کد خبر : 16220
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۷:۳۶
-

چرا چشم‌های گربه‎ در تاریکی می‌درخشند؟

چرا چشم‌های گربه‎ در تاریکی می‌درخشند؟

از زیر خودرویی که در کنار خیابان پارک شده دو چشم درخشان کوچک دیده می‎شود. با این‌که شب است و فاصله زیادی از خودرو دارید اما درخشندگی چشم‎ها متعجب‎تان کرده‌است.

به گزارش سورپرس، می‎دانیم این یک جفت چشم براق قطعا متعلق به یک گربه است اما چرا این چشم‎ها در تاریکی چنان درخشان هستند؟ گربه‏‌ها شکارچی‎های ماهری هستند و یکی از چیزهایی که در این مهارت به آن ها کمک می‎کند، چشم‎های خاص‎شان است. چشم‎های گربه می‎توانند در تاریکی هم اشیای دوروبر خویش را ببینند.

روزها مردمک چشم گربه باریک می‎شود و به‌صورت یک خط یا روزنه بسیار کوچک درمی‎آید ولی شب‎ها باز می‎شود و ضعیف‎ترین نورها را هم به درون خود راه می‏‌دهد. در پشت چشم‎های گربه، ماده‎ای وجود دارد که شبیه یک آینه است. این ماده سراسر قسمت پشت چشم گربه را می‎پوشاند و باعث می‎شود تمام ذره‎های نوری که به چشم گربه می‎تابد، وارد چشم این جانور شود و بعد هم آن را منعکس می‎کند. این فرایند کمک می‎کند گربه به‌خوبی در نور بسیار کم و حتی در تاریکی محیط اطرافش را ببیند. به همین دلیل است که اگر شب نوری را به چشم‎های گربه بتابانید، خواهیددید که چشم‎هایش به شکلی حیرت‌آور می‌‏درخشند.

چشم ما انسان‌ها این بافت را درون خود ندارد و به همین دلیل است که در شب درخششی در چشمان‌ ما نیست. البته چون انسان و چشمان‌اش برای استفاده در روز سازگار شده‌اند و نه شب پس نیازی هم به وجود این بافت در چشم ما نبوده‎است. شاید تا قبل از دانستن این ماجرا از چشم‌‏های گربه در شب می‎ترسیدید و خرافاتی را که از دیگران شنیده‌‏اید، توی ذهن مرور می‎کردید اما حالا که دلیلش را می‎دانید دیگر جای تعجب و هراس نیست.

انتهای پیام/٢٣۴

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.