کد خبر : 96232
تاریخ انتشار : جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
-

در سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها مطرح شد:

کاهش هزینه‌های شهری با بهره‌گیری از تخصص مدیریت ساخته ها

کاهش هزینه‌های شهری با بهره‌گیری از تخصص مدیریت ساخته ها
در اختتامیه سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها بر لزوم استفاده از تخصص مدیریت ساخته ها در کشور تاکید شد.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، در این مراسم «محمود گلابچی» رییس کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها، با یادآوری واقعه تلخ آتش‌سوزی پلاسکو و با تاکید براین نکته که یکی از راه‌های حفظ سرمایه‌های ملی کشور، حفاظت از ساختمان‌ها و افزایش بهره‌وری آن‌هاست گفت: از مسایلی که در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد موضوع تاب‌آوری شهرهای ماست؛ در این راستا هر یک از ساختمان‌های ما به‌عنوان بخش اعظمی از عناصر تشکیل‌دهنده شهرها باید از کیفیت مناسب در مرحله بهره‌برداری داشته باشند تا درمجموع شهر بتواند در بحران‌های مختلف طبیعی و غیرطبیعی مانند حادثه پلاسکو ایمنی کافی داشته باشد.

گلابچی افزود: برای رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان‌ها و شهر ما نیازمند پیاده‌سازی تخصص‌ مدیریت ساخته‌ها هستیم تا ساختمان‌ها به‌ عنوان عنصر اصلی شهر ایمن در هر برش زمانی در بهینه‌ترین شرایط عمل کنند. برای رسیدن به این مطلوب نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهره‌مندی از مزیت‌های آن هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید متخصصانی را تربیت کرده و ابزارهایی را به‌عنوان سخت‌افزار و نرم‌افزار ایجاد کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حوزه مدیریت ساخته­ها استفاده بیشتری کنیم و پلتفرم‌ها و سامانه‌های مبتنی بر این تکنولوژی‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

نیازمند بومی‌سازی تکنولوژی ساختمان‌سازی هستیم

به گفته محمود گلابچی سطوحی از این تکنولوژی‌های مربوط به مدیریت ساخته‌ها در کشور ما وجود دارد و بومی‌سازی شده و نیازمند آن هستیم تا از مزایای آن استفاده کنیم. این امر باعث می­شود که ظرفیت اشتغال برای رشته‌های مختلف مانند رشته‌های ساختمان و حوزه آی تی و تولیدات الکترونیک از قبیل سنسورها و تجهیزات مرتبط را فعال کنیم و به سامانه‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات ساختمان برسیم.

وی تاکید کرد: ازآنجایی‌که در حال حاضر بخشی از مشکلات موجود در مدیریت شهری ما اعم از هزینه‌های زیاد نگهداری ساختمان‌ها و یا تخریب‌ها و یا تغییراتی که در ساخته‌های شهری ازجمله پارک‌ها و سایر ساخته‌ها اتفاق می‌افتد در اختیار مدیریت شهری هست، ورود حرفه‌ای مدیریت ساخته­ها، به بهینه کردن این هزینه‌ها منجر خواهد شد و وقتی‌که هر یک از این ساخته‌ها در حالت بهینه عمل کنند، بخش زیادی از هزینه‌های مدیریت شهری در این حوزه کم خواهد شد و درنهایت توانمندی مدیریت شهری افزایش خواهد یافت و این صرفه‌جویی می‌تواند در راستای ارائه خدمات بهتر شهری به شهروندان اختصاص یابد.

رییس دانشگاه معماری و هنر پارس در پایان سخنانش تصریح کرد: یکی از راه‌های حفظ سرمایه‌های ملی کشور استفاده بهینه از ساختمان‌ها و افزایش بهره‌وری آن‌هاست که با پیاده‌سازی رشته‌های مدیریت ساخته‌ها می‌توانیم به عملکرد بهتر ساختمان‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی کمک کنیم. در این راستا باید به تدوین مقررات و همچنین استانداردهای مربوط به مدیریت ساخته‌ها بپردازیم تا بتوانیم الگوهایی را برای فعالان حوزه ساختمان ایجاد کنیم تا در دوران بعد از ساخت این ساختمان‌ها در بهره‌برداری از آن‌ها از این الگوها استفاده کنیم.

ضرورت تربیت مشاوران مدیریت ساخته ­ها در کشور

«فرهنگ شعفی» دبیر سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها دیگر سخنران این مراسم، یکی از زمینه‌های شغلی رشته مدیریت ساخته‌ها را مشاوره مدیریت ساخته‌ها عنوان کرد و افزود: مشاوران مدیریت ساخته­ها تخصصی حیاتی در حوزه ساخت‌وساز است. مشاوران ساخته‌ها از آغاز چرخه حیات پروژه‌ها حضور پیدا خواهند کرد و درنهایت هنگامی‌که کار به دوره بهره‌برداری می‌رسد نقش اصلی را ایفا می‌کنند تا درنتیجه مشاوره و نظارت آن‌ها، ساختمان‌ها بتوانند عملکرد مطلوب خود را در دوره حیات خود داشته باشند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایجاد زمینه حضور مشاوران مدیریت ساخته­ها جنبه دیگری از خدمات مهندسی هست که می‌تواند زمینه بهره‌گیری متخصصان جوان و تحصیل‌کرده و زمینه‌های شغلی بیشتری را برای جوانان فراهم کند.

شعفی با تاکید براینکه موضوع مشاوره‌های ساختمان در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز می‌تواند منجر به ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و مبتنی بر دانش روز شود افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند حتی در مقیاس‌های کلان‌تر منجر به صدور خدمات مهندسی توسط کشور ما به کشور دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه شود. هم‌اکنون ایران بازارهای هدف خوبی در کشورهای همسایه دارد. ضمن آنکه وجود این کسب‌وکارهای مبتنی بر این دانش می‌تواند نیازهای کشور را نیز رفع کرده و ما را بی‌نیاز از متخصصان خارج از کشور کند.

دبیر سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها افزود: یکی از اهدافی که ما به دنبال آن هستیم سوق دادن فارغ‌التحصیلان به سمت ایجاد کسب‌وکارها و دفاتر حرفه‌ای مدیریت ساخته‌هاست. کلمه ساخته­ها اطلاق فارسی از واژه facility هست که به امکانات و تسهیلات و تاسیسات اطلاق می‌شود و به دوران پس از ساخت ساختمان‌ها و بهره‌برداری و نگهداری آنها مربوط می‌شود. این رشته که در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود رشته میان‌رشته‌ای است و ۱۱ حوزه مختلف دارد و از میان فارغ‌التحصیلان کارشناسی معماری عمران مدیریت پروژه محیط‌زیست دانشجو می‌گیرد. در حال حاضر دانشگاه معماری و هنر پارس تنها مرکزی است که این رشته را دارد. این رشته اهمیت بسیار زیادی در حوزه ساختمان و شهرسازی دارد زیرا جمع‌بندی بسیاری از فعالیت‌های مهندسی که در دوران طراحی و ساخت پروژه‌ها اتفاق می‌افتد در دوره بهره‌برداری نمود پیدا می‌کند.

گفتنی است در سومین کنفرانس ملی مدیریت ساخته‌ها که به مدت دو روز برگزار شد اندیشمندان و صاحب‌نظران دیگری همچون مهرداد تقی زاده، حمیدرضا برادران شرکاء، محسن سیفی، امیرحسین شریف، حسین زهرایی، محمدحسین محمودی ساری، مسعود کریمیان، حمید آلادپوش، مجید فراهانی، علیرضا اصل عربی سردرودی درخصوص موضوعاتی همچون روندهای جدید فناوری در مدیریت ساخته‌ها، چرایی اجرا نشدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، آثار اقتصادی بازرسی بر پایداری ساختمان‌ها، نقش هوش مصنوعی در تسهیل مدیریت ساخته‌ها، اخلاق حرفه‌ای در مدیریت ساخته‌ها و ضمانت اجرایی سلامت و حفظ محیط‌زیست مطالب ارزشمندی را ارائه دادند.

گزارش از: سیداحمد طبایی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.