کد خبر : 35342
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
-

حواشی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس/ مخالفین دولت مورد حمایت برخی از کشورهای غربی هستند

حواشی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس/ مخالفین دولت مورد حمایت برخی از کشورهای غربی هستند
با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، اعتراض طرفدران رهبران مخالف و تحت حمایت برخی طرف‌های خارجی همچنان ادامه دارد و در تازه ترین رویداد، هزاران نفر ار زنان این کشور در شهر مینسک دست به تظاهرات زدند و شماری از دانشجویان نیز تظاهرات ضددولتی برگزار کردند.

به گزارش سورپرس، اعتراض ها در بلاروس از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مرداد این کشور که منجر به پیروزی الکساندر لوکاشنکو شد، ادامه داشته است. مخالفان دولت که مورد حمایت برخی طرف های غربی قرار دارند،  نتیجه این انتخابات را نپذیرفته‌اند و خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو از قدرت هستند.

در جدیدترین تحول مربوط به ناآرامی‌های اخیر بلاروس، حدود پنج هزار زن روز گذشته (شنبه) در تظاهرات ضددولتی شرکت کردند که بازداشتی از این تظاهرات گزارش نشده است.

همزمان صدها دانشجو نیز روز گذشته در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی طی ناآرامی‌های اخیر شدند.

مخالفان لوکاشنکو “شورای هماهنگی” تشکیل  داده‌اند که یکی از اهداف این شورا فراهم کردن زمینه انتقال قدرت در بلاروس بوده است.

گزارش‌ها از بازداشتی شماری در تظاهرات روز گذشته که اکثرا دانشجو بودند، حکایت دارد. در این میان معترضان، فعالان حقوق بشری و ناظران پلیس بلاروس را به سرکوب معترضان متهم کرده‌اند.

گزارش شده است که قرار است روز یکشنبه نیز بزرگترین گردهمایی اعتراضی در مینسک برگزار شود و نیروهای پلیس نیز در حال استقرار در اطراف این شهر هستند.

روز گذشته نیز اولگا کوالکوا یکی از فعالان مخالف برجسته در بلاروس اعلام کرد که در لهستان پناه گرفته و مجبور شده خاک کشورش را ترک کند.

بلاروس در حالی همچنان پس از انتخابات اخیر صحنه ناآرامی‌های پراکنده بوده که اتحادیه اروپا فشارها به مقامات دولتی بلاروس را افزایش داده و این در حالی است که روسیه، الکساندر لوکاشنکو را رئیس‌جمهور قانونی می‌داند.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در حالی ۱۹ مرداد برگزار شد که الکساندر لوکاشنکو به عنوان پیروز آن معرفی شد اما معترضان این نتیجه را نپذیرفته و همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

در این میان اتحادیه اروپا نیز ضمن حمایت از معترضان خواستار برگزاری انتخابات جدیدی در بلاروس شده که مقامات این کشور رد کرده‌اند.

معترضان به نتیجه انتخابات اخیر بلاروس در حالی همچنان بر مواضع خود اصرار دارند که اتحادیه اروپا نیز بدون ارائه مدرک مستند اعلام کرده نتیجه این انتخابات را قبول ندارد و از معترضان حمایت کرده است. این در حالی است که روسیه لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهور بلاروس به رسمیت شناخته است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا در این رابطه عنوان کرد: حکومت بلاروس از دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا دعوت کرد در کنترل انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کند. چرا آنها نیامدند؟

در حالی که اعتراض های خیابانی در بلاروس به نتایج انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد، وزیران خارجه روسیه و بلاروس چند روز پیش با یکدیگر دیدار و در خصوص حل و فصل بحران سیاسی در بلاروس گفت وگو کردند. در این دیدار بر آمادگی برای کمک به بهبود اوضاع بلاروس و رعایت معیارهای قانونی و احترام به نظم در این کشور تاکید شد.

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز از روسیه خواسته تا به حق حاکمیت کشورش احترام بگذارد.

در این بحبوحه مقامات دولتی بلاروس نگرانی‌های دیگری از جمله تشدید مداخله غرب در امور این کشور و همچنین تحرکات ناتو در مرزهای بلاروس هستند.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین اعلام کرده است که کشورهای لیتوانی، اوکراین، لهستان و چک در امور داخلی بلاروس مداخله می کنند و رهبری اعتراضات در این کشور را برعهده گرفته اند.

آمریکا و متحدانش مدتهاست به دنبال نفوذ گسترده در بلاروس که یک همپیمان روسیه در اروپا محسوب می شود، بوده اند. به همین دلیل سازوکارها و طرح های مختلفی را برای رسیدن به اهدافشان در بلاروس اجرا کرده اند.

به نظر می رسد معترضان قصدی برای پایان دادن به اعتراض‌های خود ندارند و دولت بلاروس نیز بر مواضع قبلی خود تاکید کرده است. اگرچه اوضاع بلاروس متشنج نیست اما ادامه ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها می‌تواند شرایط این کشور را پیچیده‌تر کند که عملا منجر به مداخله غرب و روسیه برای حل‌وفصل این مناقشه سیاسی خواهد شد؛ مداخله‌ای که میزان رویارویی احتمالی روسیه و غرب در آن مشخص نیست.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.