کد خبر : 94688
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
-

منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا چیست؟

منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا چیست؟
بیشتر کشورهای دنیا برای کنترل معضل آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت، طرح‌های مختلفی اجرا می‌کنند. یکی از این طرح‌ها مشخص کردن محدوده‌ای به نام منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا است.

به گزارش سورپرس؛ مناطق کم‌انتشار آلودگی هوا مناطقی هستند که تنها وسایل نقلیه غیرآلاینده اجازه ورود به آن‌ها را دارند. ورود خودروهای غیراستاندارد و با آلایندگی بالا به مناطق کم‌انتشار ممنوع است.

در طرح‌های مناطق کم‌انتشار آلودگی هوا برای خودروهای غیراستاندارد و آلاینده هوا، دو حالت می‌تواند رخ دهد. حالت اول این است که خودرو اجازه ورود به منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا را ندارد. حالت دوم هم شرایطی است که خودرو برای ورود به منطقه کم انتشار باید شارژ پرداخت کند.

در حال حاضر حدود ۲۲۵ منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا در ۱۳ کشور اروپایی که معضل آلودگی هوا دارند وجود دارد. کشور های اتریش، دانمارک، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و انگلیس از جمله کشورهای اجراکننده طرح مناطق کم‌انتشار آلودگی هوا هستند.

در ایران چه طرح‌هایی برای کنترل آلودگی هوا اجرا می‌شود؟

هم‌اکنون در تهران طرح‌هایی مانند طرح ترافیک و طرح محدوده زوج و فرد اجرا می‌شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته طرح ترافیک تنها ۶ درصد در کاهش آلودگی هوا موثر بوده ‌است. این طرح بیشتر در کاهش ترافیک موفق بوده تا کاهش آلایندگی. طرح زوج و فرد اجازه تردد را بر اساس شماره پلاک خودروها به آن‌ها می‌دهد. این یعنی یک خودروی فرسوده با عمر بیش از ۲۰ سال تنها با توجه به شماره پلاک خود در برخی روزها اجازه آلوده کردن هوا را دارد.

منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا در تهران

تهران در حال حاضر یک منطقه طرح ترافیک مرکزی دارد که برای ورود به آن مجوز نیاز است. این طرح به راحتی می‌تواند به منطقه کم‌انتشار آلودگی هوا تبدیل شود. اگر مناطق کم‌انتشار آلودگی هوا در تهران ایجاد شوند، تاثیرات مثبت آن به مراتب بیشتر از شهرهای اروپایی خواهد بود چرا که تعداد ناوگان فرسوده و آلاینده هوا در تران بیشتر از شهرهای اروپایی است. خودروهای تهران به مراتب قدیمی ترند. شهر ما وسایل آلاینده بیشتری دارد که تردد آن‌ها توسط مناطق کم‌انتشار ممنوع خواهد شد. همچنین در تهران امکان ثبت تخلف وسایل نقلیه به کمک دوربین‌های نظارتی در سطح شهر وجود دارد.

دسته‌بندی خودروها از نظر آلایندگی

خودروهای سواری و وانت‌ها بر اساس آلودگی که در هوا منتشر می‌کنند به چهار رنگ تقسیم می‌شوند. طبقه آبی شامل خودروهای برقی و هیبریدی می‌شود. طبقه سبز را خودروهای تولیدی یا وارداتی سال ۱۳۸۲ و بعد از آن( استاندارد آلایندگی یورو ۲ و بالاتر) در صورت داشتن معاینه فنی و خودروهای نو( معاف از معاینه فنی) تشکیل می‌دهند.

خودروهای تولیدی یا وارداتی ۱۳۸۱ و قبل از آن( استاندارد آلایندگی پایین‌تر از یورو ۲) در صورت فرسوده نبودن و داشتن معاینه فنی در طبقه زرد قرار می‌گیرند. طبقه قرمز نیز مختص همه خودروهای فرسوده و خودروهای بدون معاینه فنی است.

قوانین منطقه کم‌انتشار تهران

بر اساس اطلاعات سایت شرکت کنترل کیفیت تهران  تردد خودروهای طبقه قرمز در منطقه کم‌انتشار در تمام ساعات شبانه‌روز ممنوع و تردد خودروهای طبقه زرد در روزهای آلوده ممنوع است.

تردد خودروهای طبقه سبز و آبی در منطقه کم‌انتشار مجاز است.

تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در منطقه ۱۲ از مهر ۱۳۹۴ ممنوع است.

کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده نیز از مهر ۱۳۹۴ نمی‌توانند در شهر تهران تردد کنند.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.