کد خبر : 24839
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
-

کرمانشاه رتبه چهارم را در مصمومیت دارویی از آن خود کرد

کرمانشاه رتبه چهارم را در مصمومیت دارویی از آن خود کرد
کرمانشاه چهارمین استان کشور از لحاظ آمار مرگ و میر ناشی از مسمویت‌های دارویی است.

به گزارش سورپرس، رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مسمومیت‌های دارویی را شایع‌ترین مسمومیت‌ها دانست و گفت: ۴۰ درصد مراجعه کنندگان مسموم به بیمارستان‌ها جزء مسمومیت دارویی هستند و این نوع مسمومیت رتبه دوم را بین سایر مسمومیت‌ها دارد که براساس نوع آن، عوارض مختلفی را ایجاد می‌کند.

دکتر وریا رحیمی آمار مرگ و میر ناشی از موارد دارویی به‌خصوص مواد مخدر و محرک در سطح کشور طی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ را بالای ۲۱ درصد اعلام کرد و افزود: کرمانشاه در این خصوص چهارمین استان در کل کشور است که رتبه آمار مرگ و میر استفاده از مسمومیت ترکیبات دارویی به ویژه مخدر در آن بالا است.

وی مسمومیت‌ها دارویی را در سه طیف سنی دستبه بندی کرد و گفت: طیف نخست سالمندان هستند که به دلیل سن و سال آن‌ها چند نوع بیماری دارند و معمولا چند نوع دارو مصرف می‌کنند که در صورت استفاده غیراصولی از آن‌ها دچار علائم مسمومیت می‌شوند.

رئیس اداره تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اطفال و کودکان زیر پنج سال را در قالب طیف دوم تعریف کرد و اظهار داشت: کودکان، چون کنجکاو هستند معمولا هر چیزی را به سمت دهان می‌برند و دوست دارند از بزرگ‌تر‌ها تقلید کنند، لذا باید دارو در جایی دور از دسترس اطفال و کودکان نگهداری شود.

دکتر رحیمی در خصوص طیف سنی سوم خاطرنشان کرد: این طیف بین ۲۰ تا ۴۰ ساله‌ها هستند که بیشتر مسمومیت‌های عمدی شامل مسمومیت‌های دارویی، مخدرها، مکمل‌ها، و… در این دسته مشاهده می‌شود.وی به نحوه نگهداری دارو در منزل نیز اشاره کرد و گفت: دارو اگر در شرایط بد از نظر دما، نور و رطوبت نگهداری شود ممکن است زودتر از تاریخ انقضا خاصیت آن از بین رود و تبدیل به دارویی مضر شود.

دکتر رحیمی با بیان اینکه مردم باید شرایط نگهداری دارو را از دکتر داروساز داروخانه جویا شوند، تصریح کرد: همه تصور می‌کنند دارو باید در یخچال نگهداری شود که این تصور غلط است، زیرا یخچال دمای مناسبی برای نگهداری بسیاری از دارو‌ها ندارد و ممکن است منجر به مسمویت دارویی شود.

انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.