کد خبر : 83888
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۵۸
-

معرفی کتاب : دکتر رویا درویش پیشه / مشاور خانواده

چگونگی رفتار با نوجوان

چگونگی رفتار با نوجوان
انسان از زمان تولد تا بزرگسالی مراحل مختلفی را طی می کند. شاید مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی، مرحله بلوغ باشد. این دوران همراه با تغییرات و دگرگونی هایی است که در هیچ مرحله دیگر وجود ندارد.

گروه فرهنگی سورپرسرویا درویش پیشه؛ نوجوانی، یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی بوده و به معنای مرحله گذرا از کودکی به بزرگسالی است و همراه با جهش و تغییرات فیزیکی، عاطفی، جنسی و تغییر در نوع نگرش‌های ارزشی- اجتماعی برای نوجوان است. همه دوران عمر مهم است اما برخی از آن‌ها مهمتر از سایرین می‌باشند. در میان ادوار زندگی، نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا این دوره هم دارای تاثیرات ناگهانی بر رفتار و دیدگاه فرد می‌باشد و هم نتایج درازمدت به ارمغان می‌آورد. توام بودن تاثیرات روانی و تحولات فیزیکی نیز بر اهمیت این دوران می‌افزاید. دکتر محمد رضا شرفی (۱۳۷۶) در کتاب « دنیای نوجوان » درباره نوجوانی نوشته است : نوجوانی آستانه بزرگسالی است: در سال‌های پایان نوجوانی که نوجوانان به بلوغ قانونی می‌رسند، روی رفتارهای شان متمرکز می‌شوند تا بتوانند با بزرگسالان معاشرت نمایند و معتقدند این رفتارها، تصویری دلخواه از آنان به وجود می‌آورد. از این رو روان شناسان این دوره از زندگی یعنی « نوجوان » را با نام ها ویا القاب گوناگونی نامگذاری ویا بیان کرده اند : «دوران منفی» ، «زندگانی تشنج‌انگیز»، «دوران طوفان و فشار» و «تولد جدید» (هنری پاول و همکاران، ۱۳۶۸: ۶۳۴). همین نامگذاری ها نشان از اهمیت این دوره از رشد انسان و دنیای پیچیده و پر راز و رمز نوجوان دارد.

کتاب ” رفتار با نوجوان ” نوشته دکتر زهرا معتمدی، خواننده را با ابعاد مختلف رشد نوجوان و ویژگی های رشد در دوران بلوغ آشنا می کند. این کتاب را که تاکنون چند بار تجدید چاپ شده و در هر نوبت نویسنده تلاش کرده است تا نکات جدید و یافته های علمی روز را به کتاب خود اضافه کند ، از سوی انتشارات لک لک منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

دکتر زهرا معتمدی در بخشی از پیشگفتار این کتاب نوشته است: انسان از زمان تولد تا بزرگسالی مراحل مختلفی را طی می کند. شاید مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی، مرحله بلوغ باشد. این دوران همراه با تغییرات و دگرگونی هایی است که در هیچ مرحله دیگر وجود ندارد …

به طور کلی مطالعه این کتاب شما را با مسائل مربوط به رشد و تحولات جسمی و روانی نوجوان آشنا می سازد و زوایای زندگی آنان را برای والدین و مربیان آنها به گونه ای روشن می سازد که اولا آن ها بدانند با چگونه افرادی ، با چه طرز تفکری و چه نوع سلیقه و نیازی روبرو هستند ؛ ثانیا باید چگونه با آنها برخورد کنند و چه رفتاری در پیش بگیرند که مکشکلی برای خود یا برای آنان پدید نیاورند( ۱۰- ۹).

رفتار با نوجوان چهار فصل دارد . فصل اول: آشنایی با ویژگی های رشد در دوران بلوغ . فصل دوم : آشنایی با ویژگی های روانی نوجوانی .فصل سوم :جلوه های بلوغ و فصل چهارم :نکات هشداره.

در صفحه ۶۰ این کتاب و زیر عنوان « وارونگی جنسی » می خوانیم:

اگر متوجه شدید که فرزند رفتاری غیر از آن چه که مناسب جنسیتش است از خود بروز می دهد، علت را خیلی زود جستجو کنید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید .

اگر دختر لباسی پسرانه می پوشد ، رفتار پسران را تقلید می کند و دوست دارد که دختران از رفتارش تعریف کنند ، در دوران بلوغ و جوانی و مواجه با جنس مخالف دچار اشکال خواهد شد. قبل از هرچیز گریز از زن بودنش را جستجو کنید. آیا کمبود حضور مادر سبب شده است که او فرصتی برای تجربه زندگی زنانه نداشته باشد؟ آیا ازدواج ناموفق مادر یا زایمان های مکرر مادر دلیل نگرانی او از جنسیتش شده است؟ امکان دارد خانواده به فرزند پسر توجه بیشتری دارد یا نبودن پسر در خانه سبب رفتار پسرانه او شده است ؛ شاید همبازی های او پسر هستند . هم چنین ممکن است پسران در تطابق با نقشی که طبیعت بر عهده شان گذاشته است، دچار اشکال شوند.

* جه باید کرد؟

رفع مشکلات دختران، به عهده مادر است، به این معنی که بهترین کسی که می تواند او را درک کند و قادر است هرگونه سوء تفاهم در مورد نقش زن و اهمیت آن در موقعیت اجتماعی وی را برایش حل کند؛ لذا  لازم است ارتباط صمیمانه ای با فرزندش داشته باشد تا مشکلات به راحتی بر طرف شود .

منابع:
– شرفی، محمدرضا(۱۳۷۶) . دنیای نوجوان، تهران: تربیت
– هنری پاول، ماسن و دیگران (۱۳۶۸) .رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: نشر مرکز

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.