کد خبر : 97067
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
-

چه خودرو‌هایی در طرح جدید به کشور وارد خواهند شد؟

چه خودرو‌هایی در طرح جدید به کشور وارد خواهند شد؟
با خروج رسمی آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ واردات خودرو به کشور به دلیل حفاظت از منابع ارزی متوقف شد و ترخیص قطره چکانی خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک آغاز شد.

به گزارش سورپرس؛ حال، اما با گذشت بیش از ۳ سال از این اتفاق مجلس شورای اسلامی به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است؛ به گفته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با پیشنهاد واردات ۵۰هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور در سال آینده موافقت کردند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر شرایط اقتصادی خواهد گذاشت؛ گفت: واردات خودرو بر درآمد دولت بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. مردم فکر می‌کنند دولت به دلیل حمایت از صنعت خودرو جلوی واردات را گرفته است در صورتی که دولت برای مدیریت مصرف ارز واردات خیلی از محصولات را از جمله خودرو‌های خارجی را متوقف کرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر پیش بینی شده است که منابع ارزی به صورت محدود آزادسازی خواهد شد چراکه اگر تمام منابع ارزی آزاد شود واردات خودرو نیز آزاد خواهد شد و دلیلی ندارد برای واردات آن عدد و رقم تعیین کنند.

کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان از کلمه آزادسازی برای واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز استفاده کرد؛ گفت: درست است که در حال حاضر واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال آینده آزاد کرده اند، اما این اتفاق در بودجه پیش بینی شده است و در سال‌هایی که واردات خودرو کاملا آزاد بوده است ما در نقطه اوج ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کردیم.

خودرو ارزان خواهد شد؟

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؛ گفت: این واردات بر روی قیمت خودرو‌های گران قیمت خارجی اثر خواهد گذاشت چراکه خودرویی مانند سانتافه زیادی در کشور گران هستند، البته قیمت آن ۴ برابر قیمت جهانی نیست. زمانی که دولت‌ها واردات را آزاد می‌کنند تعرفه‌ای بر روی آن می‌گذارند که از آن طریق کسب درآمد می‌کنند و این تعرفه کمی قیمت خودرو را در داخل بالا می‌برد، اما از طرفی بخاطر کمبود عرضه قیمت این خودرو‌ها در بازار داخلی بسیار بالا است و در صورتی که واردات از سرگرفته شود قیمت‌ها پایین خواهد آمد و حباب آن خواهد ترکید.

چه خودرو‌هایی در طرح جدید به کشور وارد خواهد شد؟

این کاشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چه خودرو‌هایی برای واردات مدنظر قرار گرفته شده‌اند؛ گفت: در گذشته که واردات خودرو آزاد بود و در سال‌های ۹۰ تا ۹۱ خودرو‌های بسیار گران قیمت ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری به کشور وارد می‌شده است که به دلیل تنش‌های اجتماعی که این واردات ایجاد می‌کرد مقام معظم رهبری دستور دادند که خودرو‌های حداکثر ۴۰ هزار دلاری به کشور وارد شوند و این محدودیت کماکان پا برجا است و تجربه نشان داده است که واردکنندگان مبتنی بر سود خودرو وارد می‌کنند و بر این اساس خودرو‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار دلاری را به کشور وارد می‌کنند نه خودرو‌های ارزان قیمت ۱۰ هزار دلاری را و این اتفاق بر قیمت خودرو‌های زیر یک میلیارد تومان بازار اثری نخواهد داشت.

خودرو‌های مونتاژ ارزان خواهند شد؟

کاکایی در ادامه افزود: زمانی که اوضاع ارزی کشور خوب شود و مذاکرات وین به نتیجه برسد، وضعیت تولید‌های مبتنی بر مونتاژ نیز بهبود خواهد یافت. ۲۸ خودروساز ما در کشور تقریبا تماما مونتاژ کار هستند و در سه سال گذشته به تدریج فعالیت آن‌ها متوقف شده است و اخیرا دوباره در حال فعالیت هستند و فعالیت آن‌ها در زمره ارتقا تولید قرار می‌گیرد و در صورتی که گشایش‌های اقتصادی رخ دهد در این بخش نیز وضعیت مونتاژ بهبود پیدا خواهد کرد و تعداد خودرو‌های ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی در بازار افزایش پیدا خواهد کرد و اگر مذاکرات وین به سرانجام برسد و قیمت ارز نیز کاهش پیدا کند ما کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژ را نیز خواهیم داشت.

واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو صد در صد خواهد بود؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دید که چقدر فرضیاتی که منجر شده است واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار بگیرد در سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد؛ گفت: اگر این فرضیات محقق نشود و منابع ارزی آزاد نشود خبری از واردات خودرو نخواهد بود چراکه خیلی از افراد از الان به استقبال خودرو‌های وارداتی می‌روند و کلاهبرداری‌های کلانی رخ می‌دهد و مردم باید مراقب این موضوع باشند و اگر می‌خواهند پیش خریدی کنند از طریق مراجع رسمی این موضوع را پیگیری کنند و مجوز واحد‌های فروش را مورد بررسی قرار دهند و به هر دلیلی ممکن است واردات خودرو رخ ندهد.

کاکایی در آخر در خصوص وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر خرید و فروش به شدت در بازار خودرو کاهش یافته است و رکود کامل در بازار حاکم است و متقاضیان منتظر نتایج مذاکرات و رویداد‌های مثبت هستند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.