کد خبر : 13673
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۸:۵۷
-

این گزارش به روز رسانی شد؛

پایان حضور مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس

پایان حضور مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس
 انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری راس ساعت 8 صبح آغاز شد.

به گزارش سورپرس، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس از ساعت ۸ صبح  امروز دوم اسفند در سراسر کشور  آغاز شد.

گفتنی است؛ در این انتخابات ۷ هزار و ۱۵۷ نامزد انتخابات برای ورود به مجلس یازدهم با هم رقابت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۰۲۰ نفر مدرک دکتری، حدود ۵۳۰۰ نفر مدرک کارشناسی ارشد، بیش از ۴۲۰ نفر مدرک حوزوی معادل کارشناسی ارشد و بیش از ۴۰۰ نفر مدرک کارشناسی دارند.

استان تهران با ۳۵ نماینده ببیشترین کرسی را در مجلس دارد و ۱۵۶۷ کاندیدا در این استان رقابت می‌کنند.

واجدین رای در کشور، متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۲ به قبل هستند و می‌بایست در برای دادن رای، شناسنامه و شماره ملی خود را همراه داشته باشند. (داشتن کارت ملی الزامی نیست).
واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند. کسانی که دوم اسفند ۱۳۸۰ و قبل از آن به دنیا آمده اند، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

همچنین از کل واجدان شرایط شرکت در انتخابات، تعداد ۲۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۲۸ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۶ نفر زن هستند.

۵۵ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور مستقر شده است که از این تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه ثابت و ۱۴هزار و ۴۰۱ شعب نیز سیار است.

برای مجلس خبرگان رهبری (انتخابات میاندوره ای) نیز تعداد ۲۹ داوطلب برای ۷ کرسی رقابت خواهند کرد.

در استان تهران ۱۵ داوطلب برای ۳ کرسی، در استان خراسان رضوی ۵ داوطلب برای یک کرسی، در استان خراسان شمالی ۵ داوطلب برای یک کرسی، در استان قم ۲ داوطلب برای یک کرسی و در استان فارس ۲ داوطلب برای یک کرسی نامزد‌های خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

همچنین در این دوره از انتخابات از دستگاه احراز هویت استفاده خواهد شد تا از استفاده از شناسنامه جعلی یا شناسنامه متوفی جلوگیری شود.

نمونه برگ تعرفه انتخابات دوم اسفند مجلس و خبرگان

ظریف و عارف رای دادند

محمدجواد ظریف به همراه همسرش در حسینیه جماران برای شرکت در انتخابات حضور یافت.

«محمدجواد ظریف» صبح جمعه پس از انداختن رای خود به صندوق در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران درخصوص حضور پای صندوق رای گفت: مردم ما پشتوانه اصلی انقلاب هستند و برای بنده که مسئولیت خدمت در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی دارم، پشتوانه اصلی دیپلماسی ما هستند.

وی ادامه داد: حضور مردم با سلیقه‌های مختلف و با گرایش‌های مختلف علیرغم برخی دلخوری‌ها و علیرغم برخی گفت‌وگوهای خانوادگی برای جامعه بین‌المللی، نشانه مهمی از این است که این مردم با همه تفاوت‌هایشان می‌خواهند خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ممکن است برخی ترجیحاتی داشته باشند، ممکن است برخی گلایه‌هایی داشته باشند اما کماکان خودشان می‌خواهند سرنوشتشان را تعیین کنند، اظهار داشت: مردم نمی‌گذارند یک نفر در واشنگتن بنشیند و برای آنها تصمیم بگیرد؛ آن هم یک نفری که دستش به خون فرد بزرگی مثل سردار سلیمانی آغشته است که مردم در رفراندوم تشییع او نشان دادند با همه دیدگاه‌های متفاوت در برابر قلدری، زور و تروریسم دولتی ایستادگی می‌کنند.

محمدرضا عارف نیز با حضور در حسینیه شماره یک جماران در کنار ظریف رای خود را به صندوق انداخت.

حضور ۲۰۰ هزار ناظر در پای صندوق‌های رأی در سراسر کشور

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه اقدامات نظارتی خوبی پیش بینی شده است، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیات‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوقهای رای حاضرند و در کنار هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم. تا دیروز تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی استانها اعزام کردیم تا نظارت ویژه ای داشته باشند. مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بودند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعا رسیدگی می‌کنیم. امیدواریم انتخاباتی در شأن مردم عزیز ما برگزار شود و پاسخ محکمی به دشمنان خارجی باشد.

توصیه‌های بیانات رهبر انقلاب پس از رای دادن 

* روز انتخابات روز جشن ملی است‌؛ این جشن را به همه هم‌میهنان عزیز در سراسر کشور تبریک می‌گویم.

* روز احقاق حق مدنی ملت است.

* آنها که میخواهند رای دهند و شرکت خود در اداره امور کشور که حق آنهاست را به دست بیاورند.

* یک تکلیف شرعی است که قبلاً هم اینها را عرض کردیم.

* انتخابات متضمن منافع ملی کشور است هر کس به منافع ملی کشور علاقمند است در انتخابات شرکت کند.

* توصیه من این است که همه با همت حرکت کنند و بیایند و به اشخاصی که به آن رسیدند رای دهند و این کار را هرچه زودتر انجام دهند.

* نگذارند برای آخر وقت. این توصیه همیشگی ماست. و بعد هم در هر شهری به تعداد نامزدهای آن شهر رای بدهند.

* مثلاً در تهران اسم ۳۰ نفر را بنویسند این خیلی کمک می کند که ان‌شاالله مجلس مجلس قوی باشد.

* از خداوند متعال میخواهیم به مردم خیر بدهد و رحمت خود را نازل کند و این انتخابات را مایه خیر و برکت قرار دهد.

* از شما دوستان رسانه ای که زحمت کشیدید و باز هم زحمت خواهید کشید تشکر می کنم.

رهبرانقلاب رای خود را به صندوق انداختند

رهبر معظم انقلاب با حضور در شعبه اخذ رای شماره ۱۱۰ رای خود را برای دو انتخابات به صندوق های رای در حسینیه امام خمینی (ره) انداختند.

لاریجانی در قم رای داد

علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده است در اولین ساعات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان در قم رأی خود را به صندوق شماره ۴۳۵ انداخت.

بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس با حضور در حسینیه ارشاد در انتخابات شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت. نعمتی از نمایندگان رد صلاحیت شده است.

توصیه‌های هاشمی پس از رای دادن

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با حضور در حسینیه جماران و شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در راس امور دانسته و در گفته های ایشان انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه انتخابات نقش بسیار مهمی در سرنوشت کشور دارد، ادامه داد: لازم است مردم در انتخابات شرکت کنند و باید بدانند که عدم شرکت در انتخابات یعنی کم اهمیت بودن نسبت به سرنوشت خودشان.

صادق آملی لاریجانی  رای خود را به صندوق انداخت

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام رای خود را به صندوق شماره ۱۷۹۴ مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انداخت.

رئیس شورای نگهبان رای داد

آیت‌الله احمد جنتی دقایقی پیش رأی خود را به صندوق شماره ۱۷۹۴ مستقر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انداخت.

جهانگیری رای داد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در شعبه اخذ رای مستقر در وزارت کشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد.

روحانی: امیدوارم بهترین ها انتخاب شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و انداختن رأی خود به صندوق آرا طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که امروز روز افتخار آفرین دیگری در تاریخ انقلاب شکوهمند ما به ثبت می‌رسد، گفت: خوشبختانه ارتباطات مستقیمی در وزارت کشور با همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است و در کل ۹۸ درصد صندوق‌های سراسر کشور متصل هستند و این مشخص می‌کند که در لحظه چند نفر رای می‌دهند و این کار مهمی است.

روحانی تاکید کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ همه چیز الکترونیکی انجام شود و مردم یک انتخابات کاملا الکترونیکی را با تلاش‌های وزارت کشور تجربه کنند.

وی با بیان اینکه اولین انتخابات در سال ۵۸ برای همه‌پرسی تعیین نظام برگزار شد و پس از آن انتخابات مجلس را هم داشتیم، اظهار کرد: امروز چهل سال از آن روز می گذرد و ما مانند مجلس اول آماده هستیم که برای مجلس یازدهم رای دهیم و به خوبی علی رغم همه مشکلات و جنگ و دیگر مسائل انتخابات درست در زمان خودش انجام شد و این حساسیت در دیدگاه امام بزرگوار ما برای انجام انتخابات وجود داشته است.

رییس جمهوری تاکید کرد: خوشحالیم که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رای ارزشمند مردم کار خود را آغاز خواهد کرد. امیدواریم بهترین ها انتخاب شوند و مجلسی قوی و قدرتمند شکل گیرد که هم قوانین را به موقع تصویب کند و هم به مشکلات مردم به خوبی رسیدگی کند و هم ارتباط خوبی با سایر قوا داشته باشد.

روحانی با قدردانی از تلاش رسانه‌ها برای دعوت مردم به حضور در انتخابات، اظهار کرد: من از ملت بزرگوار ایران و آنهایی که تاکنون رای دادند و آنانی که تا پایان مهلت قانونی در پای صندوق های رای حاضر می شوند و رای خود را به صندوق می اندازند تقدیر و تشکر می‌کنم. برای آنان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم این انتخابات نیز پاسخ محکمی به دشمنان ما باشد.

اخذ اثر انگشت برای رأی دادن اختیاری است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۶ خود اعلام کرد: به اطلاع کلیه مجریان و دست اندرکاران انتخابات می‌رساند، با توجه به احراز هویت رأی دهندگان به وسیله دستگاه‌های الکترونیک و ثبت کد ملی افراد در سامانه انتخابات و به منظور تسهیل فرآیند اخذ رأی با موافقت شورای محترم نگهبان اخذ اثر انگشت اختیاری است.

۷۱۵ هزار نفر تا ظهر امروز رای دادند

استاندار تهران با بیان اینکه «هیچ تخلف انتخاباتی تا این لحظه گزارش نشده است»،گفت: تا ساعت ۱۲:۱۳، ۷۱۵ هزار نفر رای خود را به صندوق‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ریختند.

انوشیروان محسنی بندپی، از دبستان پسرانه شاهد خاتم الانبیا حوزه قرچک که یکی از شعب اخذ رای بود بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: به لطف خدا و با تدابیری که از مدت‌ها قبل ترتیب داده شد انتخابات تا این لحظه به خوبی پیشرفته و هیچ مورد امنیتی در کار نبوده است.

استاندار تهران افزود: تا ساعت ۱۲:۱۳، ۷۱۵ هزار نفر در استان تهران رای خود را به صندوق‌های رای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انداختند.

رئیس دولت اصلاحات رأی خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات صبح امروز (جمعه) با حضور در حسینیه جماران، رأی خود را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری به صندوق انداخت.

وزیر کشور: تاکنون بیش از هفت میلیون در انتخابات شرکت کردند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: تا ساعت ۱۲ میزان شرکت‌کنندگان این بار هم مثل دوره گذشته مجلس بوده و تقریباً برابر است و رقمی حدوداً هفت میلیون و نیم تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

فرمانده ناجا: هیچ مشکل امنیتی در شعب اخذ رای در سراسر کشور گزارش نشده است

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه مردم با شور و نشاط در پای صندوق های رای حضور یافته اند، اظهار داشت: امیدواریم که مردم عزیز حضور در انتخابات را به ساعات پایانی موکول نکنند و این تکلیف شرعی و الهی را هر چه سریع‌تر به انجام برسانند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکل امنیتی در شعب اخذ رای در سراسر کشور گزارش نشده است، افزود: بحمداله انتخابات در حال حاضر با امنیت و آرامش در حال برگزاری است و قطعاً این روند تا پایان برگزاری انتخابات ادامه دارد.

بیش از ۴۰۰ خبرنگار خارجی انتخابات مجلس را پوشش می دهند

بیش از ۴۰۰ خبرنگار مقیم و غیرمقیم رسانه های خارجی حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را پوشش می دهند.

به گزارش سورپرس به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای انتخابات مجلس یازدهم، ۱۹۲ روادید مطبوعاتی برای نمایندگان غیر مقیم رسانه‌های خارجی وابسته به ۸۰ رسانه و ۲۳ کشور جهان، صادر شده است. همچنین با اشاره به مشارکت ۳۰۰ نماینده مقیم وابسته به ۱۷۰ رسانه از ۳۴ کشور در پوشش خبری این دوره از انتخابات، تعداد نمایندگان رسانه‌های خارجی در انتخابات مجلس شورای را بیش از ۴۰۰ خبرنگار از بیش از ۲۳۲ رسانه عنوان شده  است.

زمان رأی گیری در استان قزوین ۲ ساعت تمدید شد

رئیس ستاد انتخابات استان قزوین گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ساعت ۲۰ امشب در استان قزوین هم تمدید شد.

تمدید مهلت اخذ رأی در اردبیل

ستاد انتخابات استان اردبیل مهلت اخذ رأی در حوزه‌های انتخابیه استان را تا ساعت ۲۰ تمدید کرد.

لاریجانی از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

علی لاریجانی رئیس مجلس با حضور در وزارت کشور از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این ستاد قرار گرفت.

بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم خراسان جنوبی رای دادند

ناصر خوش‌خبر رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: ۳۱۱ هزار و ۵۱۹ از واجدین شرایط پای صندوق ها حاضر و رای خود را به صندوق انداختند. و مشارکت مردم ۵۵ درصدی بوده است.

استقبال از انتخابات در اصفهان خوب بوده است

دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه مشکل خاصی در فرآیند انتخابات در استان اصفهان وجود نداشته است، گفت: مردم رأی دادن را به ساعات پایانی موکول نکنند.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: استقبال از انتخابات در اصفهان خوب بوده است. 

وزیر کشور: انتخابات تا ساعت ۲۳تمدید شد

به گزارش سورپرس، عبدالرضا رحمانی فضلی در ستاد انتخابات کشور با اعلام تمدید انتخابات تا ساعت ۲۳ عنوان کرد: فردا پس از شمارش نهایی آرا، میزان مشارکت اعلام می شود.

 

کدخدایی: گزارشی از تخلف مهمی تا الان نداشتیم

سخنگوی شورای نگهبان با حضور در شبکه خبر در خصوص تخلفات صورت گرفته، اظهارداشت: همکاری بسیار خوبی بین دوستان ما هست و گزارشی از تخلف مهمی تا الان نداشتیم.

*این گزارش به روز رسانی شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.