کد خبر : 69448
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
-

چرا برخی ضربات پنالتی بازیکنان بزرگ گل نمی‌شود؟

چرا برخی ضربات پنالتی بازیکنان بزرگ گل نمی‌شود؟
ضربات پنالتی یکی از مهیج‌ترین بخش‌های مسابقات فوتبال محسوب می‌شود که معمولا با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رو به رو است.

به گزارش سورپرس؛ پژوهشگران به تازگی به بررسی این موضوع پرداخته اند که چرا ضریب اشتباهات بازیکنان در هنگام زدن پنالتی بیشتر می شود.

در حافظه بیشتر فوتبال دوستان جهان، ضربات پنالتی متعددی وجود دارد که توسط بازیکنان مطرح و درجه یک از دست رفته اند. احتمالا برای بسیاری از ما این سوال مطرح می شود که چرا بازیکنان بسیار خوب که در طول بازی قادر به خلق موقعیت های گلزنی برای خود و هم تیمی هایشان هستند، در هنگام زدن ضربات پنالتی و در شرایطی که در فاصله کوتاه و مستقیم با دروازه حریف رو به رو بوده و فقط و فقط دروازه بان در برابرشان قرار دارد، اشتباهات عجیبی انجام داده و ضربه را از دست می دهند.

بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد که فکر کردن بیش از حد می تواند  عامل اصلی ناکامی ستاره های فوتبالی مانند دیوید بکهام انگلیسی در جریان مسابقه فوتبال انگلیس در برابر کلمبیا یا کریستیانو رونالدوی پرتغالی در برابر ایران باشد.

پژوهشگران برای درک دقیق این موضوع، فعالیت مغز فوتبالیست ها را در هر دو ضربه پنالتی موفق و ناموفق تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، این تحقیقات  نشان داد در هنگام زدن ضربات پنالتی، بخشی از مغز بازیکنان فوتبال که برای تفکر طولانی مدت استفاده می شود، فعال شده و تجزیه و تحلیل و تفکر بیش از حد منجر به بروز اشتباه توسط این بازیکنان خواهد شد.

محققان به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ممکن است بازیکنان فوتبال می توانند با کنترل کامل روی توپ، آن را از بین مدافعان عبور داده و از زاویه تنگ وارد دروازه حریف کنند اما همین بازیکنان در شرایط ضربه پنالتی و در فاصله ۱۱ متری آن را به گل تبدیل نمی کنند؟

برای کشف پاسخ این سوال، پژوهشگری به نام اسلاتر که دانشجوی دکترای مهندسی برق ، ریاضیات و علوم کامپیوتر در دانشگاه تونته در هلند است، به همراه تیمی از پژوهشگران به بررسی شرایط ۲۲ فوتبالیست پرداخته و با کمک  هدست های مجهز به  طیف سنجی مادون قرمز یا fNIRS عملکرد فعالیت مغزی این بازیکنان را در هنگام زدن ضربات پنالتی، بررسی کردند.

داوطلبان تحت شرایط مختلف پنالتی های خود را زدند: ابتدا با  دروازه خالی مواجه شده و سپس با یک دروازه بان آشنا از بین دوستانشان و در نهایت در برابر دروازه بانی پرخاشگر و حرفه ای قرار داده شده و تلاش شد حواس آن ها با ارائه جایزه پرت شود.

ناتاپونگ تاماسان، محقق فوق دکترا در دانشگاه تونته و از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: ما دریافتیم بازیکنانی که قادر به زدن موفق ضربات پنالتی هستند، مناطق مربوط به وظیفه خاص مغز را فعال می کنند. به عنوان مثال ، افزایش فعال شدن قشر حرکتی مربوط به عملکرد در هنگام ضربات پنالتی تحت فشار بوده و این منطقی به نظر می رسد ، زیرا حرکت یکی از مهمترین عناصر هنگام زدن ضربات پنالتی است.
این فعالیت در حد عادی کاملا مفید است اما دانشمندان در بررسی های خود شاهد افزایش فعالیت در مغز داوطلبانی بودند که عصبی تر شده و تحت فشار قرار داشتند. افزایش فعالیت در قشر قبل از پیشانی در مغز، منطقه مسئول تفکر طولانی مدت است.

یافته ها نشان می دهد تفکر بیش از حد  شاید با تأمل در عواقب ناکامی  و بررسی احتمال از دست دادن ضربه پنالتی، می تواند منجر به عملکرد ضعیف در زدن ضربات پنالتی شود.
محققان تخمین می زنند که ورزشکاران حرفه ای می توانند از هدست های fNIRS برای آموزش خود استفاده کنند تا از فکر کردن بیش از حد جلوگیری کرده و مناطقی از مغز را که تحت عملکرد فشار هستند ، فعال کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Science Computer منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

انتهای پیام/ ۲۸

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.