کد خبر : 15396
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
-

چگونگی رفتار با افراد دروغگو را بیاموزید

چگونگی رفتار با افراد دروغگو را بیاموزید
تا به حال شده با فرد دروغگویی برخورد کنید؟ افراد به دلایل مختلفی دروغ می‌گویند، برخی برای خوب جلوه کردن، برخی برای بدست آوردن چیزی و بعضی نیز برای آنکه واقعا دروغ‌های خودشان را باور می‌کنند.

به گزارش سورپرس؛ درهرصورت رودرو شدن با فرد دروغگو بهترین شروع برای اثبات رفتار بد آنهاست. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا رفتار با افراد دروغگو را یاد بگیرید.

چکونه تشخیص دهیم کسی دروغ می‌گوید؟
اگر بدانید که به دنبال چه چیزی باید باشید، تشخیص اینکه چه زمانی فردی به شما دروغ می‌گوید، کار سختی نخواهد بود. باید رفتار‌های فرد را زیرنظر بگیرید و ببینید او در زمان‌های عادی و بدون استرس چگونه رفتار می‌کند و نگاهش چگونه است. بعد این مشاهدات را با زمانی که شک دارید در حال دروغ گفتن است مقایسه کنید. بعد از مدتی، باید بتوانید زبان بدن آن فرد را آنقدر خوب بخوانید که فرق راست و دروغ را به سادگی تشخیص دهید.
برای مثال از او سوالی بپرسید که از قبل جوابش را می‌دانید و مطمئن هستید که دروغ نمی‌گوید. در این صورت می‌توانید رفتارهایش را با زمان‌هایی که دروغ می‌گوید مقایسه کنید. زمانی که فردی دروغ می‌گوید معمولا برخی نشانه‌های حاکی از استرس را به طور ناخودآگاه بروز می‌دهد. به دنبال علائم زیر بگردید:
لبخندی تصنعی که فقط در لب‌ها دیده می‌شود و نه در چشم‌ها
صدایی کمی بلندتر از حالت طبیعی
پلک زدن آرام یا سریع
حرکات غیر عادی پا، مثل ضربه‌های مداوم و …
لمس صورت، چشم، گوش، سعی در پوشاندن دهان
رفتار با افراد دروغگو
۱- ببینید آیا فرد از دروغگویی لذت می‌برد یا خیر
درواقع بعضی از افراد دروغگو، از عمل خود بسیار لذت می‌برند. دروغگویی برای برخی شبیه به یک اعتیاد است و هر بار کمی سطح دروغ بالاتر می‌رود. بعضی از افراد دروغگو ممکن است بعد از مدتی نه تنها در زمان ضرورت که همیشه و به عنوان سبکی از زندگی دروغ گفتن را انتخاب کنند. پس تشخیص دروغگو‌ها سخت است چرا که برخی به آن اعتیاد دارند.

۲- به دنبال نشانه‌های دروغگویی وسواسی باشید
بعضی از افراد دروغگو گا‌ها تا حدی پیش می‌روند و دروغشان با واقعیت آنقدر فاصله دارد که باورکردنشان سخت است اما آن‌ها حرف‌های خود را کاملا باور می‌کنند و تصور می‌کنند که شما هم همینطور هستید. اما سعی کنید خودتان را به باور کردن بزنید. برخی دروغگویان وسواسی، دچار اختلالات روانی هستند و متاسفانه، چون فکر می‌کنند که حقیقت را می‌گویند نمی‌توانید با آن‌ها در این مورد صحبت کنید. اما ارزشش را دارد که یکبار آن‌ها را با دروغشان روبرو کنید تا شاید تلنگری برایشان باشد.

۳- دروغ‌هایشان را مستند کنید
هر دروغی که به شما می‌گویند را یادداشت کنید. با جزئیاتی که یادتان بماند که چرا معتقد هستید که دروغ بوده است. شواهدی جمع آوری کنید که ثابت کند فرد شما را فریب داده است. باید تا می‌توانید دست پر باشید تا زمانی که قرار است به او نشان دهید که از دروغ‌هایش خبر دارید، راهی برای کتمان برای او باقی نگذارید.

۴- با او خصوصی صحبت کنید
مواجه کردن فرد با رفتار بدش در حضور سایرین ممکن است آثار منفی داشته باشد و اصلا به او کمک نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است با او به تنهایی و در خفا صحبت کنید؛ بنابراین احساس شرم، او را به سمت احساس شکست سوق نخواهد داد. به آرامی دروغ‌هایی که به شما گفته است را به او یادآور شوید و دلایلتان را نیز بیان کنید.
هنگام رفتار با افراد دروغگو مراقب باشید او را دروغگو نخوانید. یادآوری می‌کنیم که بااو به آرامی صحبت کنید. در بسیاری از مواقع مشکل در همین مرحله حل می‌شود و فرد دست از دروغگویی برمی‌دارد.

۵- به او فرصت توضیح دهید
با دقت به زبان بدن او نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا بازهم دروغ می‌گوید یا خیر. به دلایل او گوش دهید. اگر اقرار می‌کند که دروغ گفته است و عذرخواهی می‌کند، ممکن است نیازی نباشد بیش از این پیش بروید. کافیست که مکالمه را با گفتن اینکه امیدوارید این اتفاق دیگر رخ ندهد به پایان برسانید.

۶- مدارک خود را به او نشان دهید
اگر فرد شروع به دفاع یا بهانه تراشی کرد و بازهم دروغ‌های دیگری به شما تحویل داد، وقت آن است که مدارکتان را به او نشان دهید. به او ثابت کنید که می‌دانید دروغ گفته است. در این لحظه او احتمالا سکوت خواهد کرد و از شما عذرخواهی می‌کند.

۷- توضیح دهید که اعتمادتان از بین رفته است
این کار احتمالا خیلی دشوار خواهد بود چرا که باید به او بگویید که دیگر نمی‌توانید حرف‌هایش را باور کنید و او ناراحت خواهد شد. توضیح دهید که نمی‌توانید به او کمک کنید تا زمانی که اعتماد شما را دوباره جلب کند. معمولا بیشتر افراد عمیقا متاثر می‌شوند و تغییر روش خواهند داد.

۸- در صورت نیاز به روان درمانگر مراجعه کنید
به او بگویید که دروغگویی او وسواس گونه است و می‌تواند با دریافت مشاوره و روان درمانی به سادگی حل شود. او را تشویق کنید که قبل از اینکه کاملا اعتماد دیگران را از دست بدهد کمک بگیرد. دروغگو‌ها معمولا دستشان رو می‌شود و ممکن است بابت آن صدمه ببینند؛ بنابراین او را با این عواقب آشنا و راهنماییش کنید.

سخن آخر
دقت داشته باشید که اگر همه‌ی این کار‌ها را کردید و او تغییری نکرد یا تلاشی برای تغییر انجام نداد، شما باید از خودتان محافظت کنید. حتی المقدور رابطه خود را با چنین فردی محدود یا او را کاملا از زندگی‌تان حذف کنید.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.