کد خبر : 47287
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
-

وضعیت کرونا در استان خراسان رضوی همچنان قرمز گزارش می‌شود

وضعیت کرونا در استان خراسان رضوی همچنان قرمز گزارش می‌شود
حدود یک سال از همه گیری کرونا می‌گذرد اما اصلی‌ترین راهکار جلوگیری از شیوع این ویروس مرموز، اعمال محدودیت‌ها و کاهش فعالیت‌های اجتماعی است.

به گزارش سورپرس، آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی است با اجرای طرح محدودیت فعالیت‌ها و رفت و آمد در کشور، ابتلا به کرونا روند کاهشی دارد اما همچنان می‌تازد و نفس می‌گیرد.
این در حالی است که اواخر فروردین ماه امسال در پی اجرای محدودیتهای کرونایی در کشور، آمار فوت شدگان ناشی از کرونا ۲ رقمی شد اما دوباره با عادی انگاشته‌شدن کرونا، آغاز سفرها و دورهمی‌ها، عادی شدن فعالیت مشاغل و اصناف موج دوم شیوع کرونا در تابستان آغاز شد و به موج سوم در پاییز رسید و نمودار فوتی‌ها و مبتلایان صعودی شد به طوریکه تعداد فوت شدگان از دهم آبان ماه به بیش از ۴۰۰ نفر در روز رسید و در اواخر آبان ماه به حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت.
با روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا، بار دیگر سیاست اعمال محدودیت‌های سراسری در کشور اجرا شد و از اول آذر ماه فعالیت اصناف غیرضروری تعطیل شد، حضور کارمندان در ادارات به حداقل رسید و محدودیتهای رفت و آمد در جاده‌ها و داخل شهرها به اجرا درآمد و بعد از حدود یک هفته از اجرای این محدودیتها، نمودار ابتلا به کرونا با شیب ملایم نزولی شد.
اکنون دیگر همه می‌دانند تجمع های انسانی کمین‌گاه ویروس کروناست و به اذعان کارشناسان حوزه سلامت در حال حاضر تنها راه مهار این ویروس، پرهیز از برگزاری تجمع، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است و با اعمال محدودیتهای هوشمند می‌توان این ویروس را زمین‌گیر کرد.
گواه این مهم نیز نزولی شدن تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استانهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی و زرد از نظر شیوع کرونا طی روزهای اخیر و پس از اعمال محدودیتهاست.
وضعیت قرمز خراسان رضوی و اجرای محدودیتها
استان ۶ و نیم میلیون نفری خراسان‌ رضوی نیز از استانهای دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع ویروس کروناست به طوریکه در نیمه آبان ماه امسال هشت شهرستان این استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفت و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در آنها رو به  افزایش نهاد.
براساس اعلام استاندار خراسان رضوی، ۱۹ شهرستان در این استان وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان وضعیت نارنجی دارند.
محمدصادق معتمدیان افزود: طی هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بیماران کرونایی بستر شده و بدحال در بخش‌های آی.سی.یو بیمارستانها و مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این استان روند افزایشی داشته بطوری که اغلب ۳۲ شهرستان این استان را در وضعیت قرمز قرار داده است.
وی ادامه داد: از این رو تقویت و انسجام “ستاد استانی مقابله با کرونا” در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت و محدودیتها و ممنوعیتهایی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا از ابتدای آذر ماه جاری اعمال شد که از جمله آنها اجرای محدودیتهای هوشمند در رفت و آمد بین‌شهری و داخل شهری، تعطیلی مراکز آموزشی، محدودسازی حضور کارمندان در ادارات و توقف موقت فعالیت مشاغل به جز مشاغل ضروری است.
استاندار خراسان رضوی گفت: بر اساس آخرین گزارشها، پیرو این اقدام ۹۴ درصد ادارات و دستگاههای اجرایی، ۸۰ درصد اصناف، ۱۰۰ درصد مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی در این استان ممنوعیتها، محدودیتها و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده‌اند.
وی افزود: همچنین در این مدت ۷۵ درصد شهروندان خراسان رضوی منع رفت و آمد را در داخل شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی و ۹۵ درصد آنها منع رفت و آمدهای بین‌شهری را رعایت کرده‌اند.
کاهش ابتلا به ویروس کرونا در پی اجرای محدودیتها
معتمدیان ادامه داد: با اجرای محدودیتها و ممنوعیتهای سراسری در کشور از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون شاهد کاهش ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در خراسان رضوی هستیم.
وی با اشاره به تاثیر ۵۱ درصدی تجمع‌های دوستانه و محافل خانوادگی در انتقال و شیوع ویروس کرونا گفت: از مردم درخواست می‌شود از برگزاری هرگونه دورهمی‌ و جشن خانوادگی پرهیز کنند تا وضعیت کشور از نظر بحران کرونا به شرایط عادی بازگردد.
استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد با رعایت دقیق و کامل پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم و رعایت محدودیتها و ممنوعیت‌های تصویب شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعداد ابتلا به این ویروس و بیماری و مرگ و میر ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.
دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: از ابتدای آذرماه تاکنون تعداد مبتلایان و بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانها در استان خراسان رضوی به طور نسبی کاهش یافته است.
دکتر حمیدرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی خراسان رضوی ابتدای آذرماه روزانه به طور میانگین ۳۴۰ نفر بود که این تعداد اکنون به ۲۷۰ نفر در روز کاهش یافته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که حدود هزار و ۸۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی تحت درمان قرار دارند که این میزان در ابتدای آذرماه ۲ هزار و ۸۰ بیمار بوده است.
دبیر کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هزار و ۱۶۰ بیمار کرونایی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه شامل شهرستان مشهد و ۱۳ شهر دیگر استان بستری هستند و روزانه ۱۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای زیرپوشش این دانشگاه بستری می شوند که این تعداد در ابتدای آذر ماه ۲۷۰ بیمار در روز بود.
وی افزود: گرچه تعداد فوتیهای ناشی از کرونا نیز طی ۱۰ روز گذشته کاهش یافته است اما آمار مرگ و میر بالاست و همت عمومی در رعایت پروتکل های بهداشتی را می طلبد.
رحیمی ادامه داد: کاهش مبتلایان بیشتر مربوط به محدویت های اعمال شده در شهرستانهای دارای وضعیت بحرانی کرونا از ۱۵ آبان ماه تاکنون بوده است.
رعایت محدودیتها اجتناب‌ناپذیر است
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه آبان ماه امسال در مشهد و استان خراسان رضوی شرایط از نظر شیوع ویروس کرونا، حاد و تعداد بیماران بستری شده به مرز ٢ هزار نفر رسیده بود گفت: در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از افزایش تعداد آزمایش‌ها و به تبع آن افزایش تعداد مبتلایان در استان است.
محمدرضا حیدری افزود: با اعمال محدودیتها، روند صعودی تعداد بیماران کرونایی بستری شده متوقف شده اما مشهد همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیتها اجتناب‌ناپذیر است.
وی ادامه داد: اجرای محدودیتها نقش مهمی در نزولی شدن شیب نمودار فوتی‌ها و مبتلایان دارد و با شرایطی مواجهیم که جز همراهی مردم چاره ای وجود ندارد و می‌توان با مدیریت هوشمند محدودیتها، زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ را قطع کرد.
فرماندار شهرستان مشهد نیز از اجرای ۹۴ درصد مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از ۴۵۰ مصوبه این ستاد جهت اجرا به دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی ابلاغ شده که با اجرای حدود ۹۴ درصد این مصوبات مواجه بوده ایم.
سید محمدرضا هاشمی افزود: نحوه اعمال محدودیتهای جدید کرونا از اول آذرماه در این شهرستان مطلوب بوده و مردم، اصناف و دستگاههای اجرایی در اعمال صحیح و دقیق این محدودیت ها تاکنون بسیار خوب عمل کرده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه محدودیت های جدید به ‌صورت هوشمند انجام می‌شود، اگر مسوولان و اعضای ستاد وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند و مردم همچنان همکاری و مشارکت داشته‌ باشند، تعداد بیماران بستری شده و مبتلایان به کووید ۱۹ کاهش می‌یابد و وضعیت مشهد تغییر می‌کند.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور تاکنون به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسیده‌ است و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز از نظر کرونا قرار دارند. 

بر این اساس استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.