کد خبر : 48095
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
-

تشویق کودکان فقط مادی نیست!

تشویق کودکان فقط مادی نیست!
معمولا مادرها اختصاص دادن پاداش به فرزند را مساوی با خریدن یک چیز می‌دانند.

به گزارش سورپرس؛ در حالی که تشویق کودک تنها با این روش ممکن است اثر معکوس داشته باشد و آن را به یک باج دهی تبدیل کند. به طور کلی از چهار طریق می‌توان کودک را تشویق کرد. هر کدام از این روش‌ها، یکی از ابعاد وجودی کودک را در بر می‌گیرد و بخشی از نیاز‌های او را تأمین می‌کند. برای تقویت رفتارهای کودک بهتر است از هر چهار نوع پاداش در موقعیت‌های مختلف و همراه با یک سبک فرزندپروری مناسب استفاده شود.

 تشویق احساسی

کودکان هم مثل همه انسان‌ها نیاز به محبت دارند. توجه به کارهای خوب کودک و دیده شدن از نیازهای اوست. در آغوش گرفتن کودک، تماس چشمی، لبخند زدن، نوازش کردن و بوسیدن از بارزترین روش‌هایی است که مادر می‌تواند به کودک محبت ‌کند. گاهی در جمع برای این‌که مستقیم کودک را مرکز توجه قرار ندهید، می‌توانید با چشمک زدن‌ها یا لبخندهای رمزی بین خودتان، تایید و توجه را به او بدهید.
 

تشویق کلامی

پاداش کلامی یکی از مهم‌ترین و موثرترین نوع تشویق و پاداش است. کودک در هر سنی نیاز به شنیدن تعریف و تایید دیگران دارد. این  نوع تشویق، به خصوص در مقابل دیگران، به اعتماد به نفس و عزت نفس کودک بسیار کمک می‌کند و باعث ایجاد حس مفید بودن و ارزشمندی در او می‌شود. در این نوع پاداش مادر باید سعی کند رفتاری را که باعث پاداش کلامی می‌شود برای کودک توضیح  دهد و کاملا رفتار را توصیف کند. دقت کنید به کوچک‌ترین تلاش‌ها و پیشرفت‌های کودک توجه کنید و به آن‌ها پاداش دهید تا رفتار برای کودک به عادت تبدیل شود. سپس به مرور زمان می‌توانید پاداش آن رفتار را کم و قطع کنید چرا که آن رفتار در کودک نهادینه  می شود و دیگر نیازی به تقویت ندارد اما خوب است هر از گاهی همان رفتار تشویق شود.

تشویق مادی

این نوع پاداش شامل وسایلی است که کودک به آن علاقه دارد و همیشه از آن لذت می‌برد. اسباب بازی، لوازم تحریر، لباس، خوراکی و حتی پول. ترجیحا در این روش پاداش دهی، لوازم و چیزهایی که کودک نیاز دارد به عنوان پاداش داده شود. کودک باید برای رسیدن به این پاداش تلاش کند و بهترین شیوه جدول ستاره‌ها یا پاداش‌های ژتونی است.
 

تشویق تفریحی یا فعالیتی

تفریحات مورد علاقه کودک هم می‌تواند به عنوان پاداش در نظر گرفته شود. در این روش باید تفریحاتی که برای کودک لذت محسوب می‌شود مد نظر قرار گیرد نه چیزهایی که والدین فکر می‌کنند لذت بخش است. برای مثال؛ پارک بردن، بازی مورد علاقه یا خوردن یک بستنی می‌تواند به عنوان تشویق کودک استفاده شود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.