کد خبر : 51496
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
-

چگونه خوشبینانه زندگی کنیم؟

چگونه خوشبینانه زندگی کنیم؟
همه ما در هر مرحله از زندگی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم، اما این واکنش ما نسبت به آن چالش‌ها است که تعیین می‌کند چه زمانی می‌توانیم بر آن‌ها غلبه کنیم.

به گزارش سورپرس؛ با این وجود، دو نوع نگاه است که مردم نسبت به این چالش‌ها دارند؛ خوش‌بینی و بدبینی. اگر چه ممکن است هر کسی تمایل طبیعی به داشتن یک دیدگاه داشته باشد، اما توانایی شما در خوش‌بین بودن هنگام بروز چالش‌ها بر موفقیت و چشم‌انداز کلی شما در زندگی تأثیر می‌گذارد.

خوش‌بینی چگونه بر خوشبختی تأثیر می‌گذارد؟
اگرچه اکثر افراد تمایل دارند که روی سلامت فیزیکی و ظاهر خود تمرکز کنند، اما سلامت روانی هم به همان اندازه، نه کمتر، بخشی از سلامت شماست. به دلیل اینکه سلامت روانی شما تقریباً روی نحوه انجام همه کار‌های زندگی تأثیر می‌گذارد.
معیار واقعی آمادگی ذهنی این است که چقدر به خود و زندگی خود خوش‌بین هستید.
برای به دست آوردن سلامت ذهنی، باید یاد بگیرید که چگونه افکارتان را به شیوه‌هایی خاص کنترل کنید تا در هر موقعیتی و هر اتفاقی که افتاد، نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید. بنابراین، چند نکته برای مثبت ماندن، غلبه بر چالش‌ها و جذب موفقیت در زندگی بخوانید.

۵ راه برای اینکه هنگام مواجهه با چالش‌ها خوش‌بین باشیم
۱ – عکس‌العمل‌های خود را کنترل کنید
تعدادی تفاوت اساسی در عکس‌العمل‌های افراد خوش‌بین و افراد بدبین وجود دارد. اولین تفاوت این است که یک فرد خوش‌بین چالش‌های زندگی را موقت می‌داند در حالی که یک فرد بدبین آن‌ها را دائمی می‌انگارد.
فرد خوش‌بین یک اتفاق ناخوشایند مانند سفارش یا تماس با شکست مواجه شده را یک اتفاق موقت می‌داند، اتفاقی که از نظر زمانی محدود است و هیچ تأثیر واقعی در آینده ندارد و از طرف دیگر، فرد بدبین وقیع منفی را دائمی، بخشی از زندگی و سرنوشت می‌داند.
بنابراین، وقتی خودتان را در چنین موقعیت‌هایی می‌بینید، قبل از واکنش نشان دادن به موقعیت، لحظه‌ای وقت بگذارید تا واقعا در مورد چالش تأمل کنید. سعی کنید به جای پاسخ دادن به این چالش‌های زندگی، گام بعدی به سمت بهبود شرایط را تجسم کنید و در نهایت، اجازه ندهید که رویداد‌های منفی زندگی روی جنبه‌های دیگر زندگی و چالش‌هایی که روبه‌رو می‌شوید، اثر بگذارد.

۲ – واقعه را جدا کنید
تفاوت دیگر بین افراد خوش‌بین و بدبین این است که فرد خوش‌بین مشکلات به فقط به عنوان یک اتفاق ساده نگاه می‌کند، در حالی که فرد بدبین آن‌ها را جهانی می‌بیند. این یعنی وقتی مشکلی برای فرد خوش‌بین پیش می‌آید، او به این اتفاقات به عنوان وقایع کاملا جدا از چیز‌هایی که در زندگی او در جریان است، نگاه می‌کند.
یک فرد بدبین همین حادثه را در نظر می‌گیرد و آن را به فهرست سایر اتفاقات زندگی خود اضافه می‌کند. این افراد دیدگاه منفی نسبت به همه‌چیز دارند و تمایل دارند استرسی را که نسبت به یک موضوع احساس می‌کنند، به سایر حوزه‌های غیر مرتبط زندگی خود گسترش دهند.
بنابراین، برای مثبت ماندن، سعی کنید به خود یادآوری کنید که فقط در یک زمینه با عقب‌نشینی روبه‌رو هستید و این به معنای منسوخ شدن کل هدف نیست و علاوه بر این، ممکن است فقط به یک اصلاح ساده در نقشه خود نیاز داشته باشید.
یک چالش یا یک عقب‌گرد در زندگی ممکن است در حال حاضر بزرگ به نظر برسد، اما در واقعیت، با چشم‌انداز مناسب می‌توانید به سرعت بر همه عقب‌ماندگی‌ها غلبه کنید. جداسازی واقعه به شما این امکان را می‌دهد که چالش خود را جدی بگیرید و بعد، آن را نادیده بگیرید.

۳ – به موانع به عنوان وقایع موقت نگاه کنید
برای مثال، اگر چیزی که روی آن حساب می‌کردید، برای شما محقق نشد و شما آن را برای خودتان یک اتفاق ناگوار تلقی کرده‌اید، باید بدانید که اینگونه اتفاقات در طول زندگی و تجارت می‌افتد و بهتر است مانند یک فرد خوش‌بین واکنش نشان دهید.
در مقابل، فرد بدبین همه ناامیدی‌ها را فراگیر می‌داند یعنی از نظر او این واقعه نشانه‌های یک مشکل یا کمبود است که در همه حوزه‌های زندگی وجود دارد.
اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، لحظه‌ای به خود یادآوری کنید که همیشه قادر به ایجاد تغییر هستید و هیچ چیز از سنگ ساخته نشده است. ذهنیت یک لیوان و نیمه کامل آن باعث می‌شود که یک فرد خوش‌بین به این باور برسد که اتفاق بهتری در راه است و به آن‌ها بهانه‌ای برای کار می‌دهد.
یک فرد بدبین در حالی که به اولین مانع اجازه می‌دهد که روی تمام محیط‌های زندگی‌اش تأثیر بگذارد، کنار می‌کشد. این می‌تواند تأثیر منفی روی کل زندگی بگذارد در حالی که افراد خوش‌بین در هر موقعیتی باانگیزه هستند.
گاهی اوقات دشوار است تا جنبه مثبت شکست را مشاهده کرد. یک فرد خوش‌بین وقایع را بیرونی می‌داند در حالی که بدبین‌ها رویداد‌های اتفاق افتاده را شخصی می‌دانند. زمانی که یک مشکلی پیش می‌آید، فرد خوش‌بین این واقعه را ناشی از عوامل خارجی می‌داند که فرد کنترل کمی روی آن‌ها دارد.
یک فرد خوش‌بین سعی می‌‎کند که شرایطبه دل نگیرد. اگرچه شکست چیزی نیست که کسی بخواهد با آن کنار یاید، اما فرد خوش‌بین‌از آن به عنوان یک فرصت یادگیری استفاده می‌کند.
به عنوان مثال، اگر کسی در ترافیک از فرد خوش‌بین سبقت بگیرد، او به جای عصبانیت یا ناراحتی، با گفتن یک جله ساده سعی می‌کند که اهمیت این اتفاق را برای خود پایین آورد. فرد خوش‌بین تصور نمی‌کند کسی که از او سبقت گرفته، قصد بدی داشته است.

از طرف دیگر، فرد بدبین تمایل دارد که همه‌چیز را به دل بگیرد و اگر فرد بدبین در ترافیک از ماشینی جا بماند، به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که انگار راننده دیگر به طور عمد برای ناراحتی و ناامیدی آن‌ها اقدام کرده است.
دیدن نیمه پر لیوان به شما اجازه می‌دهد تا با خونسردی رفتار کنید و با هر موقعیتی کنار بیایید. در واقع، شما حتی می‌توانید فراتر رفته و هر موقعیت منفی را به یک وضعیت مثبت تبدیل کنید. با اجازه دادن به اینکه یک فرد از شما سبقت می‌گیرد، می‌توانید پیش خود فکر کنید که اقدامی مؤثر انجام شده است تا آن فرد به موقع به قرار خود برسد.
به یاد داشته باشید که موانع اجتناب‌ناپذیری که با آن‌ها روبه‌رو هستید، موقت، خاص و خارجی هستند. وضعیت منفی را به عنوان یک رویداد واحد مشاهده کنید که به رویداد‌های احتمالی دیگر مرتبط نباشد و عمدتاً توسط عوامل بیرونی ایجاد شده باشد که می‌توانید کنترل کمی بر آن‌ها داشته باشید.
از دیدن اتفاقات بد زندگی به عنوان رویداد‌های دائمی، قراگیر یا عوامل نشان‌دهنده بی لیاقتی یا ناتوانی خود، خودداری کنید و تصمیم بگیرید که هر اتفاقی می‌افتد، مانند یک فرد خوش‌بین فکر کنید. ممکن است شما قاد به کنترل وقایع نباشید، اما می‌توانید نحوه واکنش خود به آن‌ها را کنترل کنید و هرچه زودتر این مورد را یاد بگیرید، شادتر از زندگی خواهید بود.

۵ – آرام بمانید
فردی که به معنای واقعی، خوش‌بین باشد توانایی این را داد که هم یک فرد عینی و هم یک فرد بی احساس نسبت به طوفان‌های زندگی باشد. این فرد قادر است با خود به روشی مثبت و خوش‌بینانه صحبت کند و مهم نیست که چه اتفاقی در زندگی در حال رخ دادن است.
این مسئله به افراد خوش‌بین اجازه می‌دهد تا بر خلاف شرایط خارجی خود، ذهنشان را آرام نگه دارد.
از آنجا که این فرد آرامش و آگاهی بیشتری دارند، توانایی تفسیر موثرتری از وقایع را دارند. بنابراین، وقتی فرد با خوش‌بین با چالش یا منطقه‌ای از استرس روبرو می‌شود، برای غلبه بر آن بسیار مجهزتر هستند. آن‌ها قادر به کنترل کامل اوضاع هستند، فعالانه عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند نیرو‌های خارجی دیدگاه آن‌ها را کدر کنند.
درمقابل، یک فرد بدبین درگیر احساسات خود می‌شود و در نهایت، عصبانی، ناراحت و مورد آزار و اذیت قرار گرفته می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که افراد بدبین با مشکلات را به سختی حل می‌کنند، غیر منطقی فکر می‌کنند و همه چیز را برای خود سخت‌تر می‌کنند. همیشه وقتی احساس می‌کنید که خونتان به خاطر شرایط به جوش آمده است، سعی کنید آرام شدن در این شرایط را یاد بگیرید چراکه آرام ماندن و فکر مثبت باعث می‌شود که زندگی خود را تغییر دهید.

بیشتر خوش‌بین شوید
حالا که ۵ قدم برای خوش‌بین شدن را یاد گرفتید، می‌توانید از آموزه‌هایتان در زندگی روزمره خود استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که موانع زندگی بیرونی و موقت هستند و هر چیزی که در زندگی پیش می‌آید حاصل اتفاقاتی خارجی است. به خودتان بگویید «چیزی که درمان نمی‌شود باید تحمل کرد» و به زندگی عادی خود برگردید.
برای بالا بردن مهارت خود، مثبت فکر کنید و در هر جنبه زندگی خود یک خوش‌بینی را لحاظ کنید.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.