کد خبر : 62414
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
-

۱۱ نکته بهداشتی برای انجام خانه‌تکانی

۱۱ نکته بهداشتی برای انجام خانه‌تکانی
نزدیکی به عید نوروز یکی از رسومی که اکثر ایرانیان آن را به جا می‌آورند « خانه‌تکانی» است.

به گزارش سورپرس؛  خانه تکانی با هدف تمیز کردن تمام خانه برای آغاز سال نو انجام می‌شود اما همین کار نیز گاهی با عدم رعایت برخی نکات ساده از جمله ترکیب مواد شوینده شیمیایی می‌تواند خطرآفرین شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت نکات زیر در انجام خانه‌تکانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است:

_از مخلوط کردن سفیدکننده یا وایتکس با جرم گیر یا جوهر نمک جداً خودداری کنید زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده است.

_ در مصرف وایتکس زیاده روی نکنید زیرا باعث تحریک چشم و پوست، سوختگی‌های خفیف مری و دهان، تحریک گوارشی و استفراغ و اسهال در غلظت‌های بالا می‌شود.

_ در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

_ در هنگام استفاده از مواد شوینده برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید. همچنین بهتر است که از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

_ وقتی که از شوینده‌های غلیظ استفاده می‌کنیم طبیعتاً احتمال خطر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است شوینده‌ها را مقداری رقیق کرد تا از عوارض پوستی و تنفسی آن جلوگیری کرد.

_ زنان باردار و کودکان زیر ۳ سال نباید در معرض مواد شوینده قرار گیرند.

_ در افرادی که زمینه بیماری تنفسی دارند مواد شوینده می‌توانند عوارض بیشتری ایجاد کنند.

_ همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف کنید. استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می‌توانند خطرناک باشد.

_ در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده کنید.

_ بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

_ همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.