کد خبر : 26510
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۳۲
-

کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟

کودک همسری با چه پیامدها و آسیب‌هایی همراه است؟
با وجود پیشرفت علم و افزایش آگاهی مردم در رابطه با عدم ازدواج در سنین پایین، متاسفانه هنوز هم شاهد کودک همسری هستیم.

به گزارش سورپرس؛ افزایش مشکلات اقتصادی، باقی ماندن باورهای غلط از نسل‌های پیش و دوستی‌هایی که در سنین پایین رخ می‌دهد از دلایل اصلی این اتفاق هستند. در واقع ازدواج در سنین پایین مشکلات بسیاری را برای فرد و جامعه ایجاد خواهد کرد و با افزایش آسیب‌های جسمی و روانی همراه خواهد بود. به همین دلیل مشاوره قبل از ازدواج در این راه نقش بسزایی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی بیشتر علل، پیامدها و آسیب‌های کودک همسری خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

کودک همسری یعنی چه؟
بر اساس پیمان نامه جهانی حقوق کودکان، به هر فردی که سن او کمتر از ۱۸ سال باشد، کودک گفته می‌شود. با توجه به این تعریف، ازدواج تا قبل از سن ۱۸ سالگی، کودک همسری تلقی می‌شود و نوعی ازدواج رسمی محسوب می‌شود.
در کشور ما قوانینی برای ممنوعیت ازدواج دختران تا قبل از ۱۳ سالگی و پسران تا قبل از ۱۵ سالگی وجود دارد. با توجه به این ممنوعیت‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که براساس قانون کشور، ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال، کودک همسری محسوب شده و به لحاظ قانونی دارای محدودیت است.
کودک همسری از دیدگاه اسلام
بعضی از طرفداران کودک همسری، به این مسئله استناد می‌کنند که در دین اسلام برای ازدواج محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است. در نتیجه وقوع ازدواج در هر سنی بلامانع است. توجه به این نکته ضروری است که براساس نظر بسیاری از فقها، ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن ۹ سالگی و بلوغ جسمانی، جایز نیست. همچنین در اسلام به رضایت طرفین و بلوغ فکری فرد برای اداره زندگی تاکید شده است. این در حالی است که بر اساس دیدگاه روانشناسان و متخصصین حوزه کودک، در سنین پایین فرد قدرت تصمیم گیری صحیح و مدیریت شرایط مختلف یک زندگی را نخواهد داشت.

دلایل وجود کودک همسری
۱٫ مشکلات اقتصادی
بعضی خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی، تصمیم می‌گیرند تا دختران خود را در سنین پایین به عقد فردی دیگر درآورند. با این کار آن‌ها در واقع از بار مسئولیت‌های مالی یکی از فرزندان خود، شانه خالی کرده و تامین معاش او را به فردی دیگر می‌سپارند. برخی افراد نیز با دریافت مبلغی به عنوان شیربها یا مهریه، بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع می‌کنند.

۲٫ باورهای غلط
وجود رسوم و سنت‌های اشتباهی که ازدواج دختران در سنین پایین را یک موفقیت دانسته و یا این کار را روشی مناسب برای جلوگیری از به گناه افتادن فرزندان به دلیل نیازهای جنسی می‌دانند؛ به وجود کودک همسری دامن می‌زند.

۳٫ تمایل دختران و پسران
در سال‌های اخیر شاهد رشد شرایطی هستیم که در آن، دختران و پسران در سنین پایین با یکدیگر آشنا شده و بر اساس تمایل خودشان، تصمیم به ازدواج در سنین نوجوانی می‌گیرند.

۴٫ جلوگیری از یک اتفاق نامطلوب
در برخی مواقع به دلیل بروز شرایطی نظیر برقراری رابطه جنسی بین دو طرف، خانواده برای جلوگیری از ایجاد پیامدهای نامطلوب بعدی، با ازدواج موافقت می‌کند.

۵٫ اجبار از دلایل کودک همسری
تحمیل فشار و زور از جانب یکی از طرفین، به ویژه آقایان در رابطه با خانواده دختر، باعث می‌شود که خانواده‌ها مجبور شوند به ازدواج فرزندشان در سنین پایین رضایت دهند. با این حال باید توجه داشته باشید که ازدواج سن و دوران مخصوص به خود دارد و آگاهی از آن لازم است.

پیامدهای منفی کودک همسری
۱٫ فوت همسر
بسیاری از موارد کودک همسری، به صورت ازدواج دختران زیر سن قانونی با مردانی است که سن بالایی دارند. طبیعی است که با گذشت چند سال مردان به سنین میانسالی یا پیری می‌رسند و به هر دلیلی فوت می‌کنند. این مسئله باعث بیوه شدن دختران جوانی می‌شود که اکنون مشکلات بسیاری از جمله دشواری در تامین معاش، در انتظار آن‌ها خواهد بود.

۲٫ بالا رفتن آمار طلاق
کودکان، به ویژه آن‌هایی که در سنین پایین‌تر ازدواج می‌کنند، معمولا این کار را نه با رضایت شخصی بلکه با صلاحدید خانواده انجام می‌دهند. هنگامی که سن فرد بیشتر می‌شود، اداره زندگی و تصمیم گیری برعهده خود فرد خواهد بود. بسیاری از این افراد در سنین بالاتر، احساس می‌کنند که تمایلی به زندگی با همسرشان ندارند و خواهان جدایی هستند. بر اساس آمار اعلام شده بیش از ۱۱ هزار مورد طلاق برای افراد بین سنین ۱۴ تا ۱۸ سال، در کشور ثبت شده است. طلاق و جدایی برای این افراد، تبعات و هزینه‌هایی را به فرد و جامعه تحمیل خواهد کرد.

۳٫ بالا رفتن آمار روابط فرازناشویی
هنگامی که فرد در سنین کودکی، به اجبار خانواده و یا از روی احساسات خام کودکی، تصمیم به ازدواج می‌گیرد، می‌توان تصور کرد که با گذشت زمان و ایجاد بلوغ فکری، فرد از تصمیم خود پشیمان شده و یا حتی به فرد دیگری علاقمند شود. این شرایط باعث می‌شود تا احتمال ایجاد روابط فرازناشویی قوت بگیرد.

۴٫ تغییر مسیر زندگی از پیامدهای کودک همسری
کودکان، پیش از هرچیز انسان‌هایی هستند که حق دارند از جانب خانواده و اطرافیان برای شکوفایی استعدادهایشان و پیشرفت در زندگی حمایت شوند. ازدواج در سنین پایین باعث می‌شود که فرد در مسیری به غیر از آموزش و تلاش برای پیشرفت قرار بگیرد.

۵٫ آسیب‌های جسمی زنان
بر اساس نظر پزشکان و متخصصین حوزه سلامت زنان، برقراری رابطه جنسی و بارداری در سنین پایین برای دختران، خطر ابتلا به مشکلات جسمی بسیار و یا حتی مرگ را افزایش می‌دهد.

۶٫ احساس پوچی
دیدگاه افراد در سنین پایین نسبت به ازدواج، دیدگاهی کودکانه بوده و آن‌ها اهداف عمیقی برای این مسئله در نظر ندارند. رویاهایی نظیر جشن عروسی، ورود به دنیای بزرگسالی و استقلال و همچنین برطرف کردن غرایز جنسی، فرد را به سمت ازدواج سوق می‌دهند. این در حالی است که فرد پس از دست یافتن به این‌ها، دلیل و هدف دیگری برای زندگی مشترکش احساس نمی‌کند و به زودی از آن دلزده شده یا احساس می‌کند که زندگیش را از دست داده و احساس شکست می‌کند. به همین دلیل پدر و مادر و کسانی که
می‌توانند در این زمینه نقشی داشته و به کودک کمک کنند؛ باید کودک را ترغیب کرده که از مشاوره پیش از ازدواج بهره ببرد.

سوالات متداول
آیا آمار رسمی کودک همسری در کشور وجود دارد؟
آمار به روزی در این رابطه وجود ندارد اما بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴۶ هزار ازدواج در سن پایین که مشمول کودک همسری است، ثبت شده است.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.