کد خبر : 46924
تاریخ انتشار : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
-

چطور روزهای کرونایی را با کودک طی کنیم؟

چطور روزهای کرونایی را با کودک طی کنیم؟
پیشنهاداتی برای همسفری والدین با کودکان در روز و شب‌های طولانی کرونا.

به گزارش سورپرس؛ برای بدست آوردن هر چیز باارزشی نیاز داریم وقت و زمانی از عمر خود را صرف رسیدن به آن کنیم.
مدت زمانی که پدر و مادرهای مسئولیت پذیر برای رسیدن به تربیت فرزند خرج می کنند، یا «درمورد» کودک طی می شود، یا با انجام کاری «برای» کودک مصرف می شود و یا همراه و «با» کودک وقت می گذرانند.
خواندن کتاب فرزندپروری «درمورد» او انجام می شود. پختن غذا «برای» کودک است و بازی دونفره با او وقت گذراندن «با» کودک است.

۱٫   بازی در متن زندگی: حالا که زمان حضور کودک کنار پدر و مادر افزایش پیدا کرده است. اولین قدم تبدیل زمان «برای» کودک و «درباره» کودک به زمان «با» کودک است. جلب مشارکت کودک هنگام شستن لباس‌ها، تعمیر شیرآب، مرتب کردن اتاق و… با هوشمندی می تواند تبدیل به بازی در متن زندگی شود. بازی که علاوه مهارت آموزی سبب افزایش اعتماد به نفس کودک نیز خواهد شد.

۲٫   با کمک نقاشی برنامه روزانه کودک را برایش ترسیم کنید. محتوای این  نقاشی ها می تواند زمان بیدار شدن، صبحانه خوردن، توپ بازی کردن، مسواک زدن، بازی دو نفره، کتاب خواندن، تمیز کردن اتاق و… باشد.

۳٫   کتاب خواندن: داشتن برنامه ثابت و دائمی خواندن کتاب با کودک همچون معجزه ای در پرورش هوش کودک عمل خواهد کرد.

۴٫   کثیف کاری بازی: بازی با تفاله هویج، ماسه بازی، رنگ بازی، مالیدن گل به سروصورت میتواند در محیط خانه و با ایجاد قوانین ساده مثل پهن کردن زیر انداز یا بازی درحمام علاوه بر افزایش خلاقیت کودک، وی را از دچار شدن به وسواس که در شرایط پر استرس شایع می شود، مصون نگه می دارد.

۵٫   اجرای نمایش با عروسک و پاپت ها: بازی های وانمود کردنی، صحبت کردن و حرکت دادن عروسک و پاپت ها برای ایجاد تمرکز بسیار موثر است، چنانچه طیفی از کودکان اوتیسم نیز از این طریق آموزش پذیر و شنونده می شوند.

۶٫   توجه به تقویت مهارت های خودیاری کودکان: زمانی برای تنها بازی کردن. انجام کارهای شخصی مثل پوشیدن لباس و رفع نیازهای خود به تناسب سن کودک این امکان را برای او ایجاد می‌کند تا نسبت به بدن و نیازهای خود احساس مسئولیت کند و بداند والدینش به او اعتماد دارند. به همین دلیل، آموزش وظایف خودیاری به کودک مسیر مطمئنی برای ایجاد اعتماد به نفس به صورت سالم است. اینکه به فرزند خود اجازه دهید مهارت‌های خود را در سنین پایین به کار بگیرد، البته به صرف زمان و صبوری بسیار زیاد نیازمند است، اما تردید نداشته باشید، این تلاش ارزشش را دارد، چرا که تضمین کننده سلامت، شادی و توانایی‌های کودک در بلندمدت خواهد بود.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.