کد خبر : 105489
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
-

گاردین: اهداف اعلام شده آمریکا در اوکراین تغییر کرده است

گاردین: اهداف اعلام شده آمریکا در اوکراین تغییر کرده است
اظهارات اخیر مقامات آمریکا درباره هدف این کشور در مناقشه اوکراین، حاکی از آن است که واشنگتن و ناتو می‌خواهند از حمله روسیه به اوکراین نهایت استفاده را برده و قوای نظامی روسیه را تضعیف کنند.

به گزارش سورپرس، روزنامه گاردین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا مبنی بر تمرکز بر تضعیف روسیه، در تحلیلی نوشته است: «اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن می‌خواهد روسیه از نظر نظامی ضعیف شده و به این زودی‌ها تجدید قوا نکند، نشان‌دهنده تغییر هدف اصلی آمریکا در حمایت از اوکراین است.

آستین اخیرا پس از سفری غیرمنتظره به کی‌یف، در کنفرانسی مطبوعاتی در لهستان در پاسخ به این سوال که آیا هدف آمریکا امروز نسبت به روزهای نخست حمله روسیه تغییر کرده است یا خیر، از سیاست‌های دولت آمریکا برای کمک به اوکراین در دفاع از حق حاکمیت و دفاع از قلمرو خود سخن گفت.

لوید آستین سپس به یک هدف دوم اشاره کرد: ما می‌خواهیم روسیه ضعیف شود، تا جایی که دیگر نتواند کارهایی را که در حمله به اوکراین انجام داد، دوباره تکرار کند.

این بدین معناست که روسیه “نباید توانایی بازیابی سریع” تجهیزات و نیروهایی را که در اوکراین از دست داده، داشته باشد.

بن والاس، همتای انگلیسی آستین روز دوشنبه تخمین زد که روسیه با از دست دادن ۲۰۰۰ خودروی زرهی از جمله ۵۳۰ تانک و همچنین ۶۰ هواپیما، یک چهارم توان نظامی خود در نخستین روزهای حمله به اوکراین را از دست داده است.

گاردین: اهداف اعلام شده آمریکا در اوکراین تغییر کرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که آستین را در سفر به کی‌یف همراهی کرد نیز این سخنان آستین را تایید کرده و گفت: فکر می‌کنم وزیر (دفاع) به خوبی (هدف ما را) بیان کرد.

این دو وزیر آمریکایی در حالی این سخنان را مطرح کردند که نخستین محموله سامانه توپخانه‌ای هویتزر ارتش آمریکا به اوکراین رسید. علاوه بر این، محموله‌ای حاوی مهمات “غیر استاندارد” سازگار با تسلیحات زمان شوروی به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار اعلام شد.

این اظهارات نشان‌دهنده این است که حتی اگر نیروهای روسیه عقب‌نشینی کنند یا از خاک اوکراین بیرون رانده شوند، تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه مسکو پای بر جا خواهند ماند تا از بازسازی و تجدید قوای نیروهای روسیه جلوگیری شود.

این همچنین نشان‌دهنده موضع‌گیری آمریکا در یک بحث درونی در ناتوست، بحث بر سر استفاده از فرصت اشتباه استراتژیک ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) در اوکراین برای محدود کردن توانایی روسیه در حملات احتمالی آتی به دیگر کشورها.

راجان منون، مدیر برنامه استراتژی کلان اندیشکده آمریکایی “اولویت‌های دفاعی” می‌گوید چنین تغییری در درون ناتو هم به چشم می‌خورد: به نظر می‌رسد که استدلال کنونی این باشد که دیگر فقط مسئله اوکراین مطرح نیست؛ مسئله یک مشکل بزرگتر است، مسئله تهدید روسیه علیه تمام اروپاست. اگر اینطور به ماجرا نگاه کنید، چنین نظراتی به نظرتان منطقی خواهد رسید.

منون می‌گوید: روس‌ها در حال عقب‌نشینی هستند و این موجب ایجاد نوعی خوش‌بینی و امیدواری می‌شود که در نتیجه آن، اهداف تغییر می‌کند. زمانی که واشنگتن به آن اشاره کند، دیگر کشورهای ناتو که هدف مشابهی در این جنگ دارند نیز قدرت می‌گیرند، چون نظر آمریکا مهم است.

یک دیپلمات اروپایی گفت، مشخص نیست که این نظرات آستین و بلینکن نشان‌دهنده تغییر هدف و اتخاذ یک تصمیم جدید است، یا صرفا بیانی شفاف‌تر از نیتی است که از قبل وجود داشته است.

این دیپلمات معتقد است که مسئله اساسا گرفتن دست پیش در این بحران است و می‌گوید: دولت آمریکا به دلیل انفعالش، مورد انتقاد زیادی در داخل قرار دارد. همه این‌ها در حال حاضر در جریان است و در همین حال، دولت سعی می‌کند تصمیم بگیرد که تا چه حد می‌خواهد تهاجمی عمل کند.

گاردین می‌نویسد: اگر این نظرات واقعا نشان‌دهنده اهداف دولت جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) باشند، سوال دیگری پیش می‌آید و آن‌ هم این است که آیا مطرح کردن این اظهارات با این شفافیت، کار درستی بوده است یا نه. این اظهارات مسلما انگیزه روسیه برای عقب‌نشینی را کاهش داده، روایت مسکو مبنی بر اینکه ناتو با هدف تضعیف روسیه درگیر یک جنگ نیابتی در اوکراین است تا را تشدید کرده و پارانویای پوتین را عمیق‌تر می‌کند.

آلینا پولیاکوا، رئیس مرکز تحلیل سیاست اروپا گفت: من شخصا ترجیح می‌دادم که هدف آمریکا را به جای شکست و تضعیف روسیه، پیروزی اوکراین معرفی کنم، چرا که این‌ها دو روی یک سکه هستند، اما یکی از این دو رو، تطابق بیشتری با چیزهایی دارد که دولت آمریکا تاکنون گفته است.

او ادامه داد: قطعا رسانه‌های روسیه از این (اظهارات) برای پافشاری و تاکید مضاعف بر صدق روایتی استفاده می‌کنند که پیش از این هم از دولت روسیه دیده‌ایم؛ این روایت که آمریکا قصد آسیب رساندن به روسیه را دارد، که آمریکا می‌خواهد روسیه را نابود کند.

پولیاکوا در نهایت گفت، آستین صدای احساس خطری شد که نادیده گرفتن آن هر روز سخت‌تر از روز قبل می‌شود، تهدید پوتین در دراز مدت.

او گفت، “واضح است” که در مقیاس جهانی “این به نفع ثبات جهانی و امنیت اروپاست که یک کشور مهاجم و نظامی را در همسایگی ناتو و اروپا نداشته باشد” و گفت: فکر می‌کنم اظهارات وزیر (دفاع آمریکا) از این منظر درست بود.»

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.