کد خبر : 127115
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
-

رییس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

کاهش کانون بیماری‌های دام در کشور/ قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد

کاهش کانون بیماری‌های دام در کشور/ قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد
رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون بیماری‌های دام در کشور خبر داد و گفت: قیمت‌های فعلی گوشت قرمز کاذب است و باید منتظر افت قیمت این محصول در بازار باشیم.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، سید محمد آقامیری در نشست خبری صبح امروز، با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی در برخی از کشورهای همسایه، اظهار کرد: بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت دام، این سویه در کشور عراق مشاهده شد.

 

وی افزود: برای کنترل شیوع این بیماری در ابتدا مرزهای کشور را با عراق بستیم، زیرا این احتمال وجود داشت کامیون‌هایی که دام را از ایران به سمت عراق منتقل می‌کردند، در زمان برگشت به ویروس تب برفکی آلوده شده باشند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در عین حال اجازه ورود و خروج دام از پنج استان مرزی ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان به سایر استان‌های کشور ممنوع شده البته انتقال لاشه دام به استان‌های دیگر منعی ندارد.

 

وی اضافه کرد: به‌تازگی بیماری تب برفکی در شهر وان ترکیه گزارش شده است. بنابراین ایران ترانزیت کالا از ترکیه را متوقف کرده تا در نهایت جمعیت دامی کشور ما دچار این بیماری نشود.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره این سوال که آیا محدودیت‌های تردد دام در استان‌های مرزی موجب افزایش قیمت گوشت در کشور شده است، تصریح کرد: این احتمال وجود دارد، اما سازمان دامپزشکی کشور مسئول تامین بهداشت دام و سلامت جامعه است و قیمت‌ها در بخش‌های دیگر وزارت جهاد کشاورزی نظارت می‌شود.

 

آقامیری در ادامه گفت: اکنون به دنبال تامین واکسن تب برفکی هستیم که مناقصه‌های آن ۲۸ اسفندماه برگزار خواهد شد و تا دو ماه آینده این واکسن تامین و وارد کشور می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها، تا به امروز کانونی از این بیماری در ایران نداشتیم که این امر نشان دهنده تلاش همکاران ما در استان‌های مختلف کشور و پایش‌های لحظه‌ای است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیراً مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت صادر شده است، گفت: قیمت‌های فعلی گوشت قرمز کاذب است و باید منتظر افت قیمت این محصول در بازار باشیم.

 

وی به واردات گوشت قرمز از کشورهای برزیل و روسیه اشاره و اظهار کرد: علاوه بر این، عرضه دام داخلی از اواسط فروردین ماه افزایش می‌یابد که این دو عامل قیمت گوشت را در بازار کاهش خواهد داد.

 

آقامیری درباره بروز بیماری جنون گاوی در برزیل و واردات از این کشور افزود: پس از گزارش سازمان جهانی بهداشت دام در خصوص گزارش بیماری جنون گاوی در برزیل، ایران به عنوان اولین کشور ممنوعیت واردات ایجاد کرد، اما بعد توسط سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شد یک منطقه از برزیل به این بیماری درگیر شده است که ما در گذشته نیز از این منطقه واردات نداشتیم.

 

وی اضافه کرد: اکنون واردات از سایر نقاط کشور برزیل منعی ندارد و ما با نظارت‌های بهداشتی و شرعی، گوشت گوساله تامین و وارد می‌کنیم.

 

به گفته وی، قبل از ترخیص گوشت از گمرکات ۲ تا ۳ آزمایش روی آن صورت می‌گیرد و در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی کشور ما رعایت شده باشد مجوز ترخیص می‌گیرد در غیر این صورت محصول برگشت می‌خورد و یا معدوم می شود.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نظارت بر قیمت دارو، واکسن و مکمل‌های دامی از اختیارات سازمان دامپزشکی کشور نیست، اما به عنوان یک وظیفه انجام می‌شود تا تولیدکنندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان متضرر نشوند به طوری که در سال ۱۴۰۱ با نظارت دقیقی که روی قیمت ۳ قلم مکمل دامی داشتیم ۳۵ درصد صرفه‌جویی ارزی انجام شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۷ میلیون یورو بابت واردات سه قلم مکمل غذایی و افزودنی از کشور خارج شد که امسال علی‌رغم افزایش قیمت‌های جهانی و تورم در کشور ما این رقم به ۲.۵ میلیون یورو رسید که علت صرفه‌جویی، نظارت دقیق بر قیمت‌ها بوده است.

 

به گفته آقامیری، تلاش داریم سال آینده به سایر نهاده‌های دامی نیز نظارت داشته باشیم.

 

رییس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون بیماری‌های دامی خبر داد و گفت: بیماری سل در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۴ کانون داشت که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۸ کانون رسید. بیماری مشمشه در این مدت از ۳۲ کانون به ۲۲ کانون، بیماری تب برفکی از ۵۰۹ کانون به ۲۴۷ کانون، بیماری لمپی اسکین از ۱۵۳ کانون به ۳۱ کانون و بیماری ppr از ۲۶۸ کانون به ۵۲ کانون رسیده است که روند کاهشی بیماری‌ها را نشان می‌دهد.

 

به گفته وی، تنها در خصوص بیماری برسلوز در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۵ کانون داشتیم که در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد این کانون‌ها به ۲۱۸ مورد رسیده است.

 

گزارش از: سیداحمد طبایی 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.