کد خبر : 111378
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
-

چگونه دربرابر اخبار بد و ناگوار عکس العمل نشان دهیم؟

چگونه دربرابر اخبار بد و ناگوار عکس العمل نشان دهیم؟
هرکس ممکن است در طول زندگی خود در معرض اخبار بد و ناگوار قرار گیرد، اما نحوه پردازش اطلاعات، مقابله با آن و نیز چگونگی ادامه زندگی بدون تاثیر گرفتن از اخبار بد، چالش بحث برانگیزی است .

به گزارش سورپرس، اخبار بد می توانند شامل خبر از دست دادن شغل، بر هم خوردن رابطه عشقی، سقط جنین، خبر ابتلا به بیماری خاص از طرف پزشک معالج، فوت عزیزان و یا هرگونه  واقعه تکان دهنده ای که زندگی فرد را متاثر می سازد، باشد.

دریافت اخبار ناگوار به هر شکلی تاثیر آنی در جسم فرد ایجاد می کند و واکنش سریع به شکل جنگ یا گریز را فرا می خواند. سطح آدرنالین خون افزایش می یابد و ذهن درگیر سناریوهای بدتری می شود.

به علاوه، مدیریت پیامدهای خبر بد امری اجتناب ناپذیر است؛ به عنوان مثال بایستی در جستجوی شغل جدید باشید، صورتحساب ها را پرداخت نمایید، توسط پزشک ویزیت شوید، به دوستان و آشنایان اطلاع دهید و یا با اثر خبر ناگوار در جسم و روان خود مقابله نمایند.

واکنش هر فرد نسبت به تنش ها و اتفاقات ناگوار متفاوت است، اما چیزی که مهم است نحوه مقابله با مشکلات پیش رو و اتخاذ تصمیم های مقابله ای به منظور کاهش اثرات واقعه ناگوار است.

استراتژی های خاصی به منظور مقابله با بحران و اخبار بد وجود دارند که شامل موارد زیر است:

۱.پذیرفتن احساسات منفی

شنیدن اخبار بد، سبب ایجاد احساسات منفی بی پایانی می شود. در صورتی که با احساسات منفی کنار بیاید می توانید در برابر احساسات ناگوار و مخربی که نیروی شما را کاهش می دهد مواجه شوید.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، نادیده انگاری احساسات منفی سبب بروز استرس می شود و توان مقابله با استرس افراد را کاهش می دهد. در واقع پذیرش این احساسات در دراز مدت، باعث حس بهتری می گردد. افراد شرکت کننده در این تحقیق، بدون انکار، با احساسات منفی خود کنار آمدند، در نتیجه کمتر درگیر احساسات منفی شدند و در مقایسه با افرادی که احساسات منفی خود را سرکوب کرده بودند، سلامت روانی بهتری داشتند. در نهایت دانشمندان اظهار داشتند که نحوه رویکرد افراد نسبت به واکنش های احساسی خود، نقش مهمی در سلامت روان دارد و افرادی که بدون انکار یا تغییر افکار خود، احساسات خود را می پذیرند، بهتر می توانند با استرس مقابله کنند.

۲. مرور چند باره اخبار بد

در بسیاری از موارد به منظور جلوگیری از بروز احساسات منفی، افراد در مواجهه با اخبار وارد “حالت اجتناب” می شوند؛ در واقع افراد در این حالت سعی دارند تمامی افکار مربوط به خبر بد دریافتی را در ذهن خود خاموش سازند.

اما در حقیقت روش اجتناب، نتیجه عکس داده و باعث می شود ذهن بیشتر درگیر خبر دریافت شده شود. تلاش به منظور عدم توجه به خبر بد، باعث انقباض معده، شانه ها و قفسه سینه شده و نیز منجر به حواس پرتی و عدم تمرکز در انجام کارها، استرس مزمن، مشکلات گوارشی و بی حالی می شود.

ذهن انسان بیش از آنچه که تصور می کنید می تواند در مقابل اخبار بد واکنش منطقی نشان دهد. در واقع ذهن با پردازش و دریافت مشاهدات می تواند راهکار مناسب ارائه داده و واکنش های مناسب تری داشته باشد.

بر اساس تحقیقات، به عنوان مثال، در صورتی که قبل از رفتن به محل کار خود، قصد دارید بخش حوادث روزنامه ها را مطالعه نمایید، تنها به خواندن تیتر اخبار بسنده نکرده و بهتر است کل متن مربوطه را بخوانید و در ذهن خود اتفاق خوانده شده را بازخوانی نمایید. در این صورت بهتر با خبر خوانده شده، کنار آمده و خواندن اخبار ناگوار تاثیر بدی در حالات روحی شما نخواهد گذاشت. بنابراین در شرایطی که سبب بروز پریشانی خاطر فرد می شود مانند شکست عشقی و طلاق، تامل چند باره بر اوضاع موجود می تواند به بهتر شدن حالات روحی افراد اثر سریع تری بگذارد.

۳. بازآفرینی افکار خود

اکنون که شما احساسات منفی خود را پذیرفته و چندین بار در مورد اخبار استرس زا تامل نموده اید، بایستی با تغییر افکار خود در مورد اخبار بد، شرایط را از دیدگاه دیگری بررسی کنید و به طور کلی طرز فکرتان را بهبود ببخشید.

نمی توان تمام موقعیت هایی که در زندگی اتفاق می افتد را تحت کنترل خود در آورد؛ بنابراین با تکنیک “بازآفرینی شناختی” می توانیم نحوه واکنش خود را نسبت به وقایع اتفاق افتاده و نیز نحوه نگرش خود را نسبت به موقعیت موجود، تغییر داده و در نتیجه به شیوه دیگری واقعه اتفاق افتاده را تجربه کنیم.

بر اساس نظریه بازآفرینی شناختی، در برابر حوادث و اخبار ناگوار، برداشت مثبتی از وقایع منفی مورد انتظار خواهیم یافت. بازآفرینی شناختی باعث می شود جنبه های مثبت شرایط بحرانی را برجسته ساخته  و از زاویه مثبتی به وقایع نگاه کنیم.

به عنوان مثال، اگر به جای تمرکز بر اشتباهاتی که منجر به از دست دادن شغل شده، به جنبه های مثبت توجه نموده و از دست دادن شغل را به عنوان فرصتی به منظور امتحان کارهای جدید و یافتن فرصت شغلی مناسب‏‏تر در نظر بگیریم، رضایت و نتیجه بهتری به دست خواهیم آورد.

این نظریه توسط محققان دانشگاه نوتردام در ایندیا مورد تایید واقع شده است. به گفته آن ها در صورتی که در موقعیتی نظیر از دست دادن شغل، امید خود را از دست ندهید، این احساس می تواند فصل جدیدی را به روی شما باز کند، فرصت کاری جدیدی به دست آورده و از احساسات منفی رها شوید. پرداختن به عوامل زمینه ای و محتوایی واقعه بد و ناگوار، بهتر از توجه به جنبه عاطفی آن، در کنار آمدن اتفاقات ناگوار موثر است.

اگر به دور از توجه به احساسات خود به صورت منطقی به محتوی موضوع تمرکز نمایید، ذهن انسان عواطف ناگوار و ناخواسته را که مربوط به همان واقعه است را از فرد دور می کند.

۴. آموختن نحوه مقابله با سختی ها

رد شدن از امتحانات، از دست دادن شغلی که برای رسیدن به آن تلاش بیشماری انجام داده اید و یا مورد تحقیر قرار گرفتن توسط افرادی که از شما موقعیت بالاتری دارند، از جمله موقعیت هایی هستند که باعث بروز حس ناامیدی و ناکامی در افراد می شود.

تقریبا همه افراد در طول زندگی خود دچار چنین مشکلاتی می شوند، البته برخی  بهتر می توانند در مقابل مشکلات پیش آمده واکنش نشان دهند. گروهی از افراد در ابتدا در مقابل مشکلات تسلیم می شوند در حالی که گروهی دیگر نیز در برابر مشکلات استراتژی تاب آوری را اتخاذ نموده و آرامش خود را حفظ می کنند.

خوشبختانه می توان با تمرکز بر روی افکار، رفتارها و عملکردها به مهارت  تاب آوری دست یافت تا به کمک آن بر ناملایمات زندگی غلبه کرد

به عنوان مثال در مطالعه ای که بر روی دانش آموزانی که از امتحانات مدرسه موفق نشده بودند صورت گرفت، نشان داد که، با آموختن  مهارت های خودتنظیمی شامل، هدف گذاری، و تنظیم مسیر زندگی بعد از شکست، آنها زندگی بهتری داشته و به صورت مثبتی می توانند در برابر موقعیت های ناخوشایند واکنش نشان دهند.

نوشتن واقعه در مجلات و یا رسانه سازی اخبار، در آزاد ساری استرس های عاطفی موثر است. بنابراین طبق نتیجه تحقیقات موسسه روانشناسی آمریکا، وبلاگ نویسی، راه حل موثری برای نوجوانانی که در معرض اضطراب قرار دارند است. این افراد در مقایسه با سایرین، حس اعتماد به نفس بیشتری داشته، و اضطراب های اجتماعی و عاطفی کمتری تجربه خواهند کرد.

۵. مهربان بودن با خود

در هنگام مواجهه با هر خبر بدی بایستی با خود مهربان باشیم و از سلامت روحی و جسمی خود مراقبت نماییم. در مواقع آسیب، افراد غالبا از سلامتی خود غافل می شوند.

داشتن تغذیه سالم: هر روز سه وعده غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزیجات، مصرف کنید. مصرف غذاهای ناسالم به طور چشمگیری در داشتن روحیه منفی تاثیر دارد.

مراقبه و ذهن آگاهی: در هنگام مواجهه با اخبار بد با ذهن‏ آگاهی حواس خود را معطوف افکار مثبت نمایید.

در مراقبه و ذهن آگاهی، ذهن فرد متمرکز زمان حال بوده و از نگرانی های مربوط به شنیدن اخبار بد، دور می شود. مدیتیشن نیز می تواند به کنترل احساسات منفی کمک کند.

انجام ماساژ: طبق مطالعات صورت گرفته، انجام ماساژ به مدت هشت هفته بعد از مرگ عزیزان موجب تسلی خاطر فرد شده و گزینه ارزشمند و نیز فرایند زود بازده ای به منظور از بین بردن غم و اندوه خانواده داغدار محسوب می شود.

در هنگام مواجهه با اخبار بد، هر قدر هم خبر سخت و دلخراش باشد، مهم این است که آرامش خود را حفظ کنید و بر لحظه حال و نیز نفس کشیدن خود متمرکز شوید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.