کد خبر : 39413
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
-

کرونا با «توصیه» و «خواهش» مهار نمی‌شود

کرونا با «توصیه» و «خواهش» مهار نمی‌شود
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران، گفت: بازنگری در سیاست های اجرایی ستاد ملی کرونا با توجه به افزایش نگران کننده آمار فوتی های کرونا، ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گزارش سورپرس؛ احمد قویدل ضمن استقبال از مواضع اخیر وزیر بهداشت در رابطه با ضرورت اعمال حاکمیت برای کنترل شیوع بسیار نگران کننده بیماری کرونا، افزود: بازنگری در سیاست‌های اجرایی ستاد ملی کرونا با توجه به افزایش نگران کننده آمار فوت به علت کرونا و همچنین افزایش افسار گسیخته آمار ابتلاء در سراسر کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است. باید از مواضع اخیر وزیر بهداشت اگرچه دیر هنگام است، دستگاه‌های نظارتی کشور استقبال نمایند. سازمان نظام پزشکی از جمله سازمان‌های پیشتاز در اعلام هشدار در کشور بود که متأسفانه به توصیه‌های این سازمان نیز عمل نگردید.

وی ادامه داد: تجدید نظر شجاعانه در مواضع ستاد ملی کرونا چاره مقابله با شرایط بحرانی کنونی است. باید باور کنیم که شعار «ما کرونا را شکست می‌دهیم»، از منطق اصولی برخوردار نیست. خطر بیماری کرونا، خصوصیت همه گیری آن است و با همکاری مردم صرفاً مهار می‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت به عنوان عضو تخصصی و تعیین کننده این ستاد باید این باور را داشته باشند که خط اول مقابله با بحران کرونا تیم درمانی در مراکز درمانی نیستند. خط اول مقابله با کرونا مردم هستند که باید توسط کارشناسان بهداشتی و کارشناسان شیوع بیماری راهنمایی و هدایت شوند. ستاد ملی کرونا باید رهبری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را در مقابله با شیوع بپذیرد. اصرار در عدم تحویل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به این معاونت هر روز اوضاع کشور را بحرانی‌تر می‌نماید.

قویدل گفت: خط اول مقابله با بحران، مردم با هدایت کارشناسان بهداشتی هستند و خط دوم رسانه‌ها هستند که می‌توانند با همکاری کارشناسان، در جلوگیری از شیوع بیماری نقش بسیار مهمی در هدایت مردم ایفا نمایند. موفقیت در این دو حوزه موفقیت در مهار کرونا را به ارمغان خواهد آورد.

وی با عنوان این مطلب که ستاد ملی مقابله با کرونا به این سوال جواب دهد که سیاست اصلی دولت در مقابله با کرونا تقویت ساختارهای حوزه بهداشت است یا درمان، افزود: خرید دستگاه ونتیلاتور و ایجاد تخت‌های ICU برای دولت مهم‌تر است یا سرمایه گذاری برای توسعه ساختارهای شبکه بهداشت. ما در ایران شبکه بهداشتی را داریم که همواره مورد افتخار ما در مجامع بین‌المللی بوده است. ستاد ملی کرونا به مردم گزارش دهد چه نقشی در تقویت این شبکه ایفا نموده است و نقش این شبکه در هدایت راهبردی مردم چیست. باید باور کنیم در صورتی که در خط اول و دوم مهار کرونا موفق نشویم، پزشکان و پرستاران و دیگر کارکنان حوزه درمان در سیل مراجعه بیماران غرق می‌شوند و با بالاترین بودجه‌ها نمی‌توان این بحران در بحران را مهار کرد.

قویدل ادامه داد: کلیدی ترین اصل موفقیت سیاست گذاری ها در این دو مرحله ایجاد اعتماد بین مردم و دولت است که متأسفانه با بی تدبیری خدشه‌های بزرگی به این اعتماد وارد آمده است. مباحث مطرح شده در جلسه اخیر مجلس که شاید در نگاه اول مباحث سیاسی به نظر آید اما از نمونه‌های قابل لمس برای صاحب نظران اجتماعی است که بتوان اثر آن را در بی توجهی مردم به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چه پیشنهادی برای بهبود شرایط کنونی دارید، گفت: حداقلی ترین پیشنهاد استقبال از مواضع وزیر بهداشت است. کنترل و شیوع بیماری همه گیر صرفاً با توصیه مهار نمی‌شود. دولت باید اعمال حاکمیت نماید. اما راه اساسی برای کنترل بحران کرونا آن است که صاحبان قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی نقش کارشناسان بهداشتی و متخصصان شیوع را به عنوان سیاست گذاران اصلی بپذیرند. نه در حرف دقیقاً در عمل، یک مثال مشخص بزنم بازگشایی مدارس بدون برنامه‌ریزی سیاست درستی نبود. اظهار اینکه والدین در صورت تمایل بچه‌ها را به مدرسه بفرستند! بی تردید یک اظهار نظر غیر مسئولانه است. مسئولیت دولت در کجای این اقدام قرار دارد؟ حقوق کودکان در کجای این اظهار نظر قرار دارد؟ آیا تصمیم ناگهانی بازگشایی مدارس توصیه کارشناسان بهداشتی بوده است؟ تردید ندارم که جواب این سوال منفی است.

قویدل افزود: کارشناسان بهداشت و شیوع بیماری هر دستوری را فقط با قدرت نظارت و کنترل در شرایط همه‌گیری اصولی می‌دانند. ناظر بازگشایی مدارس کدام نهاد بود؟ چگونه اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس کنترل می‌شود؟ برای نمونه عرض کنم انجمن‌های اولیا و مربیان به عنوان یک بازوی نظارتی می‌توانستند در بازگشایی مدارس مورد توجه دولت قرار بگیرند اما از نقش آنان غفلت شد و یا اساساً چه بودجه‌ای برای تأمین اقلام بهداشتی برای مدارس اختصاص یافته است؟

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در شرایطی هستیم که ضرورت دارد معاون بهداشتی وزارت بهداشت به پشتوانه شبکه سراسری بهداشت هدایت کننده اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد. صاحب منصبان کشور باید بپذیرند در مهار این بیماری تخصص حرف اول را می‌زند و می‌بایست در سایه این تخصص، با انعکاس رهنمودهای درست و اصولی به مردم اعتماد آنان را برای مشارکت در مهار بحران کرونا جلب نمود. شخصاً اعتقاد دارم سازمان‌های مردم نهاد، جامعه مدنی ایران و اساساً تشکل‌های اجتماعی مردم در حوزه‌های صنفی و اجتماعی می‌بایست در تصمیم گیری های ستاد ملی کرونا نقش آفرینی نموده و پیش برنده مصوبات آن باشند. این ستاد می‌بایست از طریق تشکل‌های مردمی اعتماد مردم را جلب نمود و از اختلاط مباحث حوزه کرونا با مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور جلوگیری نمایند.

قویدل در پایان افزود: مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، جمله بسیار زیبایی در گزارش مطبوعاتی خود در ژنو گفت که «هرگز برای مبارزه با همه گیری دیر نیست.» و چهار درخواست را از دولت‌های جهان مطرح نموده است که می‌بایست مورد توجه دولت ما نیز قرار گیرد.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، به این چهار درخواست اشاره کرد و گفت: از شیوع بیماری با حذف اجتماعات و ارتباطات غیر ضرور جلوگیری کنید. با محافظت از گروه‌های آسیب پذیر، از جمله افراد مسن، افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، مرگ و میر را کاهش دهید. تک تک مردم باید نقش خود را ایفا نمایند. از خود و دیگران محافظت کنند. از خود و دیگران کار می‌کنند حداقل یک متر از دیگران دور باشید، دستان خود را مرتب تمیز کنید، ماسک بزنند. و از سه کار پرهیز کنند: حضور در فضای بسته، مکان‌های شلوغ و تماس نزدیک، و در نهایت، دولت‌ها باید اقدامات مناسب را برای شناسایی، جداسازی، آزمایش و مراقبت از موارد ابتلاء و همچنین ردیابی و تماس قرنطینه انجام دهند. اگر کشورها مداخلات هوشمند و با اهداف جغرافیایی را انجام دهند، می‌توانند از در خانه ماندن گسترده مردم جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.