کد خبر : 77969
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
-

چرا زندگی بعضی زوج‌ها بعد از ده‌ها سال به طلاق می‌رسد؟

چرا زندگی بعضی زوج‌ها بعد از ده‌ها سال به طلاق می‌رسد؟
جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران، میزان طلاق، ازدواج و ... در سال ۹۹ به تازگی منتشر شده است.

به گزارش سورپرس؛ در بخشی از این گزارش آمده است: «در سال ۹۹ طول مدت ازدواج ۱۱ هزار و ۷۱۵ طلاق ثبت شده که کمتر از یک سال بوده است. از سوی دیگر ۷۸۰۹ رویداد طلاق هم با طول مدت ازدواج حدود ۲۹ سال در همین سال به ثبت رسیده است.»

این روز‌ها گاهی دیده می‌شود زن و شوهر‌هایی که با بد و خوب و کم و کاستی یکدیگر کنار می‌آمدند و حرمت لحظه‌های تلخ و شیرینی را که طی سال‌های دراز در زندگی مشترک تجربه کرده بودند نگه می‌داشتند، کارشان به جدایی می‌کشد و می‌گویند که دیگر تحمل بودن با یکدیگر را ندارند. البته شاید به دلیل خجالت کشیدن از طلاق و … به جدایی ختم نشود، اما طعم زندگی مشترک را به کام آن‌ها تلخ می کند. واقعا علت این پدیده چیست؟ آیا از همان اول این دو نفر مناسب هم نبوده‌اند یا دلایل دیگری هم در این بین وجود دارد؟

عاقبت درمان نشدن مشکلات زوج‌ها در جوانی
واقعیت این است که طلاق پدیده چند علتی است و وقتی در سنین بالا مثلا بعد از ۳۰ سال رخ می‌دهد، بیانگر درمان نشدن درد‌های سطحی و مشکلات بزرگ و کوچکی است که زوج‌ها در جوانی و شروع زندگی مشترک خود یا اهمیتی به آن نداده‌اند یا معمولا دنبال فرصتی مناسب برای عملی کردن هدف خود یعنی جدایی بوده‌اند. واضح است که بیشتر این مشکلات راهکار‌های ساده و قابل حلی دارند، اما گذشت زمان باعث می‌شود تا درمانش پیچیده‌تر شود.

کمبود محبت و افزایش توقعات
تعدادی از این زن و شوهر‌ها معتقدند که من از اول او را نمی‌خواستم، سلیقه و صلاحدید پدر و مادرم بوده و …. این یعنی کمبود محبت و تجربه نکردن عشق، ریشه طلاق در این سن و سال است. برخی دیگر دوام این چندین سال ازدواج را حضور فرزندان می‌دانند و منتظر بودند که همه فرزندان سر و سامان بگیرند و بعدش دلیلی برای با هم بودن نمی‌بینند و طلاق را پیش می‌گیرند که به قول خودشان، آخر عمری آرامش داشته باشند. متاسفانه درک نادرست از ازدواج، مسئولیت پذیر نبودن، افزایش توقعات زوج‌ها از یکدیگر با افزایش سن و همچنین تلاش نکردن برای رفع مشکلات ساده و سطحی، کار زن و شوهر‌های میان سال و مسن را به دادگاه و درخواست طلاق کشانده است.

الگوبرداری اشتباهی از زوج‌های جوان
الگو برداری از سبک زندگی زوج‌های جوان هم می‌تواند یکی از علل جدایی چنین زن و شوهر‌هایی باشد. تعداد زیادی از زوج‌های جوان، صبر و حوصله در زندگی به خرج نمی‌دهند و با کوچک‌ترین بحث، راه طلاق را در پیش می‌گیرند. متاسفانه کثرت این مسئله که دیگر برای هیچ فردی دور از انتظار نیست، راه جدیدی برای زوج‌های مسن باز کرده که چقدر حیف که ما هم زودتر به این فکر نبودیم و ….

تلاش نکردن برای پرنشاط شدن زندگی مشترک
همچنین ماهواره و شبکه‌های اجتماعی برای افرادی که متاسفانه فرهنگ و سواد استفاده درست را ندارند، خیلی خطرآفرین است. زوج‌هایی که به جای زمان دادن برای حل مشکلات خودشان سر خود را با تماشای برنامه‌های جورواجور ماهواره‌ای نامناسب و گشت و گذار دایمی در شبکه‌های مجازی گرم می‌کنند، در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار زندگی مشترک پرنشاطی از آن‌ها داشت؟

وقت زیاد گذاشتن در این شبکه‌ها باعث کم رنگ شدن روابط و گفتمان بین زوج ها، مقایسه نا به جا با سبک زندگی‌های متفاوت، آشنایی با افراد نامناسب و حتی خیانت می‌شود. جالب است بدانید بنا بر تحقیقات انجام شده در کشورمان، مشاوره پیش از طلاق برای زوج‌هایی که سال‌های طولانی از ازدواج شان گذشته، شانس موفقیت کمتری به خصوص در کوتاه مدت دارد.

مشکلات عمیق و حل نشده را با چند جلسه مشاوره نمی‌توان چاره کرد؛ بنابراین برای این که کار به جدایی نرسد، بهترین کار عمل به همان ضرب المثل معروف است یعنی پیشگیری بهتر از درمان است، اجباری شدن جلسات مشاوره قبل از ازدواج شاید فانوسی به دست دختر و پسر‌های در شرف ازدواج بدهد که یا به این نتیجه برسند که اصلا مناسب هم نیستند یا وقتی زندگی‌شان به خطر افتاد، راه حل درست کردنش را از همان ابتدا یاد گرفته باشند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.