کد خبر : 50423
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
-

در دوران کرونا کار کردن بسیار سخت است

در دوران کرونا کار کردن بسیار سخت است
کارگردان تلویزیون گفت: کار در دوران کرونا بسیار سخت بود به خصوص در ابتدا که خیلی‌ها موضوع شیوع کرونا را جدی نمی‌گرفتند و برایشان اهمیت نداشت؛ در این شرایط رسانه کاری جز این‌که درون خود موضوع برود و از دل آن گزارش تهیه کند، ندارد.

به گزارش سورپرس، برنامه دست در دست به تهیه‌کنندگی هادی خدادی و کارگردانی احسان مرادی و اجرای سلمان فرخنده به عنوان قراری پاییزی جمعه، شنبه و یکشنبه بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری روانه آنتن می شد قرار است تا در فصل دوم خود و در زمستان بار دیگر از شبکه دو سیما پخش شود.
این برنامه با تهیه موشن‌هایی از شخصیت‌های تاثیرگذار و کسانی که در کار خیر پیش قدم بوده‌اند، برگزاری پویشی مردمی با محوریت ارسال داستان هایی با موضوع کرونا به صورت نوشته، فیلم، صدا و اهدای جوایز به آثار برگزیده همچنین گفتگوهایی صمیمی و شنیدنی با هنرمندان، ورزشکاران و جهادگران عرصه نیکوکاری، به پررنگ تر کردن همدلی و خیرخواهی در این دوران می‌پردازد.

دست در دست از جمله تولیدات تلویزیونی بود که در روزهای بحران کرونا تلاش کرد به افراد تاثیرگذاری بپردازد که در بزنگاه‌های مختلف اجتماعی همراه مردم بودند و در دوران  شیوع کرونا گام‌های موثری در یاری رساندن به همنوعان خود برداشتند. این برنامه علاوه بر گفت‌وگو با چهره‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، اجتماعی به پخش گزارش‌هایی از کمک همدلانه مردم به یکدیگر در سراسر ایران پرداخت.

«دست در دست» محصول همدلی مردم در شرایط بحرانی کرونا است

احسان مرادی در گفت‌وگویی خبری و در توضیح اهداف، دغدغه ها و چالش های تولید این برنامه در شرایط کرونا گفت: برنامه دست در دست محصول همدلی مردم در شرایط بحرانی کرونا است؛ پیش از این شاید اگر در دوهمی های دوستانه و فامیل و … مطرح می شد که اگر روزی بحران یا مشکلی پیش بیاید جوانان امروز آنگونه که باید و انتظار داریم، توانایی حضور ندارند اما امروز می بینیم که همین جوانان وارد میدان شده اند؛ و دست در دست برنامه همین افراد شد یعنی آدم‌هایی که وجود دارند که می‌دانند که کاری که می‌کنند بسیار خطرناک است چه برای خودشان و چه برای خانواده‌هایشان؛ اما این افراد به میدان آمده‌اند و ما در دست در دست موفق شدیم که اشاره‌ای کوچک به این آدم‌ها بکنیم.

وی افزود: این‌ها گروه هایی از جوانان هستند که شاید در بزنگاه های گذشته چندان فرصت عرضه این روحیه داوطلبی را نداشتند اما  در دوران کرونا و شرایط حال حاضر این جوانانی که ما می‌بینیم با جوانانی که روزی همه چیزشان را گذاشتند و جبهه ها را خالی نگذاشتند قابل مقایسه هستند و قطعا اگر روزی برسد که به حضورشان در جبهه نیاز باشد حتما این کار را انجام خواهند داد.

چون این جوانان هدفشان صرفاً کارداوطلبی و انسانی کردن است و برای همین هم ایستاده‌اند و به پیشواز مرگ می روند. از کنار کادر درمان قرار گرفتن تا کمک به محرومین تا حضور در طرح مساوات؛ بنابراین بسیار قابل احترامند. منظورم از این جوانان گروه‌های جهادی است؛ در دل این گروه‌ها با کسانی مواجهیم که از اقشار و طبقات اجتماعی و اقتصادی گوناگون  جامعه در کنار هم جمع شده اند. اگر امروز این آدم‌ها کنار هم ایستاده‌اند برای مردم است و دلیل اصلی شکل‌گیری برنامه دست در دست هم نشان دادن همین ایستادگی بود.

مرادی ادامه داد: در این ۲۰ قسمتی که این برنامه روی آنتن رفت نسبت به زمانی که پخش شده مخاطبِ خودش را پیدا کرده است. حمایت‌کننده این برنامه سازمان تبلیغات اسلامی بوده‌است؛ در این مدتی که با این بچه‌ها (گروه‌های جهادی) کار کرده‌ام فهمیده‌ام که تا چه اندازه انسان‌های متفاوتی هستند و حتی افرادی از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ را هم شامل می شوند. گروه‌های جهادی که مهمان این برنامه هستند کارهای بزرگی انجام داده‌اند، تجربه داشته‌اند، و کاملاً مردمی هستند. ما همیاران سلامتی را در این گروه ها داریم که هر روز به بیمارستان‌ها می روند و پلی بین بیمارستان‌ها و برنامه ما هستند. ضمن این‌که امروز در فضای مجازی و  اینستاگرام فعالیت می‌کنند را به‌راحتی می‌توان پیدا کرد.

قرار ابتدایی ما این بود که مردمی که با کرونا مواجه بوده‌اند، مواجهه خودشان را به‌صورت دل نوشته و خاطره برای ما بفرستند. چون اگر آیندگان بخواهند بدانند در شرایط کرونا زندگی چگونه بوده و ما فراموش کرده باشیم این نوشته ها می تواند حس و حال این روزها را به خوبی نشان دهد. در این چند روز اخیر منتهی به ویژه‌برنامه شب یلدا پویش سپاس را تشکیل داده‌ایم که شامل پیام‌های مردمی تشکر از کادر درمان است که از استقبال و ابراز احساسات مردم غافل‌گیر شدیم. این دو پویش نیز به همت سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شد و در یک رفت و برگشت رسانه ای مخاطب درگیر ما شد.

تاکید کردیم یلدای امسال مجازی باشد

کارگردان برنامه دست در دست با تاکید بر نادیده شدن کار رسانه به رغم سختی‌ها و چالش‌ها بیان کرد: در دست در دست تاکید کردیم که یلدای امسال یلدایی مجازی باشد؛ شاید فکر می‌کنیم کار رسانه‌ای کردن کاری راحت و تکراری است اما بعد از پیک اول که مردم مقداری نسبت به کرونا دچار کاهش حساسیت شدند به همین دلیل ما دوباره تکرار می‌کنیم که یلدا را به خاطر این شرایط بحرانی مجازی برگزار کنند، دور هم جمع نشوند، سفر نروند و البته متقارن شدن یلدا با روز پرستار هم بهانه بسیار خوبی بود که ما از آن استفاده کردیم تا با پرستاران و کادر درمان در ارتباط باشیم و از آن‌ها تشکر کنیم و هم این‌که مردم را آگاه‌تر کنیم؛ قطعاً آگاه هستند اما آن دسته که شاید کمی بی‌توجهی کرده‌اند را نسبت به این وضعیت هوشیار سازیم.

پیدا کردن مهمانان جهادی هم به این صورت بوده که از طریق سازمان تبلیغات، بیمارستان ها و گروه هایی که در فضای مجازی به شفاف سازی اقدامات شان می پردازند به گروه هایی برخوردیم که هم کارهای بزرگی انجام دادند و هم از صفر تا صد توسط مردم انجام شده است. از آنجا که گروه های جهادی بسیار زیاد بوده اند سعی کردیم از ۲۰ تای آنها در برنامه استفاده کنیم و از بقیه گروه ها که در سطح کشور پراکنده اند در ساخت مستند استفاده کنیم.

مرادی با اشاره به اقبالی که دست در دست در جذب مخاطب داشته است، گفت: با توجه به گزارش‌هایی که از ۱۶۲ به ما رسیده است، مخاطبان و اقبال به برنامه دست در دست نسبت به ۲۰ قسمت برای ما قابل انگیزه است. برای این‌که حرف کادر درمان را در این ویژه‌برنامه به مردم برسانیم از هنرپیشه‌ها و هنرمندان عرصه خوانندگی و بازیگری و مهمانانی از کادر درمان بهره گرفتیم؛ ضمن این که پیام تقدیر مردم را هم به دست کادر درمان رساندیم

رسالت سازمان صداوسیما این است که سیاست عمومی را مکرر اعلام کند و قطعاً ما هم در این برنامه‌سازی سهیم هستیم. تلاش می‌کنیم تا از هر شکل و شیوه‌ای استفاده کنیم تا پیام‌مان را به آدم‌های بیشتری برسانیم و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم

کار رسانه‌ای، به رغم سختی‌ها کمتر دیده می‌شود

این کارگردان در ادامه و در توضیح دشواری های ساخت و تولید برنامه در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: من کارم را از اسفند ۸۳ با تدوین و کارگردانی و تهیه‌کنندگی شروع کردم و در همه شبکه‌ها کار کرده ام؛ کار در این دوران بسیار سخت بود به خصوص در ابتدا که خیلی‌ها جدی نمی‌گرفتم و برایشان اهمیت نداشت؛ به همین دلیل در این شرایط رسانه کاری بجز این‌که به درون خود موضوع برود و از دل آن گزارش تهیه کند، ندارد؛ بر این اساس بسیاری از همکاران ما شهید شدند چراکه پا به پای کار کادر درمان در آی‌سی‌یو و بخش‌های کرونای رفتند تا بتوانند حال‌وهوای بیمارستان‌ها را منعکس کنند تا مردم بیشتر رعایت کنند، سفر نروند و…

وی افزود: زحمتی که کادر درمان در این دوران کشیده است، قابل انکار نیست اما فکر می‌کنم رسانه هم در این شرایط بحرانی در میدان بود اما کمتر به آن توجه شده و برنامه‌های زنده و سختی‌های آن‌ها کمتر دیده شده‌است.

رسانه های مکتوب، تلویزیون‌های اینترنتی، دوستانی که در تولید سریال فعال هستم و کسانی که در سینما کار می‌کنند و… به رغم سختی ای که کشیده اند و این‌که هر آنچه را در توان داشتند بر طبق اخلاص گذاشته اند اما کمتر دیده شده‌اند.

مرادی تصریح کرد: از سختی کار ما این است که از روز اول با گروه تولید مجبور بودیم به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و بخش‌های آی‌سی‌یو برویم تا برای تلویزیون تولید محتوا کنیم؛ اما ما هم خانواده و نگرانی‌های خودمان را داریم. برای همین برنامه زنده ما که ۹۰ دقیقه است دست‌کم ۵۰ نفر فعالیت داشتند، کسانی که باید در ساعات منع تردد، تردد و برنامه را تولید کنند. این‌که ما پس از کرونا بخواهیم به کارمان برگردیم هنر نکرده‌ایم و قرار است در بحران‌ها کاری را انجام دهیم.

پخش زنده دوران کرونا بسیار متفاوت از دوران عادی است؛ در شرایط کنونی اگر کوچک‌ترین بی‌حالی را از کسی ببینیم مجبوریم که بگوییم بر سر کار حاضر نشود و این کاهش ظرفیت نفراتی که حضورشان نیاز و ضرورت است کار را بسیار سخت می‌کند و آدم‌هایی که مانده‌اند را مجبور می‌سازد تا دو برابر توانشان کار کنند؛ ضمن این‌که باید ریسک حضور بر برنامه را هم به جان خرید.

رسانه جایی نیست که بتواند متوقف شود

سعید ستوده‌گان مدیرکل تولیدات رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی که حمایت‌کننده برنامه دست در دست بودند در گفت وگویی خبری و در توضیح علت حمایت از این برنامه و هدف از ساخت آن عنوان کرد: هدف ما از راه‌اندازی و حمایت از برنامه دست در دست این بوده است که بتوانیم هم همدم شب‌های پاییزی مردم باشیم (آن هم در شب‌هایی که تلاش می‌کنند که در خانه بمانند و از طریق تلویزیون و رسانه‌های دیگر خود را سرگرم کنند) و هم این‌که بتوانیم زحمات کسانی که در این فضای کرونا به مردم خدمت می‌کنند و دیده نمی‌شوند را به قاب تصویر بکشیم.

ضمن این‌که می‌خواستیم تشکری کنیم از گروه‌های جهادی و گروه‌هایی که به کمک کادر درمان و قشر مستضعف جامعه رفته اند و انگیزه‌ای هم برای خود مردم باشیم؛ مردمی که ممکن است برای به میدان آمدن احتیاج به یک مشوق و جرقه داشته باشند و ما تلاش کردیم این جرقه را بزنیم و با نشان دادن کارهای خوب و خیر، مشوقی برای مردم باشیم که به میدان بیایند و هر کسی هرچقدر که می‌تواند به مردم کمک کند.

وی افزود: واکنش‌ها و بازخوردی که از مردم گرفته‌ایم این بوده است که هم گروه‌های جهادی انگیزه برای ادامه کار پیدا کرده اند و هم کسانی که دنبال بهانه‌ای برای شروع کردن کاری بوده‌اند که به مردم کمک کنند، توانستند بسم‌الله بگویند و وارد گود شوند. بازخوردهای برنامه مان مثبت بوده و به هدف‌هایی که داشته‌ایم رسیده‌ایم؛ هدفمان سرگرم کردن مردم و نشان دادن زحمات این گروه‌ها به مردم بوده است که خدا رو شکر برنامه دیده شده‌است. البته که کار نقص‌هایی هم داشته که در فصل دوم آن که در زمستان تولید خواهد شد، تلاش می‌کنیم تا این مشکلات برطرف شوند.

ما در مرکز رسانه سازمان تبلیغات این بنا را داریم که کمک کنیم هرجایی که کار رسانه‌ای روی زمین مانده و کاری مفیدی و به نفع مردم هست انجام شود؛ بر این اساس کارهای مفیدی را که فکر می‌کنیم به درد مردم یا رسانه می‌خورد را حمایت می‌کنیم و برنامه دست در دست هم یکی از همین برنامه‌ها بود که نیاز بود حمایت کنیم و این حمایت را انجام دادیم.

مدیرکل تولیدات رسانه ای سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: بسیاری از حرفه ها و هنر ها در هر جایی، بسیار تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و بسیاری تا تعطیلی رفته‌اند اما رسانه جایی نیست که بتواند متوقف شود؛ چراکه رسانه اولین حلقه اول دسترسی مردم است؛ به همین دلیل ما باید در رسانه با شناختن محدودیت‌هایی که به دلیل کرونا ایجادشده است، توانی چند برابر توانمان را بگذاریم تا ذائقه مخاطب و نیاز او را به او برسانیم.

قطعاً کار بسیار سخت شده است؛ چرا که رسانه با حضور در جامعه و با بودن در بین مردم محتوای خودش را تولید می‌کند؛ ما نمی‌توانیم مانند بسیاری از شغل‌های دیگر در خانه بمانیم و دور کاری کنیم، این شدنی نیست چراکه تلویزیون رسانه‌ای است که باید با رعایت همه محدودیت‌ها و پروتکل‌ها کارش را انجام دهد. به همین دلیل ممکن است وقفه در کار ایجاد شود، برخی از دوستان و عزیزانمان مبتلا شوند (همچنان که در این مدت دچار بیماری شدند) ولی دچار بیماری شدن افراد تیم نباید به کار ضربه بزنند چراکه مردم منتظر هستند. به همین دلیل کار بسیار سخت شده است اما ما کوتاه بیا نیستیم.

محتوامحوری و مخاطب محوری دو کلید مهم ساخت برنامه

هادی خدادی تهیه کننده دست در دست هم ضمن اشاره به احتمال ساخت این برنامه در فصل زمستان یادآور شد:  برای فصل زمستان موافقت‌هایی کسب شده و امیدمان این است که در صورت پیش رفتن طبق برنامه‌ریزی‌ها فصل بعدی داشته باشیم و در شب های زمستان در کنار مردم باشیم.

اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد پیش از آن حتما اطلاع رسانی می‌شود و جلسات اتاق فکر تشکیل خواهد شد. چون ساخت و ایجاد محتوا برای ما مهم است. محتوامحوری و مخاطب محوری دو کلید مهم ساخت برنامه است. با توجه به دغدغه‌ها و نیازهای مردم باید تولید محتوا کنیم و امیدمان این است که اواسط زمستان با فصل جدید دست در دست مهمان خانه های مردم باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.