کد خبر : 35043
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
-

کرونا؛ ابتلای بیماران به دیابت را افزایش می‌دهد/ دوره نقاهت بیماران بین یک تا ۳ ماه

کرونا؛ ابتلای بیماران به دیابت را افزایش می‌دهد/ دوره نقاهت بیماران بین یک تا ۳ ماه
کرونا، ابتلا بیماران به دیابت را افزایش می‌دهد یعنی افرادی که اصلا بیماری قند نداشتند بعد از ابتلا مقداری قند خونشان بالا می‌رود اما تجربه این چند ماه نشانه می دهد که ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبودی کامل پیدا کرده است.

به گزارش سورپرس، یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره مورد اختلال ریه افراد پس از ابتلا به کرونا گفت: عوارض برخی بیماری‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا مشخص شود که چه عوارض خاصی دارند اما پیش بینی می شود کرونا، ابتلا بیماران به دیابت را افزایش می‌دهد یعنی افرادی که اصلا بیماری قند نداشتند بعد از ابتلا مقداری قند خونشان بالا می‌رود اما تجربه این چند ماه نشانه می دهد که ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبودی کامل پیدا کرده است.

دکتر “حمید ابوسعیدی”درباره وضعیت کرونا در استان کرمان گفت: استان کرمان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد اما خوشبختانه در حال حاضر با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، موارد شدید ابتلا به کرونا در شهر کرمان کمتر شده است.

وی درباره عوارض کرونا پس از بهبودی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اظهار کرد: تجربیات نشان می دهد که بیماران کرونایی مانند سایر بیماری های ویروسی بعد از بهبودی علایمی همچون ضعف و بی‌حالی، کاهش اشتها، بی‌خوابی و کم خوابی، احساس ضعف در بدن، سرفه‌های تک تکی، داغ بودن بدن در بعدازظهرها و … را تا مدتی پس از بهبودی دارند که هیچ جای نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: انتظار می‌رود که دوره نقاهت بیماران کووید ۱۹ بین یک تا ۳ ماه طول بکشد اما مردم باید بدانند که همه این علایم در نهایت خوب خواهد شد و به مرور این بهبودی به دست خواهد آمد لذا نباید بیماران اضطراب و استرس داشته باشند و نگران طولانی بودن علایم بیماری خود نباشند و متاسفانه گاها شاهد هستیم بیمار به اشتباه تصور می‌کند که بیماری دوباره برگشته است که این چنین نیست.

وی پیشنهاد کرد: افرادی که در گذشته دارای بیماری‌های عصبی و استرسی بوده‌اند، ممکن است کووید ۱۹ در آنها بیشتر خودش را نشان دهد بنابراین توصیه می شود این افراد در منزل آرام آرام فعالیت‌های ورزشی خفیف و کم داشته باشند تا زودتر بهبود یابند.

ابوسعیدی درباره از بین رفتن حس بویایی و چشایی در افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیز عنوان کرد: بین ۵ تا ۱۰ درصد بیماران کرونایی که حس بویایی خود را از دست داده اند، قبل از بروز علایم بالینی معمولا حس بویایی آنها از بین می‌رود و این امر نشان دهنده این است که ویروس توانسته خودش را به مغز برساند و کار عصب بویایی یا چشایی را مختل کند معمولا این پدیده دائمی نیست و بین ۱ تا ۳ ماه افراد خوب می‌شوند و تاکنون مواردی از دائمی بودن آن گزارش نشده است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می‌کشد تا بیماران کرونایی به زندگی عادی خود بازگردند؟ تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بیماران کرونایی از زمانی که علایم این بیماری را پیدا می‌کند باید ۲ هفته در قرنطینه باشند و اگر هنوز علایمی همچون تب، سرفه و … را دارند باید سه هفته این وضعیت را حفظ کنند و بعد از سه هفته ویروس کامل از خون آنان پاک شده است و فرد می‌تواند به جامعه برگردد، اما باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچنان رعایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد مبتلا به کرونا، دوباره به این بیماری مبتلا خواهند شود؟ اظهار کرد: جواب دقیق این سوال باید بین ۴ تا ۶ ماه آینده مشخص می‌شود. اما حدود ۱۰ درصد بیماران مجددا درگیر این بیماری می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اهمیت استفاده از ماسک بیان کرد: معمولا اگر فرد سالم بین ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در محیط بسته با یک بیمار کرونایی در ارتباط باشد و هیچ یک از طرفین ماسک نداشته باشند، فرد قطعا به کووید ۱۹ مبتلا خواهد شد اما اگر طرفین ماسک داشته باشند احتمال ابتلای طرف مقابل به کووید ۱۹ به زیر ۵ درصد خواهد رسید و اگر در محیط باز بوده و طرفین ماسک داشته باشند احتمال ابتلا به زیر ۲ درصد می‌رسد.

ابوسعیدی درباره رعایت فاصله گذاری فیزیکی در منزل نیز عنوان کرد: اگر همه اعضای خانواده درگیر این بیماری شده‌اند لذا در این خانواده فاصله اجتماعی معنی ندارد اما اگر یک نفر از افراد خانواده درگیر بیماری شده باید ایزوله شود و از سایر افراد خانواده جدا باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در مورد احتمال انتقال کرونا از طریق مواد غذایی پخته گفت: سازمان بهداشت جهانی احتمال انتقال ویروس از طریق مواد غذایی را خیلی کم عنوان کرده است. راه انتقال ویروس کووید ۱۹ معمولا از راه انتقال انسان به انسان (قطرات تنفسی) و دست‌های آلوده است و استفاده از ماده غذایی که در رستوران‌ها طبخ می‌شوند معمولا بی‌ضرر است اما در مجموع برای احتیاط توصیه می شود مواد غذایی را قبل از مصرف، گرم کنند.

وی درباره اینکه چند موج این بیماری را تاکنون در کشور و استان کرمان پشت سر گذاشته‌ایم، تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی اصلا چیزی تحت عنوان موج را برای بیماری کووید ۱۹ قبول ندارد و موج را در بیماری آنفلوآنزا داریم که ویروس خودش می‌آمد و دوباره فعالیتش کم می‌شد و دوباره زیاد می‌شد. کرونا یک اپیدمی جهانی است و تا زمانی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم شیوع بیماری کاهش و به محض آنکه پروتکل‌ها را رعایت نکنیم دوباره شیوع آن روند افزایشی پیدا خواهد کرد.

ابوسعیدی اعلام کرد: در فصل پاییز و زمستان به دلیل آنکه در محیط‌های بسته بیشتر قرار می‌گیریم، شیوع بیماری کرونا افزایش پیدا می‌کند و همچنین تعدادی از افراد دیگر از ماسک زدن خسته می‌شوند و ماسک‌ها را بر می‌دارند ضمن آنکه با شروع سال تحصیلی احتمال ابتلا دانش آموزان به کرونا افزایش پیدا کرده و احتمال دارد دانش آموزان این بیماری را به خانواده‌های خود انتقال می‌دهند، بنابراین احتمال افزایش شیوع بیماری در پاییز و زمستان زیاد است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه سخنان خود درباره واکسن آنفلوآنزا گفت: شرایط زدن واکسن آنفلوآنزا هیچ فرقی با سال‌های قبل نکرده است اما امسال تمایل مردم به زدن واکسن آنفلوآنزا زیاد شده است و باتوجه به اینکه به دلیل شیوع کرونا همه افراد ماسک می‌زنند و فاصله اجتماعی را نیز رعایت می‌کنند بنابراین پیش بینی می شود امسال شیوع آنفلوآنزا در سطح جامعه کمتر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره مورد اختلال ریه افراد پس از ابتلا به کرونا افزود: عوارض برخی بیماری‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا مشخص شود که چه عوارض خاصی دارند اما پیش بینی می شود کرونا، ابتلا بیماران به دیابت را افزایش می‌دهد یعنی افرادی که اصلا بیماری قند نداشتند بعد از ابتلا مقداری قند خونشان بالا می‌رود اما تجربه این چند ماه نشانه می دهد که ریه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبودی کامل پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: مردم از کارهای وسواس‌گونه خودداری کنید و شاهدیم که بعضی از افراد کاور روی سر و کفش می‌کشند یا دستکش می‌پوشند این کارها هیچ تاثیری ندارد و فقط سه روش شستن مکرر دست‌ها، فاصله اجتماعی و ماسک تنها راه‌های عدم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/۱۲۳

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.