کد خبر : 22028
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
-

گلوگاه‌های تحقق «جهش تولید» برای دانشگاهیان/ وظیفه دانشگاه برای انتقال فناوری و تولید انبوه

گلوگاه‌های تحقق «جهش تولید» برای دانشگاهیان/ وظیفه دانشگاه برای انتقال فناوری و تولید انبوه
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برخی گلوگاه‌ها در مسیر نوآوری محققان گفت: روند کند و فرسایشی صدور تاییدیه و مجوزهای تولیدات دانشی یکی از موانع است.

به گزارش سورپرس؛ سید مهدی ابطحی در باب چگونگی تحقق شعار سال (جهش تولید) توسط دانشگاه و محققان، گفت: خوشبختانه چند سالی است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، مجموعه دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری سراسر کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه نوآوری صورت داده‌اند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در عین حال، اتفاق خوبی که سال قبل آغاز و امسال نیز پیگیری شده است، ورود صندوق نوآوری شکوفایی به این عرصه بود که علاوه بر اقدامات خاص در میدان مقابله و مبارزه با کرونا، از فناوری‌ها نیز پشتیبانی قابل توجهی داشته است؛ تا جایی که اکنون می‌بینیم مجموعه‌های فناوری با نشاط چشمگیری در حال فعالیت هستند.

فعالیت قابل قبول پارک‌ها در زمینه مقابله با کرونا

ابطحی با اشاره به اینکه در حال حاضر پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها با تلاش خوب اساتید، در تمام طول تعطیلات عید در زمینه‌های مختلف مرتبط با مقابله و غلبه با کرونا فعالیت داشتند، ادامه داد: هرچند هم اکنون در این مقطع زمانی، بیماری کرونا به صورت ویژه در کانون اقدامات قرار دارد، اما به نظر می‌رسد پس از رهایی از این بحران، این تلاش‌ها می‌تواند ادامه دار باشد.

گلوگاه‌های تحقق جهش تولید در مسیر فناوری

وی با بیان اینکه هرچند ظرفیت‌های موجود، بسیار امیدوار کننده است ولی باید توجه داشت که گلوگاه‌هایی نیز شاید سد راه باشد، اظهار داشت: در حال حاضر خوشبختانه حمایت‌های مالی و باورهای مدیریتی شکل گرفته و از تجارب خوبی در حوزه نوآوری و فناوری نیز برخوردار هستیم، ولی به نظر می‌رسد که برخی موانع و گلوگاه‌ها، تا حدی از سرعت پیشرفت می کاهد که اگر بتوانیم آن را برطرف کنیم، بی تردید شعار جهش تولید محقق خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان از روند کند و فرسایشی صدور تاییدیه و مجوزها به عنوان یکی از این گلوگاه‌ها در مسیر کار محققان و دانشگاهیان یاد کرد و گفت: درست است که کرونا، بواسطه ارتباط کاملاً مستقیم با سلامت، نیازمند توجه و حساسیت خاص است و قطعاً دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه غذا و دارو، بایستی در صدور مجوزها در این بخش با احتیاط عمل کنند، با این وجود اما، در مجموع به نظر می‌رسد مراجعی که کیفیت را تعیین و تایید می‌کنند، نسبت به آنچه که در حوزه تولید اتفاق می‌افتد، خیلی تجهیز نیستند. لذا به همین علت صف ورود محصولات به بازار، طولانی می‌شود.

پروسه تایید فناوری شرکت‌ها طولانی است

ابطحی افزود: دولت با وجود مواجهه با همه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در حمایت از شرکت‌های فناوری، گشاده دست اقدام کرده و در این راه، وام‌هایی با بهره پایین و تنفس بالا پرداخت می‌کند و در تایید پیشنهادها نیز به سرعت عمل می‌کند، ولی در پروسه تایید فناوری، روند کندی را شاهد هستیم و معتقدم اگر این روند سرعت پیدا کند، شاهد اتفاقات خوبی در جهش تولید خواهیم بود.

مراقب باشیم مالکیت فکری آسیب نبیند

وی با بیان اینکه اگر معضل کندی تایید فناوری رفع نشود احتمالاً با نتیجه عکس جهش تولید روبرو خواهیم شد، ادامه داد: با ادامه روند کنونی، شرکت‌های فناور عملاً با تاخیر حضور در بازار مواجه می‌شوند و در چنین شرایطی، مالکیت فکری به صورت جدی آسیب خواهد دید. وقتی شما محصولی تولید می‌کنید اما به بازار نمی‌رسد، آنگاه مشابه سازی ها رخ می‌دهد و این اشکال ایجاد می‌کند و باید مراقبت کرد.

لزوم رعایت عدالت در ارائه تاییدیه ها

عضو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع رعایت عدالت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: عدالت در این میان بسیار مهم است؛ یعنی اگر برخی بتوانند راحت تر تاییدیه بگیرند و بعضی دیگر، دچار مشکل، سختی و تاخیر شوند، طبعاً عدالت در بازار عرضه نیز مخدوش خواهد شد.

اقدامات دانشگاه صنعتی اصفهان در بحران کرونایی

وی در خصوص رویکرد دانشگاه صنعتی اصفهان برای تحقق شعار جهش تولید گفت: ما بواسطه همین کرونا به یک تجربه ارزشمند دست یافتیم؛ از هفته چهارم اسفند دانشگاه اعلام کرد که به علت وضعیت کرونا، خود، حاضر است که قدم‌های اولیه کمک و حمایت را از فناوری مورد نیاز برای حصول نتیجه بردارد. این تجربه و حمایت‌های اولیه باعث شد پروژه‌های تحقیقاتی ساخت تجهیزاتی مثل دستگاه استریل کردن UV، دستگاه گندزدایی کابین‌های مترو و … به نتیجه مطلوب برسد.

تکنولوژی‌های «مدیوم تک» هم باید حمایت شوند

ابطحی ادامه داد: با این حال، ممکن است کیفیت گرایی دانشگاه‌ها این سوال را ایجاد کند که آیا همه این فناوری‌ها قابل دفاع هستند؟ یا اینکه آیا این فناوری‌ها، دارای ترازی از تکنولوژی هستند که مورد توجه «های تک» دانشگاه باشد؟ در پاسخ باید اذعان کنیم که شرایط اضطرار ما را به جایی رسانده است که بپذیرم یک تکنولوژی در تراز مدیوم تک که مورد نیاز جامعه محسوب می‌شود نیز حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرد.

وظیفه دانشگاه برای انتقال فناوری برای تولید انبوه

وی گفت: نیازمندی‌های ملی به محصولات خاص و وضعیت خوشایند دانشگاه‌ها و هیات علمی، اکنون به گونه‌ای است که نشان می‌دهد ما از ظرفیت لازم و مناسب برای جهش تولید برخوردار هستیم. در عین حال توجه به این نکته اساسی نیز بسیار حائز اهمیت است که از یک جا به بعد، وظیفه دانشگاه، انتقال فناوری به مجموعه‌هایی است که توان تولید انبوه را دارند.

عضو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در راستای این انتقال فناوری، توسعه و شتاب بیش از پیش ارتباط با صنعت، از اهمیت دو چندان برخوردار است، گفت: البته همین امر هم نیازمند پیش نیازهایی بود که خوشبختانه سال گذشته، دولت گام‌هایی موثری در این خصوص از جمله ایجاد فرصت مطالعاتی برداشت.

ابطحی افزود: البته این واقع بینی نیز باید در دانشگاه شکل بگیرد که از یک جایی به بعد، اگر در حوزه نوآوری صحبت می‌کنیم، تکنولوژی باید منتقل شود تا کسانی که می‌توانند محصول را به تولید انبوه برسانند، وارد عرصه شوند و اگر در حوزه حل مسئله حرف می زنیم، باید ساختارهایی مثل همان فرصت مطالعاتی صنعتی را توسعه دهیم.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.