کد خبر : 112701
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
-

اصفهان باید مرکز فیلم کودک و نوجوان باشد

اصفهان باید مرکز فیلم کودک و نوجوان باشد
یک کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان باید در شهر اصفهان باقی بماند و همانند جشنواره‌های فیلم فجر و عمار برنامه‌ریزی برای اکران هم‌زمان فیلم‌ها در سایر شهرها یا استان‌های کشور صورت گیرد.

به گزارش سورپرس، امرالله احمدجو، کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یکی از جشنواره‌های مهم در کشور است زیرا مخاطب اصلی آن کودک و نوجوان است و وجود جشنواره فیلمی برای کودکان و نوجوانان لازم و ضروری است. در کشور ما تمایل به آموزش و مطالعه بسیار کم است اما تمایل به مشاهده فیلم خوب است، همین امر باعث شده است که مشاهده فیلم خلأهای کاهش تمایل به آموزش و مطالعه را در کودکان و نوجوانان پر کند، به‌شرط اینکه فیلم از لحاظ محتوا و ساختار غنی باشد.

رویکرد مهم برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

وی افزود: امروزه برگزاری جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان به‌عنوان یک رویکرد مهم در کشورهای جهان شناخته می‌شود، زیرا هرچقدر بتوانیم این جشنواره‌ها را توسعه و ارتقا دهیم باعث می‌شود فیلم‌های تولیدی در حوزه کودکان و نوجوانان غنی‌تر و پرمخاطب‌تر شود به همین جهت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در کشورمان لازم و ضروری است.

این کارگردان تصریح کرد: دلیل اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در کشور ما لازم و ضروری است بدین خاطر است که باید فیلم اختصاصی برای کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد ضمن اینکه برگزاری این جشنواره باعث ارتقای فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان می‌شود.

نباید دست روی دست گذاشت

وی اضافه می‌کند: نباید به دلیل اینکه صنعت فیلم‌سازی و پویانمایی بعضی کشورهای جهان در حوزه کودکان و نوجوانان از کشور ما جلوتر است و فیلم‌های تولیدی آنان نسبت به فیلم‌های تولیدی کشورمان از آمار فروش بالایی برخوردار است از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان صرف‌نظر کرد، بلکه جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان می‌تواند کارکردهای مثبت خود را در ارتقای صنعتی فیلم‌سازی کشور در حوزه کودک داشته باشد و کارگردانان بیشتری برای ساخت این‌گونه فیلم‌ها ترغیب کند.

احمدجو ادامه داد: نمی‌توان گفت کشور ما هیچ نقطه مثبتی در حوزه فیلم‌های کودکان و نوجوان نداشته است زیرا شاهد بودیم در دهه‌های گذشته چه میزان فیلم‌های فاخر و باکیفیت در کشور تولید شد و چه استقبالی پرشوری از سوی مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان از این فیلم‌ها صورت گرفت ضمن اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور اول جهان است که میزان تولید فیلم حوزه کودکان و نوجوانان بالا است به دلیل بودن این ظرفیت‌ها در کشور لازم است که جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان هرساله با جدیت و نگاه تخصصی‌تر برگزار شود.

وجه فرهنگی جشنواره فیلم کودکان و نوجوان تقویت شود

وی با بیان اینکه سینما دارای دو وجه است که شامل وجه تجاری و وجه معنوی و فرهنگی است، تأکید کرد: باید در برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان وجه معنوی و فرهنگی بیشتر از وجه اقتصادی اهمیت داده شود. این جشنواره خوشبختانه طی سال‌های اخیر توانسته جایگاه خودش را بین کودکان و نوجوانان باز کند، اما نیاز است بخش توزیع و اکران فیلم‌های این جشنواره در ایام سال تقویت شود.

باید به مبدع برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان آفرین گفت

این فیلم‌نامه‌نویس با انتقاد از زمزمه‌های انتقال جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان از شهر اصفهان، گفت: من باصداقت تمام به فردی آفرین می‌گویم که اولین بار مبدع این شد که جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان برگزار شود، شهر اصفهان را نباید به تعارف گفت پایتخت فرهنگی بلکه در واقعیت این شهر پایتخت فرهنگی کشور و جهان اسلام است.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم چه فردی ایده انتقال جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان را از شهر اصفهان داد، اما هر فردی که بوده، نسبت به ظرفیت شهر اصفهان در توسعه و تقویت این جشنواره ناآگاه بوده است، چگونه می‌توان از برگزاری این‌چنین رویدادی در شهری که بیشترین ظرفیت‌های فرهنگی، هنری کشور را دارد چشم‌پوشی کرد؟ به همین جهت باید محوریت برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان باشد.

احمدجو تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان باید در شهر اصفهان بماند و همانند جشنواره‌های فیلم فجر، عمار برنامه‌ریزی برای اکران هم‌زمان فیلم‌ها در سایر شهرهای استان کشور صورت گیرد ضمن اینکه نباید جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان از اصفهان به شهر دیگر انتقال یابد.

تلاش شهرداری اصفهان در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان ستودنی است

وی اضافه کرد: شهر اصفهان دارای کارکردهای مثبت فرهنگی، هنری و گردشگری بالایی در کشور است، بی‌جهت نیست که هر سفیر یا رئیس‌جمهوری به کشور ما سفر می‌کند در برنامه خود بازدید از این شهر را قرار می‌دهد، اگر قرار باشد جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان از شهر اصفهان به شهر دیگر انتقال یابد با یک کج‌سلیقگی روبه‌رو هستیم.

این مستندساز با اشاره به اینکه دو دوره داور در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، داور بوده است، تصریح کرد: در طول برگزاری جشنواره شاهد بودم که به چه میزان بالایی شهرداری شهر اصفهان تمام تلاش خود را در بهتر برگزاری کردن این جشنواره می‌کرد و نمونه بارز آن فضاسازی و تبلیغات مناسبی بود که از سوی شهرداری برای برگزاری این جشنواره صورت می‌گرفت به همین خاطر تأکید من این است که جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان نباید از این شهر به شهر دیگر انتقال یابد.

وی ادامه داد: در مجامع بین‌المللی، جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان را با نام شهر اصفهان می‌شناسند پس انتقال این جشنواره به شهر دیگر باعث می‌شود به رویکرد و اهداف بلندمدت جشنواره لطمه بخورد ضمن اینکه مشارکت فیلم‌سازان و فعالان حوزه سینمای کودک کشورهای جهان کم خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.