کد خبر : 25743
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
-

۴۰ درصد معلولین کشور بیکارند

۴۰ درصد معلولین کشور بیکارند
اکثر افراد در جامعه فقط با یک نگاه ترحم آمیز یا دلسوزانه به معلولان، تصمیم دارند وجدان خود را آرام کنند.

ه گزارش سورپرس، معلولان نه تنها در خیابان ها با مشکلات عدیده ای برای تردد مواجه هستند بلکه برای اشتغال هم با نگاهی متفاوت روبرو می شوند. شاید فیلم آن دختر معلول را دیده اید که در آن درد دل می کند و می گوید “می خواسته در تاکسی اینترنتی کار کند اما او را به دلیل معلولیت قبول نکرده اند. در یک مهدکودک کار پیدا کرده اما خانواده ها اجازه ندادند بچه هایشان کنار او باشند.”

این رفتارها نشان می دهد که فقط مسئولان با تصمیم گیری هایشان مانع معلولان نیستند بلکه مردم نیز حمایت درستی از این معلولان نمی کنند. اکثر افراد در جامعه فقط با یک نگاه ترحم آمیز یا دلسوزانه به معلولان، تصمیم دارند وجدان خود را آرام کنند.

افزایش بیکاری معلولان با شیوع کرونا

معلولان در این شرایط مجبورند خانه نشین شوند و فقط از حمایت خانواده استفاده کنند و اگر حمایت خانواده نباشد شرایط برایشان صد برابر دیگران سخت می شود. چرا جامعه نمی تواند توانمندی های معلولان را ببیند؟ چرا فرهنگسازی صورت نگرفته است؟ آموزش و پرورش با جداسازی دانش آموزان عادی و معلولان چقدر در این فرهنگ سوزی مقصر است در حالی که کشورهای دیگر کودکان معلول حتی بیماران اوتیسمی در کنار دانش آموزان عادی روی نیمکت های مدرسه می نشینند.

چرا جامعه معلولان را به دلیل شرایط جسمانی به نوعی طرد می کند؟ علی همت محمودنژاد، عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی معلولان تاکید کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا بیکاری در بین معلولان شیوع پیدا کرده است و وضعیت معیشتی آنها تحت الشعاع قرار گرفته است.

یارانه معلولان برابر یارانه افراد عادی

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان افزود: با وجود آن که بار و آسیب زیادی ناشی از کرونا بر روی این افراد بوده و متاسفانه هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است. معلولان با مشکلات بسیار زیاد یارانه ای برابر با افراد غیرمعلول دارند. باید معلولیت در تعیین دهک تاثیرگذار باشد و معلولان تفاوت فاحش داشته باشند. چرا که معلولیت بار بسیار زیادی بر سبد هزینه خانواده تحمیل می کند.

نیمی از معلولان بیکارند

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران  عنوان کرد: شیوع کرونا میزان بیکاری را در بین معلولان زیاد کرده است. در حال حاضر ۲۱هزار نفر از معلولان در بخش غیردولتی مشغول به کارند و از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند. این آمار نشان می دهد که نیمی از معلولان بیکار هستند. در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰هزار معلول در سازمان بهزیستی پرونده دارند و از خدمات این سازمان بهره مند می شوند. البته بخشی از این معلولان بسترگرا و ایزوله هستند و باید از حمایت های دولت استفاده کنند. بخشی از این معلولان حقی برای پرستار دریافت می کنند.

تغییر و تحول در اشتغال معلولان

علی همت محمودنژاد افزود: امسال مصوبه دولت در خصوص معافیت بیمه کارفرمایان معلولان در حال اجراست. در حقیقت کارفرمایان معلولان از پرداخت ۲۳درصد سهم کارفرمایی بیمه معاف هستند و دستگاه هایی که تا ۵ معلول را به کار می گیرند می توانند از وام ۲۵۰میلیون تومانی کم بهره دریافت کنند. اما باید این تشویق ها بیشتر شود.

بهزیستی باید با شرطی کارهای خود را برون سپاری کند که معلولان را به کارگیرند. بهزیستی می تواند در خدمات اجتماعی ۱۲۳، مراکز نگهداری افراد معلولیت، مراکز مثبت زندگی و مراکز آموزشی که به بخش خصوصی سپرده شده معلولان را به کار گیرد. این مراکز ظرفیت به کارگیری بیش از ۲۰هزار معلول را دارد و با این روش اشتغال معلولان دستخوش تغییر و تحول می شود. هر چند که بیکاری معلولان نرخ دو رقمی غیرقابل تصور در حد ۴۰درصدی دارد و این نرخ را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.