کد خبر : 59662
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
-

ابتذال بی‌مسئولیتی و امتناع پاسخگویی در دانشگاه آزاد اسلامی

ابتذال بی‌مسئولیتی و امتناع پاسخگویی در دانشگاه آزاد اسلامی
فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه خیلی زود نمایان شده و نتیجه آن نیز در قالب تنزل کیفی فارغ التحصیلان مستقیما به جامعه و کلیت کشور منتقل خواهد شد.

گروه علمی آموزشی سورپرس–  *دکتر محمدباقر کریمی؛ روز یکشنبه(بیست وششم بهمن)، جمعی از اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در تعدادی از شهرها، جلوی ساختمان های اداری دانشگاه برای مطالبه حقوق از دست رفته و اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد خود و بی توجهی دانشگاه به وضع معیشتی شان، تجمع کردند اما دریغا که در هیچ کدام از شهرها، در هیچ سطحی از مدیریت، کسی در بین آنها حاضر نشد که هم به طور صوری از حرمت استاد صیانت و هم حرف آنها را شنیده و به شکل مقتضی به تصمیم گیران منتقل کند.

دردآور است مشاهده این که این دانشگاه با این عظمت در عرض چند سال به نقطه ای رسیده که کارمندش، استاد و معلم اش که شغل اش در تمام جوامع بالاترین شأن اجتماعی را دارد برای وضعیت معیشتی و حیثیتی خود باید در خیابان و در محوطه، پلاکارد به دست بگیرد!

اما آنچه دردآورتر و جانسوز تر است این است که ما امروز در این دانشگاه یک نوع بی تفاوتی و بی مسئولیتی به رنج و مشکل انسان همکار و همگن را شاهد بودیم و غیر قابل باورتر و حیرت آورتر اینکه این بی تفاوتی، این خنثی بودن به رنج دیگری و این بی مسئولیتی در قبال وظیفه، به یک احساس طبیعی و پذیرفته شده و نرمال در سطوح مدیریتی این دانشگاه تبدیل شده است!

همه گیر شدن بی تفاوتی به رنج انسان در سطوح مختلف مدیریتی دانشگاه، عمومیت یافتن نوعی مسخ شدگی وجدانی است. علت رواج چنین بی تفاوتی مرگباری چه می تواند باشد؟!

همچنین پدیده دیگری که آن روز به وضوح به چشم آمد، مشاهده رواج فرهنگ تبختر و تکبر مدیریتی و گرایش به نوعی عدم پاسخگویی بود که مشاهده آن در نهاد دانشگاه و آنهم دانشگاهی با پسوند اسلامی که اساسا فرآیندهای آن، فرهنگ جاری در آن و نظام ارزشی حاکم بر آن باید بوی “اسلام” بدهد، بسیار مأیوس کننده بود.

اگر در دانشگاه آزاد اسلامی که اساسا در جایگاه سرچشمه انشاء و صدور فرهنگ است و به عنوان یکی از نهادهای برآمده از دل نظام جمهوری اسلامی باید معرف ارزش های نظام نیز باشد این می گذرد، پس وضعیت پاسخگوئی و شفافیت و تکریم در ارگان های دیگر که به طور صریح بر این صبغه ها تأکید نمی شود، چگونه است!

عمق این فاجعه مدیریتی، افول فرهنگ سازمانی و تلخی مضاعف آن در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به قدری دردآور بود که رنج مضیقه های معیشتی را از خاطر اساتید و کارکنان دانشگاه برد. ولی یک سؤال اساسی در افکار عمومی بدنه دانشگاه برجای گذاشت که چرا چنین بی تفاوتی عمومیت یافته ای در مدیریت دانشگاه نسبت به وضعیت نامطلوب سرمایه انسانی دانشگاه شکل گرفته است؟

چرا هیچ گونه هم دلی از طرف مدیریت با اساتید و کارکنان دانشگاه که به طور جدی استخوان هاشان زیر فشار تورم در حال خرد شدن است، اظهار نمی شود؟ آیا هیچ گونه الفت و درک مشترکی بین مدیریت با بدنه دانشگاه نیست و یا اینکه این بی اعتنایی به اظهار مشکلات از طرف اساتید و کارکنان یک سیاست و یک رویکردی مدیریتی عامدانه است که به طور حساب شده اتخاذ می شود برای حصول به اهدافی معین؟

آیا منابع انسانی دانشگاه از نظر مدیران آن، انسان هستند، انسان هایی که کمترین رنج و اضطراب آنها در شبانه روز باید خواب را از چشم مدیران برباید یا اینکه توده هایی هستند در نقش مهره ها که هر بازی می توان با آنها کرد و یا به هر شکل دلخواهی درآورد؟

روایتی از حکومت امام علی(ع) که نقل به مضمون آن چنین است: مقداری غنیمت به دست آمده بود. امام دستور دادند که اینها را به تساوی بین مردم تقسیم کنید. کار متولیان تقسیم تا غروب طول کشید و به امام گفتند که کار تحویل سهم به مردم، برای فردا صبح موکول شود. امام مخالفت کرده و فرمودند، این مال را به مردم برسانید که شب را با خیال آسوده بخوابند.

گرچه چنین دقتی در مورد حتی یک شب کاستن از اضطراب مردم، فقط به یک آرمان شبیه است، ولی به قدر وسع باید همین نوع مدیریت الگوی مدیرانی باشد که ادعای مدیریت مبتنی بر ارزش های دینی دارند. این در حالی است که ما شاهد اختلاف های فاحش در میزان حقوق و دستمزد مدیران با بدنه دانشگاه و بدتر از آن نادیده گرفتن بدنه دانشگاه و بی نیاز دانستن خود از ارائه هر گونه توضیحی هستیم که دقیقا نقطه مقابل مدیریت علوی است.

رواج تصمیم گیری غیر شفاف، بی اعتنایی آشکار به اساتید و کارکنان در فرآیند های تصمیم گیری، غیرشفاف بودن اطلاعات مالی و اداری، تصویر “فعال مایشاء” از مدیران به ذهن متبادر می کند.

عقل جمعی دانشگاه، عقل مرجع جامعه محیط آن است. نایده گرفتن این عقل جمعی ارزشمند علاوه بر اینکه نشان استبداد رأی دارد و حتی در ظاهر هم شایسته مدیریت در نهاد دانشگاه نیست، باعث از دست رفتن یک ظرفیت بزرگ مشورتی نیز می شود که می تواند ضامن اخذ تصمیم های صائب، پایدار و کم خطا باشد و پدیده پرهزینه تورم بخشنامه ها و قوانین ناسخ و منسوخ را کاهش دهد. و مهمتر از همه اینها، در مدیریت علوی و الگوی مدیریت اسلامی، انسان و کرامت انسان، اصل است و هر تصمیم مهمی در راستای اهداف سازمان بدون اعتنای به پیوست مهم اصل کرامت انسان، نقض غرض بنیادی می کند.

پدیده مرکبی که آن روز در دانشگاه آزاد به نمایش درآمد و در این نوشته از آن به ابتذال بی مسئولیتی و امتناع پاسخگویی تعبیر شد، زنگ هشداری جدی است که از بروز یک نوع آفت بروکراتیک و گسست بین بدنه با مدیریت دانشگاه حکایت دارد.

علت آن هم هر چه باشد نتیجه ای جز یأس روز افزون اساتید به عنوان رکن اصلی دانشگاه و کارکنان ارزشمند آن نخواهد داشت و تبعات قابل پیش بینی آن از قبیل تضعیف کیفیت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه خیلی زود نمایان شده و نتیجه آن نیز در قالب تنزل کیفی فارغ التحصیلان مستقیما به جامعه و کلیت کشور منتقل خواهد شد.

اگر دلسوزانی در دانشگاه وجود دارند و اگر هیأت امنای دانشگاه خود را در مقابل وضعیت حاضر مسئول می دانند باید این عارضه مهم را جدی تلقی کرده و در صدد چاره جویی اساسی برآیند.

* عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 15 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

استاد دانشگاه آزاد پنجشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

متاسفانه حقوق مسولین دانشگاه ۳۰۰ برابر افزایش داشت ولی حقوق اساتید تنها ۱۵ درصد!!!! اگر پول نیست برای همه نباید باشد. پس پول هست ولی نمی خواهند به اساتید بدهند.

محسن پنجشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

مگر از تهرانچی و اطرافیانش انتظار دیگه ای میرفت جز این که به حداقل های شعور اجتماعی آشنایی داشته باشند!!
اینا چرا باید دلسوز دانشگاه باشند وقتی از بیرون اومدن!
نابود شدن دانشگاه به نفع ایناست، چرا باید دل بسوزونن!

علی اوجاقی پنجشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵

باسلام،ضمن تقدیروتشکر اززحمات دلسوزانی بویژه شما.خدمتتون عرض کنم مدیران دانشگاه آزاد تبریزازسایراساتید وهمکاران متفاوت بوده ودارای بینش متفاوتتری هستند وشاید باتظاهربه معنویات وارداین پستاشده اند نسبت به مدیریت تسلط نداشته وبه روزمره گی دچارند.

موسی نژاد پنجشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷

احسنت???? ظلمی که مسولان دانشگاه آزاد به کارکنان و اساتید روا میدارند با جملات قابل بیان نیست

دانشجوی بی ارزشتر از استاد شنبه , ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۳

همچنین جا دارد یادی کنیم از ظلمی که اساتید و کارکنان به دانشجو میکنند

معلم پنجشنبه , ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱

نظرات راد منتشر کنید

میثاق جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱:۲۰

این ها سه سال است که حق الزحمه اساتید حق التدریس را پرداخت نکرده اند. وای بر این مدیریت ناکارآمد که فقط ادعا می کنند و بس.

میثم جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۱۸

مطمئنا ظلم پایدار نمی ماند، بزودی دست حق، ولایتی و طهرانچی و ظلم آنها را به پایان می برد.

F, habib جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۱۶

بسیار جالب است فردی با معدل ۱۲ و رد صلاحیت گزینش به عنوان هیات علمی دانشگاه پردیس جذب می شود و در مدت سه ماه به سمت معاونت علمی و فناوری دانشگاه نایل می شود ، تخلفات و دارای بازی آنقدر زیاد است که حد و حساب ندارد

مهدی جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۳

به محض اینکه صدای اساتید در می آید یک نفر را میفرستند در گروه های مجازی اساتید تا به دروغ خبر بدهد که مثلا دارند بخشنامه رکود را اجرا می کنند یا مثلا در فلان استان اساتید را بازخرید اجباری کرده اند یا امثال این خبرهای جعلی تا اساتید دست از مطالبات خود بردارند. بدانید که در تاریخ ایران زمین درجتان خواهیم کرد.

حسین جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

عرض شود در واحدهای کوچک این روش تحمیل تسلسل مدیریتی تامین مالی باعث شده در سیستم امتحان مجازی یک برگ پاسخنامه امتحانی برای چندین نفر بارگزاری بشه و در پی آن رئیس هم اصرار داره برای دانشجویان متغلب نمره داده شود این اوضاع مدیریتی دانشگاه آزاد از تهرانچی و ولایتی گرفته تا روئسای واحدهاست نه به کرامت اسلامی و نه به کرامت انسانی و نه به شعور مردم ایمان دارند این کافران اساسنامه دانشگاه رو جوری نوشتن که حیاط خلوتی شده برای استثمار و بهره برداری از سرمایه های مردم به نفع خودشان و درمقابل به مردم و فرزندان آن جه ضربات جبران ناپذیری وارد نمیشود نمیدانم چرا نمایندگان مردم در مجلس جلوی اینهارو نمیگیرند نکنه اینهارو هم فرستادیم که قاطی بخور بخورها شده اند اگه رای دادن اینه که به بخور بخور منجر میشه طبق دین اسلام این کار حرام هست و گناه دارد

رضا جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

وقتی آقایان حقوق آنچنانی شان را از جایی دیگر می‌گیرندو حق مسئولیت دانشگاه آزاد پول خورده یا توجیبی فرزندانشان هست، چه انتظاری دارید؟

ریحانه جمعه , ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵

سلام. سپاس فراوان از سورپرس که در میان خفقان حاکم بر سایت های اصولگرا و اصلاح طلب تریبونی شده برای رساندن فریاد مظلومیت اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی.
ما نه افزایش حقوق می‌خواهیم و نه هیچ چیز دیگری! فقط تمنا داریم طهرانچی به این یک سوال پاسخ دهد:
آقای پروفسور طهرانچی حال که کاری کرده ای که پس از ۴۰ سال، برای اولین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی اساتید آن مقابل مجلس و در استان‌های دیگر در مقابل واحد مرکز استان تجمع کنند، در شبکه های اجتماعی روزانه هزاران لعن و نفرین نثارت کنند، برای اولین بار در تاریخ دانشگاه همه اساتید و کارمندان بر سر یک موضوع (اخراج شما) توافق کامل دارند، اعضای هیات امنا راضی به ماندن شما نیستند، خودت می‌گویی نمی‌توانی مشکلات مالی را حل کنی، چرا و به چه دلیل دودستی صندلی ریاست دانشگاه را چسبیده و رها نمیکنی؟؟ مگر این صندلی برای شما چه دارد که دین و آبروی خودت را بابتش به باد داده ای؟ اگر مسئله همان ۵۰ میلیون تومان ماهانه است، تو برو به خدا قول می‌دهم ما ۵۰ هزار کارمند و استاد دانشگاه آزاد تعهد میدهیم کتبا به معاونت مالی رضایت بدهیم ماهانه از هر نفر ۱۰۰۰ تومان تحت عنوان «حق السهم طرانچی» از حقوق ما کسر و به حساب جنابعالی واریز گردد تا همان ۵۰ میلیون تومان تقدیمتان شود. بدون ناله، نفرین و… قبول آقای دکتر؟ تو فقط جان عزیزانت از دانشگاه آزاد برو و وووووو! نه اینکه شما مدیر خوبی نباشی ها نه اتفاقا بسیار مدیر خوبی هستی ما لیاقت مدیر خوبی مثل تو را نداریم متاسفانه!
(آقا دیگه چی باید بگیم چجوری باید بگیم شاید بهش بر بخوره بره به نظرتون؟؟؟)

مهسا شنبه , ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۴:۲۴

بیچاره دهه شصتی ها دانشجو که بودن باید برای مطالبه حقشون پلاکارد دست بگیرن، الان استاد هم شدن باز باید برای مطالبه حق و حقوقشون پلاکارد دست بگیرن! ?

Fatemeh شنبه , ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸

طهرانچی و دار و دسته ش فقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستند براشون وضعیت معیشتی کارمند و استاد مهم نیست.