کد خبر : 53388
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
-

گوشی در اختیار کودک قراردادن آغاز یک بحران است

گوشی در اختیار کودک قراردادن آغاز یک بحران است
کودک خردسالی که سهوا یا عمدا وارد شبکه‌های اجتماعی میشود با حجم عظیمی از اطلاعات نامناسب زودهنگام مواجه می‌شود.

گروه کودک و نوجوان سورپرس: والدین بی شماری را دیده ام که به محض اینکه کودک شروع به بهانه گیری ،گریه و بی قراری میکند و یا حتی مواقعی که خودشان حوصله ندارند و یا سرشان به کاری گرم ست ،سریعا گوشی موبایلشان را در اختیار کودک میگذارند تا با دیدن فیلم یا کلیپ و یا بازی و گوش کردن موزیک آرام بگیرند!!!

و بعد گله مندند که چرا کودکشان با اسباب بازی هایش بازی نمیکند؟

چرا مدام به دنبال گوشی دست گرفتن ست ؟

چرا ساعت ها وقتش را در گوشی سپری میکند؟

تازه بماند که عده ای با افتخار سرشان را بالا میگیرند که کودکم چنان باهوش و زرنگ ست که به تمام برنامه های گوشی بهتر از یک بزرگسال تسلط دارد !!

مادر و پدر عزیز این افتخار نیست،شروع بحران و دردسر است.
کودک خردسالی که سهوا یا عمدا وارد شبکه های اجتماعی میشود با حجم عظیمی از اطلاعات نامناسب زودهنگام مواجه میشود،اطلاعات سنگین و نامفهومی که تاثیرات مخربی بر روحیه و رفتار و آینده اش دارد، ممکن ست والدین فیلم ها و تصاویری در گوشی شخصی خود ذخیره کرده باشن که اصلا مناسب احوالات کودک نباشد، به جز این موارد،گوشی موبایل یک وسیله شخصی است و حریم یک فرد محسوب می‌شود ،کودک با در اختیار گرفتن گوشی دیگران مفهوم خط قرمز، قانون و حریم را نمی آموزد و این مسئله را به دیگر خواسته هایش نیز تعمیم می‌دهد.

والدینی که گله مندند که کودک یا نوجوان وقت زیادی را در گوشی میگذراند،خود مقصرند،چگونه میتوان اعتیادی که از کودکی و خردسالی شکل گرفته به راحتی ترک داد؟!

برای دیدن کارتون و فیلم های آموزشی مناسب سن کودک از تلویزیون استفاده کنید و یا یک تبلت شخصی که فقط برای این امر اختصاص داده شده ست ،این تبلت نباید به اینترنت وصل باشد،شروع استفاده از تبلت و فیلم و کارتون تا قبل از دو سالگی توصیه نمی‌شود.

مدت زمان استفاده از تبلت، دیدن کارتون یا بازی با پلی استیشن باید توسط شما و با راهنمایی مشاور تعریف شود و تحت نظارت شما و زمان مقرر شده باشد .

خرید گوشی موبایل در بهترین حالت باید در دوران دبیرستان آن هم با نظارت والدین همراه باشد،اینکه دوستش یا همکلاسی یا بچه های بستگان دارند دلیلی برای اینکه فرزند ما هم داشته باشه نیست،فرق والدین آگاه با والدین بی اطلاع که فرزندشان را باری به هر جهت بار می آورند در همین نکات است.

والدین عزیز لطفا کودک خود را درست تربیت کنید.

* دکتر روح الله کریمی؛ روان شناس و عضو  هیات علمی دانشگاه

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدی دوشنبه , ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰:۴۱

عالی بود