کد خبر : 43525
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
-

احداث کارخانه در محوطه چغازنبیل ممنوع است

احداث کارخانه در محوطه چغازنبیل ممنوع است
احداث کارخانه قند در محدوده حریم درجه یک محوطه جهانی چغازنبیل و روی طاقدیس سردارآباد قرار گرفته که بر اساس ضوابط و مقررات ممنوع است.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بود، به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کار‌های تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد.
رشنویی افزود: متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک‌برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد در صورتی که بر اساس ضوابط قانونی احداث هر گونه کارخانه و انجام خاک‌برداری و تسطیح در حریم درجه یک ممنوع است و دوباره اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به مراجع قضایی شکایت کرد.
وی ادامه داد: بعد از ۲ بار شکایت کردن متأ‌سفانه قرار منع تعقیب صادر شد و بار دیگر به هیات تجدید نظر استان نامه نوشتیم و مجددا طرح دعوی کردیم.
رشنویی خاطر نشان کرد: در قانون مشخص و روشن شده قبل از صدور هر گونه مجوز و موافقت اصولی، دستگاه مجری باید نسبت به دریافت استعلام و مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان محیط زیست اقدام کند.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: اداره کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دلیل اهمیت موضوع و حفظ حریم میراث جهانی که در سطح ملی و جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد با جدیت موضوع را از مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.
انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.