کد خبر : 122317
تاریخ انتشار : جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
-

جزییات ضوابط اعطای «پایه های تشویقی» به اساتید

جزییات ضوابط اعطای «پایه های تشویقی» به اساتید
انجام ۴۰ ساعت خدمت و تمام وقت بودن عضو هیات علمی از ضوابط اعطای پایه های تشویقی به اعضا به شمار می رود و همچنین امکان اعطای پایه تشویقی در زمان مرخصی زایمان وجود دارد.

به گزارش سورپرس، ارتقای پیوسته کیفیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، تکریم پژوهشگران و فناوران برجسته، ترغیب و تشویق اعضای هیئت علمی از برنامه‌های راهبردی وزارت علوم در دولت سیزدهم به شمار می‌رود؛ در همین راستا در دوره جدید بازنگری در بخشی از آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی (اعطای پایه‌های تشویقی به اعضا) صورت گرفته و این بازنگری‌ها و اصلاحات با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب و پنج اولویت وزارت علوم یعنی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، شاگردپروری و تولید ثروت از دانش انجام شده است.

در دوره جدید پایه‌های تشویقی به ۶۰ پایه ارتقا یافته که اخیراً در هیأت دولت نیز به تصویب رسیده است؛ محمد علی زلفی گل وزیر علوم در این باره توضیح داد و گفت: با حمایت معاون علمی ریاست جمهوری، افزایش پایه‌های تشویقی در هیأت دولت مصوب شد تا مراحل قانونی آن مشکلی نداشته باشد. بخش‌های عمده‌ای از پایه‌های تشویقی را به تحقیقات نیاز محور و شاخص‌های فناورانه اختصاص دادیم.

در اصلاحیه ماده ۵۳ آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی، بیشترین امتیاز برای اعطای پایه‌های تشویقی به پژوهش‌های کاربردی، ارتباط با صنعت و تأسیس شرکت دانش بنیان اختصاص داده شده است.

این پایه‌ها براساس فعالیت‌های شاخص آموزشی، فرهنگی و ترویج علم، بروندادها، پژوهش‌های شاخص بنیادی و همکاری‌های علمی بین المللی، بروندادها و پژوهش‌های شاخص کاربردی و توسعه‌ای، بروندادها و فعالیت‌های شاخص فناورانه و نوآورانه، مرجعیت علمی و مدیریت اجرایی و نشریه‌های علمی به اعضای هیأت علمی اعطا می‌شود.

این پایه‌ها به عضو پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی شاغل در مؤسسه و یا عضو مأمور به خدمت در سایر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی یا دستگاه‌های اجرایی دارای مجوز از مراجع ذیصالح، بر اساس فعالیت‌های شاخص علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری و … اعطا خواهد شد.

جزییات ضوابط اعطای «پایه های تشویقی» به اساتید

لزوم انجام ۴۰ ساعت خدمت و تمام وقت بودن عضو هیأت علمی

در آئین نامه جدید ضوابط کلی اعطای پایه‌های تشویقی به اعضای هیأت علمی تشریح شده است؛ یکی از شروط لازم برای دریافت پایه‌های تشویقی، انجام ۴۰ ساعت خدمت در هفته و تمام وقت بودن عضو، انجام وظایف آموزشی و پژوهشی موظف تعیین شده و دریافت پایه استحقاقی سالیانه به شمار می‌رود. ضابطه دیگر این است که مأموریت عضو «مأمور به خدمت» در سایر دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی یا دستگاه‌های اجرایی با حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی و اخذ مجوز از مراجع ذیصالح انجام شده باشد.

همچنین شرط بهره مندی عضو از هر پایه تشویقی، داشتن صفحه خانگی حاوی کارنامه الکترونیکی بروندادهای (دستاورد) روزآمد در وبگاه مؤسسه، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) و بین المللی است. مؤسسه موظف است شرط داشتن صفحه خانگی موضوع این بند را به اعضا ابلاغ کند.

شرط دادن پایه به افراد در آستانه بازنشستگی

به عضوی که در ۲ سال منتهی به سن بازنشستگی مصوّب با لحاظ مرتبه علمی است در صورت احراز شرایط لازم، بدون رعایت تعداد سقف سالیانه، تمامی پایه‌های بندهای مختلف این دستورالعمل اعطا خواهد شد.

براساس ضوابط مندرج در این آئین نامه، برای رساله و یا پایان نامه‌های دارای بیش از یک استاد راهنما، سهم هر یک لحاظ می‌شود. سایر پایه‌های استحقاقی از جمله پایه‌های ترفیع سالیانه، ایثارگری، خدمت سربازی، بورسیه به قوت خود باقی است و مشمول این دستورالعمل نمی‌شود.

به منظور تقویت ارتباط حوزه علمیه و مؤسسه، امتیازهای حاصل از بروندادهای مشترک بین حوزویان و اعضای مؤسسه، با تأیید شورای پژوهشی و فناوری مؤسسه وابسته به وزارت علوم، با ضریب ۱/۲۵ اعمال می‌شوند.

امکان اعطای پایه تشویقی در زمان مرخصی زایمان

در این آئین نامه همچنین تاکید شده است که به عضو هیأت علمی در ایام «تعلیق»، «آماده به خدمت»، «مرخصی بدون حقوق»، «انفصال موقت»، «مرخصی استعلاجی»، «ماموریت آموزشی» و «مأموریت به خدمت بدون حفظ وظایف آموزشی و پژوهشی» پایه تشویقی تعلق نمی‌گیرد. از سوی دیگر امکان اعطای پایه تشویقی به عضو (زن) در مدت مرخصی زایمان، مشروط به احراز شرایط مندرج در این دستورالعمل، امکان‌پذیر است.

برای رشته‌های علوم انسانی و هنر، امتیاز مقاله‌های منتشرشده در نشریه‌های علمی داخلی معتبر نمایه شده در پایگاه‌های اطلاعات علمی “اسکوپوس” و یا “واس” با یک رتبه ارتقای Q (چارک) درنظر گرفته می‌شوند. امتیاز مقاله‌های چارک اول (Q۱) برای رشته‌های علوم انسانی و هنر با ضریب ۲ در نظر گرفته می‌شود.

به دستاوردها و بروندادهای اساتید براساس شاخص‌های علم سنجی (ضریب تأثیر و کیفیت علمی و فناوری) امتیاز تعلق می‌گیرد.

سالیانه حداکثر ۲ پایه به اساتید تعلق می‌گیرد

سقف پایه‌های تشویقی قابل اعطا به هر عضو به استثنای پایه تشویقی مربوط به «جایزه بین المللی مصطفی “ص”» و «استاد ممتاز» در طول یک سال، دو پایه تشویقی است و صرفاً پایه‌های در نظر گرفته شده جایزه بین المللی مصطفی ص و استاد ممتاز، به صورت یکجا اعطا می‌شود.

فرایند بررسی و تأیید اعطای پایه‌های تشویقی

تقاضای پایه تشویقی عضو به همراه مستندات و تاییدیه های لازم از سوی کمیته ترفیع یا منتخب دانشکده و یا پژوهشکده بررسی و به همراه تاییدیه های مورد نیاز به کمیته ترفیعات مؤسسه ارسال می‌شود و پایه تشویقی پس از تأیید کمیته مذکور و تصویب هیئت ممیزه مؤسسه اعطا می‌شود.

مؤسسه (دانشگاه و یا مؤسسه پژوهشی و فناوری) مکلف است حداکثر ظرف ۶ ماه بعد از ثبت درخواست پایه تشویقی از سوی عضو، نتیجه را به متقاضی اعلام کند. مؤسسه همچنین موظف است براساس معیارهای بیان شده در این دستورالعمل نسبت به اعطای امتیازها اقدام و در صورت عدم موافقت، دلایل آن را کتباً به عضو هیئت علمی متقاضی ارائه کند.

امکان درخواست تجدید نظر در صورت مخالفت با اعطای پایه

در صورت منفی بودن رأی هیئت ممیزه، عضو هیأت علمی حق دارد ظرف حداکثر یک ماه پس از اعلام نتیجه، درخواست تجدید نظر خود را به کمیته ترفیعات تسلیم کند. مؤسسه موظف است ظرف سه ماه درخواست مزبور را رسیدگی و نظر قطعی خود را اعلام کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.