادی مانع از تحقق این هدف شد. با این حال، وزارت نیرو در دولت جدید عزم خود را برای گسترش استفاده از انرژی های پاک جزم و برنامه ای ۴ ساله برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تدوین کرده است.

به تازگی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌ های تجدیدپذیر(ساتبا) با اعلام این خبر، اظهار کرد: از همان ابتدا مقدمات پیگیری این کار انجام شد و مهم‌ ترین بخش آن اخذ مجوزهای لازم از نهاد‌های مربوطه و تامین اعتبار بود که در همین راستا در هفته‌ های گذشته مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را از شورای اقتصاد گرفتیم.

محمود کمانی افزود: نگرانی دیگر مرحله عقد قرارداد بود که در مدل جدید بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، نگرانی‌ های سرمایه‌ گذاران برطرف شد و بازگشت سرمایه به چهار سال کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه رقم فروش برق از طریق مناقصه تعیین می‌ شود، گفت: در این مصوبه قیمت ‌ها ارزی است و افزایش یا کاهش حامل ‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.

کمانی با بیان اینکه ظرف روزهای آینده این مصوبه ابلاغ می‌ شود، خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، فراخوانی برای نیروگاه‌ های تجدیدپذیر منتشر کردیم که با استقبال خوبی مواجه و ۹۵ هزار مگاوات درخواست برای سازمان ارسال شد که پس از بررسی‌ های لازم، برای ۴۵ هزار مگاوات با شرکت ‌های سرمایه‌ گذار تفاهم‌ نامه امضا شد. البته سرمایه‌ گذاران تا قبل از اعلام مناقصه می ‌توانند درخواست‌ های خود را برای احداث نیروگاه ‌های تجدیدپذیر به این سازمان ارسال کنند.

رئیس سازمان انرژی ‌های تجدیدپذیر (ساتبا) افزود: مصوبه بعدی که با همراهی شورای اقتصاد تصویب خواهد شد، در زمینه نیروگاه ‌های بادی به میزان ۳ هزار مگاوات است که در این خصوص تاییدیه‌ های وزارت نیرو گرفته شده و امیدواریم این بحث هم مشابه نیروگاه خورشیدی جلو رود.

وی درباره احداث نیروگاه خورشیدی در پشت بام منازل نیز گفت: برنامه احداث ۵۵۰ هزار واحد پنج کیلوواتی در دستور کار است که در سال اول ۱۱۰ هزار واحد به اجرا می ‌رسد. در این خصوص توافقات با نهادهای مربوطه از جمله کمیته امداد و بهزیستی انجام شده تا با معرفی نهادهای حمایتی نسبت به احداث واحدهای پشت بامی اقدام شود.

گزارش از: سیداحمد طبایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.