کد خبر : 92353
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
-

اثر کاهش نرخ لیر برای ایرانی‌ها

اثر کاهش نرخ لیر برای ایرانی‌ها
یک کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد که با کاهش نرخ بهره ارزش پول ملی ترکیه تا پایان سال میلادی روند نزولی به خود می‌گیرد.

به گزارش سورپرس؛ روند کاهش ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد. قیمت لیر در شش ماهه گذشته ۳۵٫۲ درصد افت داشته و امروز به محدوده یک هزار و ۷۹۰ تومان رسیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تصمیم گرفت که حداقل دستمزد در این کشور ۸۴ میلیون نفری را برای سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۰ درصد افزایش دهد. میانگین نرخ تورم این کشور به محدوده ۲۱ درصد رسیده است.

بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا بار دیگر نرخ بهره اصلی را از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش دهد که باعث شد تا ارزش پول ملی ترکیه به سرعت پایین‌تر بیاید.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی گفت: عملکرد اردوغان یک گرته‌برداری از عملکرد چین در پایین نگه‌داشتن موقت ارزش یوان است. دولت ترکیه اجازه نمی‌دهد اقتصادش وارد فاز رکودی شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه نرخ تورم در ترکیه دو رقمی شده اما دولت نرخ بهره را کاهش داد، تا به گفته دولتی‌‌ها میزان صادارت کشور افزایش پیدا کند.

به گفته مولوی، اقتصاد ترکیه از ثبات قدیمی خود فاصله گرفته و وارد یک فاز پر ریسک شده است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در زمان کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید کشور برای کالاهای بین‌المللی دچار نوسان می‌شود. تاثیر این موضوع را می‌توان در رشد اقتصادی کشورها دید.

وی با اشاره وضعیت ترکیه گفت: کاهش نرخ لیر جذب توریست و فروش محصولات را افزایش می‌دهد اما روی اقتصاد کشور اثرچندانی ندارد.

به اعتقاد مولوی، ادامه کاهش نرخ بهره در میان مدت ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند و این موضوع برای اردوغان تبعات سیاسی دارد.

وی در ادامه درباره اثر کاهش نرخ لیر در ایران گفت: کاهش نرخ لیر برای شرکت‌های ایرانی مشکل‌ساز است، چراکه ترکیه محصولات خود را با قیمت پایین‌تری در بازارهای رقیب عرضه می‌کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی قیمت لیر در ایران براساس شاخص دلاری محاسبه می‌شود.

سقوط ارزش لیر فرصت یا سراب؟

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر قیمت لیر می‌گوید: در کوتاه‌مدت برخی می‌توانند از کاهش قیمت لیر سود کنند ولی باید سرعت عمل داشته باشند و عمدتا کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که در حال حاضر آنجا زندگی می‌کنند و در جریان قیمت‌ها هستند. سقوط پول هر کشوری می‌تواند به شرطی که متغیرهای بعدی اقتصاد هم پشتیبانی کنند باعث توسعه صادرات شود. ما بخشی از بازار صادرات ترکیه را در دو سه سال اخیر گرفتیم آن هم به دلیل رشد دلار. من فکر می‌کنم ترکیه احساس خطر کرده است و چون دیده بعضی از بازارهایش را از دست می‌دهد فکر می‌کند سقوط لیر می‌تواند برای کشورشان خوب باشد

مشکانی توضیح می‌دهد: معمولا کشورهای همسایه باید یک سطح ارزی را نسبت به هم حفظ کنند. این اتفاق در ایران و سقوط ارزش پول در ایران ترکیه را به این نتیجه رساند که باید قیمت لیر هم کاهش پیدا کند چون بازارهای صادراتی خود را از دست داده بودند. این احتمال وجود دارد که دیگر کشورهای همسایه هم به تدریج به این نتیجه برسند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.