کد خبر : 59485
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
-

چشم بقراط روشن!

چشم بقراط روشن!
پزشکان اینستاگرامی با روش‌های عجیب‌و غریب و تبلیغات غیر واقعی فالوئر جذب می‌کنند.

به گزارش سورپرس، روزنامه جام جم نوشت: «زندگی در عصر ارتباطات یعنی هر کسی می‌تواند برای بیشتر شناخته شدن، تبلیغ کسب و کار و برندسازی از شبکه‌های مختلف اجتماعی بهره بگیرد. نمونه‌های عینی آن لایو اینستاگرام، توییتر، کانال‌های شخصی و حضور در برنامه‌های مختلف است. اما این مساله وقتی دردسرساز می‌شود که این حق طبیعی و مسلم هر شهروند با هر شغل و عنوانی، به حالتی «نامتعارف» تبدیل شود. پدیده عجیب این روزها ظهور پزشکان اینستاگرامی و عاشق دیده شدن بیشتر است.

شوخی نامتعارف پزشک مشهور در لایو اینستاگرام، حضور سلبریتی‌های میلیاردی در مطب پزشک زیبایی‌شان، انتشار چت‌های خصوصی پزشک با بیمارش، فقط من پزشک معروف سلبریتی‌ها هستم و … جملاتی که در این یکی – دو سال، این چند ماه و به خصوص این روزهای التهاب‌آور کرونایی کم ندیده‌اید. البته ما در همین ابتدای گزارش می‌نویسیم این گزارش اصلا قرار نیست مهارت پزشکی کسی را زیر سوال ببرد یا فقط مختص پزشکان باشد اما حاشیه‌های عجیب این روزهای برخی پزشکان در اینستاگرام برای‌مان جالب شده است.

ماجرا از چه قرار است؟

صفحه اینستاگرام‌ یک بیمارستان وقتی استاد موسیقی کشور در آن بستری است و اوضاع خوبی هم ندارد، در سکوت کامل خانواده‌اش به تنها منبع اطلاع‌رسانی درباره احوال او تبدیل می‌شود. کمی بعد این پیج اینستاگرامی به صورت پرایوت (خصوصی)

درمی‌آید. یعنی برای مطلع شدن از اخبار استاد، مخاطبان باید حتما این صفحه را دنبال کنند! نمونه‌های دیگر روش‌هایی از این قبیل برای کسب فالوئر کم نیست و حتما شما بهتر از ما می‌دانید. پزشک‌هایی که مدام در اینستاگرام حضور دارند و در جنبه‌های مختلفی که گاهی در حیطه تخصصی‌شان هم نیست، اظهار نظر می‌کنند.

دائما روبه‌روی دوربین‌ها حضور دارند و گزارش‌های نامتعارف‌شان در لایو همه را خسته کرده! البته صحبت‌کردن درباره مساله پزشکی، دلایل معتبر می‌خواهد و اصلا در تخصص ما نیست. اما اجازه بدهید به عنوان یک روزنامه‌نگار از حضور دائمی برخی پزشکان در صفحات مجازی، برنامه‌های مکرر تلویزیونی و اینترنتی، پست‌ها، استوری‌ها و لایوهای پشت سر هم آنها، آن هم در شرایط این روزها که برخی‌شان در قلب مبارزه با کرونا هستند، کمی انتقاد کنیم!

چرا شهرت‌طلبی؟

این جذب فالوئر به وسیله کرونا، تنها مختص پزشکان نیست. یک نفر چت‌های خصوصی‌اش با بیمار را منتشر می‌کند و دیگری به عنوان مسئول امنیت صفحه در هنگام بیماری یک فرد مشهور، ویدئویی منتشر می‌کند تا دو میلیون لایک بگیرد. این پدیده پزشکان اینستاگرامی اما خیلی هم جدید نیست.

دکتر معروف هر روز صبح و شب عکس‌ خودش و سلبریتی‌ها را با جملات انگیزشی برای مردم پست می‌کند. هر روز صبح قبل از رفتن به مطب برای فالوئرهایش شرح وظایف روز کاری و بیماران سلبریتی روزانه‌اش را می‌دهد و اتفاقا سلبریتی‌های محترم هم بدون هیچ چشمداشتی از ایشان بابت حرفه‌ای بودن در پزشکی تشکر می‌کنند!

همکار دیگر ایشان نزدیک به یک میلیون فالوئر دارد، پست‌هایش تماما از حضور سلبریتی‌ها و حضورش در برنامه‌های صداوسیماست و در روزهای سخت و دشوار زندگی‌اش همراه مجری مشهور تلویزیون بوده است و بعد از درمان او، با هم به داروخانه می‌روند تا برایش نسخه تجویزی پزشک را بگیرند!

پزشکی دیگر اما ابتدا به عنوان کارشناس ثابت برنامه‌های پزشکی و سپس غیر پزشکی در برنامه‌های پرمخاطب به مردم معرفی می‌شود، از قضا خوش‌صدا هم هست و تمامی بلیت‌های کنسرتش فروش می‌رود و مخاطبان با شنیدن پلی‌بک و صدایی فالش راهی خانه‌شان می‌شوند. مجری معروف بابت حضور او در برنامه پرمخاطبش عذرخواهی می‌کند و البته کمی بعد پستش را پاک می‌کند. کمی بعد فیلم آهنگ‌خواندن چندین پزشک بالای سر بیماران در فضای مجازی وایرال می‌شود.

لایوهای بی‌امان

سه یا چهار پزشک و پرستار به صورت مکرر با رسانه‌های مختلف درخصوص کرونای دو فوتبالیست معروف مصاحبه می‌کنند یا به پیشکسوتانی که به دیدار دوستان خود رفته‌اند، شرح ماوقع می‌دهند. یکی از آنها در لایو از «دوام آوردن بیمار کرونایی به خاطر کاپیتان بودن» می‌گوید! به صورت ساعتی با دوربین‌های صداوسیما و حتی با کانال‌های هواداری که منبع معتبری هم به حساب نمی‌آیند، در تلگرام و اینستاگرام مصاحبه می‌کند.

طی یک لایو اینستاگرامی در اتومبیل خود اعلام می‌کند که به منظور سر زدن به فوتبالیست معروف، راهی بیمارستان است و روز بازی پرسپولیس درست همان لحظه‌ای که حامد پاکدل گل دوم آلومینیوم را وارد دروازه پرسپولیس می‌کند، این پزشک در صفحه شخصی‌اش فیلمی را به اشتراک می‌گذارد و در حال تماشای بازی پرسپولیس از طریق تلفن همراه خود، با گل دوم آلومینیوم شوخی می‌کند و می‌گوید مریض بدحال داریم دیگر به پرسپولیس گل نزنید!

چند روز بعد صمد ابراهیمی، فعال حقوقی فوتبال در بخشی از متنی که در اینستاگرام منتشر کرده بود، نوشت: کار پزشک مانند کار یک مربی است، شما متهمید به عکس و استوری‌گذاشتن‌های چندش‌آوری که حال همه‌مان را بد کرده بود.

چون مردم پیگیر ستاره‌های‌شان هستند!

یکی از دکترهای معروف، چت‌های خصوصی با بیمار سلبریتی‌اش را که درگیر کروناست، استوری می‌کند! مردم به او خرده می‌گیرند و این استوری پاک می‌شود. این پزشک اما در پاسخ به مردم می‌گوید: مردم پیگیر احوال هنرمندان محبوب‌شان هستند و این اطلاع‌رسانی وظیفه من است. اطلاع‌رسانی به وسیله انتشار چت‌های خصوصی یک بیمار با دکترش.

مردم پیگیر احوال ستاره‌های مطرح‌شان هستند اما کدام پزشکی پس از ابتلای «رونالدو» به کرونا، چت‌های خصوصی‌اش با او را منتشر کرد و دائما برابر دوربین‌ها ایستاد، درخصوص وضعیت او لایو رفت و از تیم‌های دیگر خواست به یوونتوس گل نزنند؟

چند دکتر به واسطه بیماری رونالدو  فالوئر برای خود دست و پا کردند و بعد آنها را تهدید به شکایت کردند؟ نکته این است که حتی اگر اهمال و کم‌کاری از طرف بیمار هم بوده باشد و تاخیر او برای حضور در بیمارستان باعث این اتفاق شده باشد، فقط خانواده او حق دانستن چنین مساله‌ای را دارند. این مساله قابل انکار نیست که چهره‌هایی مانند علی انصاریان محبوب مردم هستند و اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آنها حق مردم است اما این اطلاع‌رسانی نباید منجر به لگدمال شدن حریم خصوصی بیمار یا آسیب رسیدن به او و خانواده‌اش شود.

ذکر چند نکته ضروری است

همان‌ طور که در ابتدای این گزارش نوشتیم، قرار نیست کسی به مهارت‌های پزشکی و کار تخصصی پزشکان کشورمان ایراد بگیرد، این حیطه در تخصص ما نیست و آنها یقینا تمام تلاش‌شان را برای بهبود حال بیمار انجام می‌دهند و به قسم پزشکی خود پایبند هستند، ان‌شاء‌الله نکته این گزارش تنها غیر حرفه‌ای بودن برخی آنها در مسائل رسانه‌ای است.

ما همواره قدردان پزشکان متعهد و بااخلاق کشورمان بوده‌ایم و فداکاری‌های آنها به‌خصوص در این شرایط کرونایی هرگز از خاطرمان نخواهد رفت. شمایی که جان عزیز خود را به خاطر عزیز دیگران به خطر انداخته‌اید. ما قرار است به این متهم شویم که مگر این اتفاق فقط مخصوص برخی پزشکان است؟ خیر. هرگز این‌ طور نیست. همان‌ طور که هفته‌های گذشته در خصوص ورزشکاران نوشتیم، از برگزاری کنسرت خوانندگان و تبلیغات بی‌رویه در فضای مجازی در این شرایط کرونایی گلایه کردیم و بارها و بارها از دیگر اصناف هم نوشتیم.

اما تبلیغات یک کار و رسانه‌ای کردن یک مجموعه با میل به شهرت‌طلبی و تصمیم‌های اشتباه به‌خصوص در صنف متعهد پزشک تفاوت دارد. اینستاگرام فضایی است که هر کسی و با هر سنی می‌تواند وارد آن شود، اما بیماران شما به دلیل حرفه‌ای بودن و تخصص شما انتخاب‌تان می‌کنند. چاره کار در خودتان است، نه در بلاک کردن و اهانت به منتقدان در کامنت‌ها. ما به دکترهای واقعی نیاز داریم، نه شاخ مجازی! کار خوب مسیر خودش را در دنیای واقعی پیدا می‌کند.»
انتهای پیام/۱۲۳

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.