کد خبر : 81616
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
-

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن«کووپارس»

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن«کووپارس»
فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن«کووپارس» امروز با حضور وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی در موسسه سرم سازی رازی آغاز شد.

به گزارش سورپرس، محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی و سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در حاشیه این مراسم اظهار کرد: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن موسسه رازی از امروز در دو استان تهران و البرز و با مشارکت حدود ۴۰ هزار نفر آغاز شد.

سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس درباره شرایط شرکت در فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: محدودیت خاصی برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن رازی کووپارس نداریم و افراد بالای ١٨ سال که تاکنون مبتلا به ویروس کرونا نشده باشند می‌توانند در این فاز واکسن شرکت و واکسن دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امکان تولید صنعتی این محصول وجود دارد یا خیر؛ اظهار داشت: با توجه به سابقه‌ای که این مجموعه دارد مشکلی در راستای تولید انبوه نخواهیم داشت.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه سرم سازی رازی ادامه داد: بخشی از کار از ظرفیت داخلی مجموعه استفاده شده و بخشی از کار را هم برون سپاری کردیم. در ماه گذشته چهارصد هزار دز تولید داشتیم و تا آخر همین هفته هم یک میلیون دز تولید خواهد شد و براساس نتایج تحقیقات و کارآزمایی‌ها تا پایان سال جاری ۱۵ تا ۲۰ میلیون دز تولید خواهیم داشت.

فلاح با بیان اینکه ساختمان اصلی تولید ما هم تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک‌و نیم میلیون دز واکسن در ماه تولید خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از اسفند سال گذشته ما یک پژوهشی را انجام دادیم که کشور‌های معتبر داروسازی در دنیا بر اساس چه پلتفرم‌هایی واکسن کرونا را تولید کرده‌اند و دلیل علمی آن‌ها برای انتخاب یک پلتفرم چه بوده است؟ با توجه به تجربه‌ای که در مورد ویروس‌های «مرس» و «سارس» و در کل خانواده «کرونا ویروس‌ها» مطرح بود ما پلتفرم پروتئین نوترکیب را انتخاب کردیم که می‌دانیم یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌ها در این زمینه است و حتی این پلتفرم می‌تواند برای واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله هم بهترین و مناسب‌ترین روش باشد.

فلاح با بیان این مطلب که پلتفرم واکسن «کووپارس» جزو بی ضررترین‌ها در دنیاست تصریح کرد: در فاز دوم کارآزمایی بالینی ما بیش از ۷۵ درصد ایمنی‌زایی همورال، ایمنی‌زایی سلولی و ایمنی‌زایی خنثی کننده داشتیم و این واکسن جزو معدود واکسن‌های داخلی است که توانسته ایمنی سلولی را هم تحریک کند و این خبر بسیار خوبی برای هم وطنان ماست. چون طول اثرگذاری واکسن بیشتر می‌شود و فاصله زمانی نیاز به تزریق دز یادآور را افزایش می‌دهد.

فلاح با بیان اینکه هنوز امکان شرکت اوطلبان در کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن واکسن رازی کووپارس وجود دارد، گفت: داوطلبان می‌توانند برای شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس به سایت اختصاص داده شده مراجعه و ثبت نام کنند.

فلاح با اشاره به زمان احتمالی صدور مجوز مصرف اضطراری برای تزریق واکسن رازی کووپارس گفت: در صورتی که نتایج کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس رضایت بخش باشد و تغییراتی در روند صدور مجوز رخ ندهد، مجوز اضطراری را وزارت بهداشت صادر خواهد کرد و پیش بینی ما این است که تا پایان مهرماه مجوز مصرف اضطراری واکسن رازی کووپارس برای تزریق به عموم مردم صادر شود.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.