کد خبر : 39550
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
-

«گزیده کاری» رمز موفقیت در تولید برنامه‌های مذهبی تلویزیون است

«گزیده کاری» رمز موفقیت در تولید برنامه‌های مذهبی تلویزیون است
تکثر بیش از حد شبکه‌های تلویزیونی با یک رسالت واحد و محدود به زمان خاص از سال، مسلما موجب جذب مخاطب نخواهد شد.

گروه فرهنگی سورپرس؛ شمس دیگری در سپهر رسانه‌ای کشور طلوع کرد و نامش اربعین شد. به مناسبت نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی یک شبکه‌ی تلویزیونی مناسبتی در بستر اینترنت از سوی سازمان صدا و سیما افتتاح شد که تلویزیون اینترنتی اربعین نامگذاری شده است. این که رسانه‌ی ملی با توجه به شرایط کنونی جهان و شیوع ویروس کرونا، همچنان به مفاهیمی مانند محرم، صفر، اربعین و زیارت قبر سبط نبی خدا اهتمام دارد به راستی شایان ستایش است. اما به لحاظ علم رسانه خالی از نقد نیست.

در زمان تاسیس شبکه‌ی تلویزیونی – اینترنتی شمس یک نقد از نویسنده‌ی این نوشتار منتشر شد که شبکه‌ی قرآن و معارف سیما می‌توانست نقش خود را در میان شبکه‌های تلویزیونی پر رنگ و پر رنگ‌تر کند و با تحت پوشش قرار دادن عزاداری‌هایی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعضا برگزار می‌شوند، دل عاشقان اهل بیت علیهم السلام اجمعین را به دست آورد و نشان دهد که تمام شبکه‌های صدا و سیما به ویژه شبکه‌ی وزین قرآن از وظیفه و رسالت اصلی خود غافل نیستند. به هر روی، شبکه‌ی شمس بر بستر اینترنت راه‌اندازی شد و شاید در کنار دیگر شبکه‌های اینترنتی سیما (مانند تلویزیون لبیک و…) نسل جدیدی از برنامه سازی تلویزیونی را تجربه می‌کنند.

انتظاری که از تلویزیون شمس می‌رفت این بود که در بستری از فضای مجازی عزاداری مشتاقان و عاشقان اهل بیت را تحت پوشش قرار دهد، اما در روز‌های اخیر شبکه‌ای تلویزیونی جدید با عنوان تلویزیون اربعین باز هم در سایت تلوبیون افتتاح شد که همانگونه که از نامش پیداست یک شبکه‌ی مناسبتی است و در سراسر سال شاید کاربری نداشته باشد. اگر چه در فضای رادیویی شبکه‌ای به نام شبکه‌ی مناسبتی راه اندازی شده است و کار خود را می‌کند، اما به نظر بعید می‌آید یک شبکه‌ی تلویزیونی – اینترنتی مناسبتی بتواند مخاطب گسترده‌ای را جلب و جذب نماید. افتتاح شبکه‌ی تلویزیونی- اینترنتی اربعین در حالی صورت می‌پذیرد که شبکه‌ی شمس در فضای اینترنت قابل دسترس است و همان رسالتی را بر دوش کشیده که تلویزیون اربعین می‌خواهد بر دوش خود بکشد.

تکثر بیش از حد شبکه‌های تلویزیونی با یک رسالت واحد و محدود به زمان خاص از سال مسلما موجب موجب جذب مخاطب نخواهد شد. شبکه‌ی قرآن امروزه پس از دو دهه فعالیت مستمر مخاطب خود را دارد. برنامه‌ی وزین سمت خدا اگر چه یک برنامه‌ی یک ساعته و شاید هم کمتر است، اما به مراتب تاثیرگذارتر از بسیاری از برنامه‌های مذهبی دیگر است. این برنامه در ساعتی پخش می‌شود که عملا با هیچ برنامه‌ی دیگر در شبکه‌های دیگر تداخل زمانی ندارد. نه با اخبار و نه برنامه‌های مفرح مثل سریال و…. این رمز ماندگاری سمت خداست.

رسانه‌ی ملی اگر می‌خواهد هم به مفاهیم عمیق مذهبی عرض ارادت و ادای دین داشته باشد و هم ریزش مخاطب نداشته باشد باید به نکات ظریف و ریز علم رسانه دقت و اهتمام بیشتری داشته باشد. لزوما تکثر شبکه‌های مذهبی در بستر فضای مجازی دال بر موفقیت در جلب مخاطب نیست.

انتهای پیام/ ۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.