کد خبر : 79786
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
-

۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی

۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی
بیست و ششمین روز از مرداد ماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال ۱۳۶۹ و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

به گزارش سورپرس، سال ۱۳۶۹ سالی پر تلاطمی برای مردم ایران بود، در گرماگرم تابستان، روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده بودند و در دست دشمن اسیر شده بودند، به وطن بازگرداند.

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال‌ها اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود ۵۰ هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر برعهده گرفت. با این تفاوت که اسرا آن‌ها نظامی بودند و اسرای ما بیشتر بسیجی و غیرنظامی.

آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه‌هایی فراخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند. آزاده نامیده شدند، چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

امروز روز شادی ملت است، روزی که نه تنها خانواده‌های آزادگان خوشحال شدند بلکه تمام آزادگان جهان شاد بودند آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشار‌های جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه‌های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی‌ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه‌هایی فراخ‌تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند، آزاده نامیده شدند، چون از قید نفس و نفسیات رهایی یافته بودند.

مسأله اسارت طولانى فرزندان این ملت به‏ نوبه خود امتحان دیگرى بود که ملت ما با موفقیت آن‏را به انجام رسانده و اسراى ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردى نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازى به وطن بازگشتند. شما در دوران اسارت، شرایط سختى را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگى خود به اسلام، امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندى ملت خود در برابردشمن شدید.»

سه هزار و ۲۴۵ آزاده در خراسان رضوی

فرمانده ارشد قرارگاه منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال شرق کشور با تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن با بیان اینکه میانگین سنی آزادگان در زمان اسارت طبق آمار ۲۲ سال است گفت: عرصه پر برکت دفاع مقدس، صحنه حضور مردان و زنان با ایمانی بود که با پیروی از تعالیم عالیه اسلام و تحت رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) توانستند حماسه‌ای به یادماندنی و جاودان از خود به یادگار بگذارند.

امیر سرتیپ رضا آذریان افزود: آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سیره ائمه اطهار (ع) و با درس گرفتن از زندگی انقلابی و حماسه ساز حضرت زینب (س) که اسوه صبر و پایداری بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر گذاشته و شکوه مقاومت و سرافرازی را بر صحیفه درخشان ایران اسلامی ثبت کنند.

وی ادامه داد: از مجموع سه هزار و ۲۴۵ آزاده خراسان رضوی هزار و ۶۱۵ نفر و از ۴۴ شهید غریب این استان در اسارت ۱۶ نفر از نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند.

۱۸۳ نفر بیش از هشت سال سابقه اسارت دارند

معاون فرهنگی موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی هم گفت: این استان سه هزار و ۲۴۵ آزاده سرافراز دارد که از این تعداد هزار و ۸۰۰ نفر در مشهد هستند.

سید امیر شوشتری افزود: سه نفر از این آزادگان ۱۲۰ ماه اسارت، ۳۴ نفر ۱۱۸ و ۱۱۹ ماه اسارت و ۱۴۶ نفر نیز بین ۱۰۰ تا ۱۱۷ ماه سابقه اسارت دارند. به عبارتی دیگر ۱۸۳ نفر از آزادگان خراسان رضوی بیش از هشت سال سابقه اسارت دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی نمی‌توان آنگونه که شایسته است مراسم گرامیداشت آزادگان را برگزار کرد ادامه داد: آزادگان از دوران اسارت یادگرفتند که به کمترین‌ها قانع باشند و در این شرایط کرونایی هم کمترین کاری که انجام می‌شود تماس تلفنی و ارسال پیامک برای آزادگان است.

معاون فرهنگی موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی گفت: هشت سال دفاع مقدس عاشورای واقعی بود. زجر و شکنجه‌های رزمندگان اسلام در اسارت با زجر وشکنجه اهل بیت و یاران سیدالشهدا (ع) در کربلا مشابهت دارد.

وی افزود: حدود ۲ هزار فایل مصاحبه از آزادگان ثبت و ضبط کردیم که در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌دهیم. ۵۰ راوی عرصه دفاع مقدس نیز هستند که در مجامع مختلف مطالب دفاع و ایثارگری رزمندگان را به نسل جوان منتقل می‌‎کنند.

شوشتری ادامه داد: از آموزش و پرورش انتظار داریم بهتر و بیشتر از گذشته در خصوص شرکت دانش آموزان در مسابقات و روایتگری‌های عرصه دفاع مقدس همکاری کند.

وی که خود از آزادگان سرافراز کشور است با بیان خاطره‌ای از ماه محرم در دوران اسارت گفت: در ۱۹ سالگی در عملیات خیبر در سال ۶۲ به اسارت درآمدم و در سال ۶۹ آزاد شدم، یکی از مواقعی که سختی و شکنجه اسرا بیشتر می‌شد در ماه محرم بود که بعثی‌ها، آمپولی به ما تزریق می‌کردند که تا چند روز افراد را دچار تب و لرز و درد شدید می‌کرد بطوری که نمی‌توانستیم از جای خود بلند شویم.

معاون فرهنگی موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی افزود: این آمپول را به این خاطر به ما تزریق می‌کردند که توان عزاداری در ماه محرم را نداشته باشیم و وقتی بعد از چند روز می‌دیدند حال اسرا بهتر شده دوباره می‌آمدند و به نام دوز دوم بار دیگر آمپول می‌زدند.

وی ادامه داد: همچنین آب را برای چند روز قطع می‌کردند بطوریکه برای استحمام، وضو یا دستشویی آب نداشتیم. در مناسبت‌های مختلف از جمله محرم و شب‌های قدر، توالت‌ها را تخلیه نمی‌کردند و فضا را به شدت برای اسرا نامطلوب می‌کردند. اما با همه این‌ها ایمان و اراده رزمندگان چنان قوی بود که هیچکدام از شکنجه‌ها و سلول‌های انفرادی نتوانست عزم آن‌ها را بشکند.

شوشتری گفت: مهمترین مشکلی که امروز خانواده آزادگان با آن مواجه هستند همانند دیگر افراد جامعه، بیکاری فرزندان آنان است. در تمام بازدید‌هایی که به مناسبت‌های مختلف از خانواده آزادگان انجام می‌شود درخواست حل معضل بیکاری در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.