کد خبر : 26286
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
-

کرونا در کمین فراموش‌کاران / رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است

کرونا در کمین فراموش‌کاران / رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است
فراموشی دستورالعمل‌های بهداشتی در این روزها آتش کرونا را دوباره شعله‌ور کرده و ضرورت دارد که مردم رعایت الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی را دوباره از سر بگیرند.

به گزارش سورپرس؛ با وجود اینکه گمان می‌رفت با گذر از روزهای سرد ابتدای بهار و شروع روزهای گرم خرداد ماه، شاهد سیر نزولی ابتلاء به کرونا و غیرفعال شدن این ویروس موذی باشیم، اما اوج‌گیری شیوع کرونا در استان‌ّهای گرمسیر مانند خوزستان نشان داد این ویروس چه در سرما و چه در گرما فعال است و به‌راحتی می‌تواند افرادی که به رعایت نکات بهداشتی بی‌توجه هستند را آلوده کرده و حتی آنها را به کام مرگ بکشاند. نکته‌ای که سه رقمی شدن مجدد آمار جان‌بختگان بیماری کووید -۱۹ در کشور بر آن صحه می‌گذارد.

در استان قزوین هم شهرستان‌های قزوین، البرز و تاکستان در وضعیت زرد قرار دارند و میزان بالای بستری شدن بیماران کرونایی در شهرستان بوئین‌زهرا و مرگ چند نفر از هم استانی‌ها در روزهای اخیر نشان می‌دهد خطر بازگشت استان به وضعیت قرمز وجود دارد. در این میان انجام سفرهای بیجا و ترددهای غیرضروری در روزهای آخر هفته می‌تواند آتش شیوع کرونا را شعله‌ورتر از قبل کرده و باز هم وضعیت بهداشتی استان قزوین را بحرانی کند.

کرونا در حال جهش و خطرناک‌تر از قبل شده است

یک پزشک قزوینی با بیان اینکه عادی پنداشتن شرایط توسط مردم سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چند روز گذشته بوده، گفت: با توجه به اینکه گرم شدن هوا هم نتوانست قدرت بیماری‌زایی ویروس کرونا را کاهش دهد، مردم و به ویژه هم استانی‌ها باید مانند ۲ ماه قبل دستورالعمل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

آرمین معصومی با تاکید بر پرهیز از ترددهای غیرضروری و لزوم خانه‌نشینی بیشتر در این روزها افزود: همان‌طور که وزیر بهداشت هم گفته ویروس کرونا هر روز از روز قبل چموش‌تر شده و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهد. ضمن اینکه بسیاری از فوت‌شدگان بیماری کووید -۱۹ هیچ نشانه یا علائمی از ابتلاء به این ویروس نداشتند که نشان می‌دهد کرونا در حال جهش قرار دارد و حتی خطرناک‌تر از گذشته شده است.

وی ایجاد ضایعات پوستی مانند خارش، تاول و کهیر را از جمله نشانه‌های جدید کرونا دانست و ادامه داد: البته چنین نشانه‌هایی کمتر در بیماران کرونایی کشور ما دیده شده، اما لازم است هم استانی‌ها چنین نشانه‌هایی را جدی بگیرند و در صورت داشتن آنها به پزشک مراجعه کرده و پیش از اینکه خیلی دیر شود، بستری شده و مورد مراقبت قرار بگیرند.

دوره نهفتگی کووید ۱۹ طولانی‌تر شده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین هم در این باره گفت: ویروس کرونا همچنان خطرناک و سریع‌الانتقال است و فقط دوره کمون (نهفتگی) بیماری کووید -۱۹ طولانی‌تر از قبل شده است.

پیمان نامدار با ذکر اینکه از شدت بیماری کووید -۱۹ کم نشده و رفتار کرونا متفاوت‌تر از پیش شده، افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان با تشخیص اولیه کرونا بستری هستند و تعداد قابل توجهی از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند و حال عمومی آنها اصلاً خوب نیست.

به فاصله‌گذاری اجتماعی نیاز داریم

نامدار با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست، عنوان کرد: همچنان به فاصله‌گذاری فیزیکی در روابط اجتماعی نیاز داریم تا زنجیره شیوع کرونا و سرعت انتقال این ویروس را کاهش دهیم و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، احتمال برگشتن قزوین به فهرست استان‌های با وضعیت قرمز وجود دارد.

نامدار ادامه داد: میزان بالای شیوع کرونا در استان‌های گرمسیری مانند خوزستان نشان داده که فعالیت این ویروس با گرما کاهش پیدا نمی‌کند و چه هوا سرد باشد و چه گرم باشد، این ویروس خود را با شرایط وفق داده و به فعالیت بیماری‌زایی خود ادامه می‌دهد، بنابراین باید از برگزاری اجتماعات حتی در جمع‌های چند نفره اجتناب کنیم.

به استان‌های شمالی سفر نکنید

این مقام مسئول با اشاره به تعطیلات آخر هفته و افزایش میزان مسافرت در این روزها گفت: سفر کردن به استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان که این روزها شاهد به وجود آمدن موج دوم شیوع کرونا در آنها هستیم، به هیچ عنوان به صلاح هم استانی‌ها نیست و امکان دارد سبب انتقال این موج به استان قزوین شود.

نامدار با تاکید بر ضرورت کنترل جدی‌تر روند ورود مسافران به استان اضافه کرد: اگر میزان سفرها به استان قزوین در چند روز آینده خیلی زیاد و خطرآفرین باشد، حتماً تمهیداتی اندیشیده خواهد شد که مسافران ورودی به استان از نظر علائم کرونا بررسی شده و در صورت لزوم قرنطینه شوند.

وی ادامه داد: تنها چاره و راه‌حل ما در شرایط کنونی این است که از وقوع موج دوم شیوع کرونا در استان قزوین پیشگیری کنیم، چرا که بازگشت این موج به استان هزینه‌های زیاد و غیرقابل پیش‌بینی برای ما ایجاد خواهد کرد.

اگر مردم رعایت نکنند، محدودیت‌ها برمی‌گردد

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان قزوین با بیان اینکه اعطای مجوز فعالیت به برخی کسب‌وکارهای جدید و بازگشایی بعضی از اماکن مانند کتابخانه‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست، گفت: شرط موفقیت ما در فاصله‌گذاری هوشمند و رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی است.

منوچهر حبیبی با یادآوری اینکه نکات بهداشتی را باید در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی دقیق‌تر مراعات کرد، افزود: اگر مردم شرایط را عادی فرض کنند و این کار منجر به ایجاد وضعیت پرخطر در استان قزوین شود، ستاد مبارزه با کرونا قطعاً محدودیت‌های قبلی را باز خواهد گرداند و دستور تعطیلی بسیاری از مشاغل و اماکن را صادر خواهد کرد.

وی با اشاره به احتمال بالای شیوع کرونا در روزهای امتحانات آخر نیم سال دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس تصمیمی که در ستاد مقابله با کرونای استان گرفته شده، از مدیران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در همه شهرها و مناطق استان قزوین خواسته شده که امتحان‌های آخر ترم را به‌صورت مجازی و غیرحضوری برگزار کنند.

حبیبی با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در همه دستگاه‌های اجرایی استان ادامه داد: در این شرایط از مدیران و مسئولان خواسته شده از ورود افراد بدون ماسک به ادارات جلوگیری کنند و هر مدیری هم که در مورد نظارت بر نحوه رعایت موارد بهداشتی کم‌کاری کند، توبیخ خواهد شد.

با توجه به بازگشت پیک دوم شیوع کرونا در استان‌های همجوار شمالی باید همانند نیمه‌های فروردین‌ماه گذشته خطر کرونا را جدی بگیریم. در این میان ضرورت دارد تا با اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری، سفر نرفتن در تعطیلات آخر هفته و ماندن در خانه از خود و خانواده‌هایمان در برابر این ویروس چموش و غیرقابل پیش‌بینی دفاع کنیم. تا زمانی که واکسن ویروس کرونا کشف نشده و همه ما واکسینه نشده‌ایم، خطر کرونا همچنان جان ما را تهدید می‌کند و باید با خود تمرین کنیم هیچ‌گاه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای کرونایی خسته نشویم. ‌

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.