کد خبر : 6607
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
-

دور ریز سالانه ۳۵ میلیون تن مواد غذایی کشور

دور ریز سالانه ۳۵ میلیون تن مواد غذایی کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پیشنهاد نصب برچسب بهداشتی بر محصولات محلی سالم خبرداد و گفت: این طرح قرار است از سمیرم به صورت پایلوت اجرا شود.

به گزارش سورپرس ، کمال حیدری امروز (پنجشنبه-۱۲ دی) در نشست خبری دهمین بسیج ملی تغذیه در سال جاری، با شعار “ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم”، اظهار کرد: فرهنگ ارزشمند توجه به تغذیه را داریم و از سوی دیگر فراورده های متعدد و انتخاب های فراوان داریم، با این وجود وضعیت خوبی در زمینه تغذیه نداریم. پیشنهاد نصب برچسب بهداشتی بر محصولات محلی سالم ارائه داده شده، این طرح قرار است از سمیرم به صورت پایلوت اجرا شود. این طرح باعث می شود مردم بتوانند به محصولات محلی سالم اطمینان کنند.

وی گفت: با تعامل کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان سبد غذایی برای ۴ هزار و ۱۹۲ کودک تهیه و توزیع شد، همچنین برای ۳۵۰۰ کودک تحت پوشش بهزیستی طرح هر روز یک وعده غذایی گرم در مهد کودک اجرا شد. اقدام ارزشمندی دیگری نیز برای تغذیه ۱۴۵۴ مادر باردار بی بضاعت صورت گرفت و با هماهنگی با خیران درصددیم پوشش این طرح ها را افزایش دهیم.

حیدری اصلاح پایگاه های تغذیه در مدارس، توزیع مکمل ها برای دانش آموزان، مادران باردار و سالمندان را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت با رویکرد مدیریت بیماری های غیرواگیر، تصمیم گرفته شد مشاور تغذیه و روان به مراکز بهداشت و درمان اضافه شوند که در این راستا ۷۳ نفر در استان فعال شدند و ۶۲ هزار آموزش در شش ماه اول امسال ارائه کردند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در کارگروه سلامت استان سندی برای بیماری های غیرواگیر رونمایی شد، تصریح کرد: براساس این سند دستگاه ها باید نقش خود را مشخص کنند که یکی از موارد در زمینه تغذیه است.

وی همچنین به اجرای برنامه ایمنی فاضلاب اشاره و اظهار کرد: هرجا گزارش استفاده غیرقانونی از فاضلاب داده شود برخورد می کنیم، در عین حال باید فاضلاب را ایمن کنیم تا بتوان از همه فاضلاب ها استفاده کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در رستوران ها و تالارها دورریز زیاد موادغذایی داریم، خاطرنشان کرد: از اسراف کار ترین کشورهای دنیا هستیم و در سال حدود ۳۵ میلیون تن دورریز داریم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از دورریز مواد غذایی جلساتی گذاشته ایم تا این فرهنگ را ایجاد کنیم، افزود: در این راستا شبکه جمع آوری بهداشتی تشکیل شد تا غذاهای مازاد تالارها و رستوران ها در مناطق محروم توزیع شود و در گام بعدی قدم بهتری برداریم و اصلا دورریز مواد غذایی نداشته باشیم.

حیدری افزود: در طول یک ماه که این طرح به صورت پایلوت اجرا شد ۸ هزار پرس غذای مازاد در مناطق محروم توزیع شد که امیدواریم این طرح به صورت مستمر اجرا شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه یکی از عوامل پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، تغذیه سالم است، گفت: در بحث مواد غذایی اختلاف بین صنعت و صنف داریم. ما براساس نظارت و گزارش های مردمی برخورد می کنیم، اما کارشناسان ما با این حجم کار امکان نظارت بیشتر ندارند، به همین دلیل بیشتر در مبادی حساس و پرجمعیت نظارت می کنیم، در عین حال که بیشترین آموزش های حوزه سلامت در بحث تغذیه بوده است.

وی یکی از مشکلات این بخش را اطلاع رسانی و اظهارنظرها از مبادی غیررسمی با انگیزه و نیت های متفاوت عنوان کرد و افزود: متاسفانه نمی توانیم با این مباحث به خصوص در فضای مجازی برخورد کنیم.

انتهای پیام/۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.