کد خبر : 83343
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
-

پولدارهایی که از «سقط جنین جنایی» ابایی ندارند/ چه مجازاتی در انتظار متخلفان است؟

پولدارهایی که از «سقط جنین جنایی» ابایی ندارند/ چه مجازاتی در انتظار متخلفان است؟
سالانه حدود ۵۰۰ هزار «سقط جنایی» در کشور رخ می‌دهد و پژوهش‌ها و تحقیقات نشان از این دارد که بیشتر متخلفان افراد پولدار و اتفاقاً تحصیلکرده‌ای هستند که نمی‌تواند عامل فقر را برای آنان عاملی موثر در سقط جنین دانست.

به گزارش سورپرس؛ مسئله فرزندآوری و توجه به تعالی جامعه چندسالی است که از سوی مسئولان و دغدغه‌مندان کشور مطرح می‌شود. در واقع بعد از عبارت “فرزند کمتر، زندگی بهتر” بود که اکثر خانواده‌ها به سمتی رفتند که یا فرزندی نداشته باشند و اگر هم به فکر فرزندآوری هستند، تنها به یک فرزند فکر کنند، لذا همین تفکر که نشأت گرفته از مفهوم غلطی که اتفاقاً در رسانه ملی نیز بارها به آن پرداخته شد، بود. این رویه ادامه داشت، به‌طوری که تا چند سال آینده جمعیت کشور پیر خواهد شد. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به مقوله ازدواج و فرزندآوری تأکید بسیاری داشته‌اند.

به همین منظور در چند سال گذشته، طرحی با عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در مجلس مطرح شد اما این طرح نیز بعد از مدتی با حواشی مواجه شد و در نتیجه خروجی این طرح و البته سیاست‌های دیگری به بهانه جوانی جمعیت با بن‌بست مواجه شد.

از طرفی بروز مشکلات اقتصادی، فرهنگی و بی‌توجهی به مسائل دینی منجر به این شد تا افراد برای رفع نیازهای جنسی خود دست به اقدامات نامشروع بزنند، که این اقدامات در برخی موارد منجر به سقط جنین می‌شود. بنابراین موضوع سقط جنین به‌دلیل ابعاد شرعی، اجتماعی و البته پزشکی چند سالی است که مورد بررسی نخبگان و مسئولان قرار گرفت. بالا رفتن تعداد سقط‌های جنین منجر به این شد تا وزارت بهداشت طرحی با عنوان غربالگری را راه‌اندازی کند و البته این طرح نیز بعضاً با مشکلاتی روبه‌رو شد و ناگفته نماند که برخی از منتقدان این طرح، اجرای آن را مغایر با طرح جمعیتی که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، می‌دانند.

آیا وزارت بهداشت متولی ۵۰۰ هزار سقط جنایی رخ داده در کشور است؟

اما موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که آمار اعلام شده سقط جنایی یا غیرقانونی در سال گذشته در کشور چیزی حدود ۵۰۰ هزار مورد بود. این درحالی است که تعداد سقط‌های درمانی ۸ هزار مورد بود.

۱۶ شهریور سال جاری بود که عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان اعلام می‌کند که «در سال گذشته ۱۲ هزار تقاضای سقط جنین درمانی داشتیم که البته ۱۰ هزار مورد آن مجوز دریافت کرد. اما بحث ما درخصوص سقط‌های جنایی است که در کشور به راحتی صورت می‌گیرد و درخصوص ۵۰۰ هزار سقط جنایی که در سال رخ می‌دهد وزارت بهداشت باید پاسخگو بوده چراکه متولی این اقدام وزارت بهداشت است.»

این صحبت‌های رئیس سازمان پزشکی قانونی از این جهت حائز اهمیت است که چرا هیچ نهادی به خصوص دستگاه قضائی جلوی آن دست از سقط‌های جنایی که از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، را نمی‌گیرد. در این خصوص محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات رئیس پزشکی قانونی به آنا می‌گوید: «متولی سقط‌های جنایی که در کشور صورت می‌گیرد نه تنها وزارت بهداشت به تنهایی نیست بلکه بسیاری از وزارتخانه‌ها باید در این زمینه پاسخگو باشند. اینکه بیاییم یک جانبه به موضوع نگاه کنیم و بگوییم که وزارت بهداشت متولی سقط جنایی در کشور است بی‌انصافی است و اصلاً در موضوع سقط جنین باید به‌دنبال علل این کار باشیم. همه می‌دانیم که یکی از دلایل اصلی سقط جنین مشکلات اقتصادی است، وقتی افراد در تأمین مسکن و مخارج زندگی خودشان مشکل دارند چطور می‌توانند به فرزندآوری فکر کنند.

وی ادامه می‌دهد: «ما وقتی موانع اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان را برطرف کنیم، قطعاً آمار سقط جنین نیز کاهش پیدا خواهد کرد. باید قوانین جامع و دقیقی درخصوص افزایش جمعیت در کشور داشته باشیم تا خانواده‌ها اصلاً به فکر این کار نیفتند. برخی از سقط‌هایی که در کشور رخ می‌دهد اصلاً به ثبت نمی‌رسد و وزارت بهداشت و سیستم بهداشتی و درمانی کشور از آنها بی‌خبر است، پس نباید تمام تقصیر را گردن وزارت بهداشت بیاندازیم.

جلوگیری از سقط‌های درمانی مشکل‌ساز خواهد بود

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «متأسفانه قانونی در مجلس به تصویب رسیده که با این کار حتی جلوی سقط‌های درمانی و پزشکی نیز گرفته می‌شود و ما معتقدیم به جای اینکه با وضع قوانین بیاییم جلوی سقط‌های درمانی و قانونی را بگیریم باید به فکر درمان معضلی به نام سقط جنایی در کشور باشیم. سالانه در کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سقط جنایی در کشور رخ می‌دهد، این درحالی است که تعداد سقط درمانی در کشور ۸ تا ۱۲ هزار مورد است. لذا جلوگیری از سقط درمانی برای جامعه مشکل‌ساز خواهد بود و ما باید تمام هم و غم خود را برای ریشه یابی معضل سقط جنایی باشیم وگرنه سقط درمانی که با مجوز مراکز درمانی صادر می‌شود.

محسنی بندپی ادامه می‌دهد: «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت هر کدام براساس سهمی که دارند باید فعال باشند تا با ارائه یک برنامه جامع، موضوع سقط جنایی را کاهش دهند. مستحضر هستید که سقط‌های جنایی ۵۰ برابر سقط‌های قانونی و پزشکی است و ما باید به جای تفکر درخصوص ممانعت از سقط‌های قانونی راه کاری را برای کاهش سقط جنایی پیدا کنیم.»

واکسن کرونا برای مادر و جنین هیچ عارضه‌ای ندارد

حال موضوع اینجاست که اصلاً چه عواملی منجر به این می‌شود که افراد به فکر سقط جنین بیفتند؟ اقدامی که هم خلاف دین و شرع ماست و هم با روحیات هر انسان به‌ویژه مسلمانان در تضاد است.

محمدامین جمالی آسیب‌شناس اجتماعی در این خصوص می‌گوید: «موضوع سقط جنین چند سالی است که در کشور رواج پیدا کرده است و از طرفی هیچ نهادی به‌طور شفاف هیچ‌گاه آماری از سقط جنایی و غیرقانونی اعلام نمی‌کند. یکی از مهمترین دلایلی که مردم را به فکر سقط جنین می‌اندازد، فرهنگ غلط تک فرزندی است. متأسفانه در جامعه نسبت به افرادی که بیش از یک فرزند دارند نوعی نگاه منفی ایجاد شده است و البته که تبلیغات منفی رسانه ملی در سالیان گذشته و رسانه‌های بیگانه در سالیان اخیر منجر به این شد تا افراد به تک فرزندی بسنده کنند. لذا این افراد که به این باور رسیده‌اند، هیچ ابایی از سقط جنین ندارند.

افراد پولدار بیشتر به سمت سقط جنین می‌روند!

وی ادامه می‌دهد: «با اینکه اعلام می‌شود اکثر سقط جنین‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی رخ می‌دهد، اما جالب است بدانید طبق پژوهش‌ها و مطالعاتی که صورت گرفته است، بیشتر سقط جنین های غیرقانونی که در کشور رخ می‌دهد، اتفاقاً از سوی کسانی است که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند. بنابراین فقر عاملی نیست که افراد را به فکر سقط می‌اندازد و براساس همین مطالعات مشخص شده که اتفاقاً بیشتر افرادی که به فکر سقط می‌افتند، در رابطه‌ای که با طرف مقابل داشته‌اند، از روش‌های پیشگیری نیز استفاده کردند. در واقع ۸۰ درصد این افراد به روش‌های پیشگیری توجه داشتند. این نکته نیز قابل توجه است که بی‌اهمیت بودن برخی از افراد نسبت به مسائل شرعی، مردم را به سمت سقط می‌کشاند.

توجیه سن بالا برای سقط جنین قابل قبول نیست

این جامعه‌شناس می‌گوید: «البته که مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند در سقط جنین عاملی تأثیرگذار باشد اما همان‌طور که گفته شد، سقط جنین در خانواده‌های پولدار بیشتر رخ می‌دهد. ما معتقدیم مسئولانی که در حوزه فرهنگی وظایفی دارند، باید با اقدامات خود به حل ریشه‌ای این معضل کمک کنند. متأسفانه تحقیقات نشان داده که برخی افراد که اقدام به سقط جنین می‌کنند، از تحصیلات بالایی نیز برخوردارند.»

نکته دیگر این است که برخی نیز فکر می‌کنند به‌دلیل اینکه سن آنها بالا رفته است و بارداری امکان دارد تا سیستم ایمنی آنها را با مشکل مواجه کند، به فکر سقط جنین می‌افتند. این درحالی است که فریده محبی متخصص زنان و زایمان به آنا می‌گوید: «متأسفانه اکثر افراد فکر می‌کنند که بارداری به سیستم ایمنی آنها آسیب می‌رساند بلکه تحقیقات نشان داده که شیردهی نه تنها مادر را از ابتلا به سرطان پستان و بیماری‌های رحمی دور می‌کند، بلکه در برخی مواقع موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

چه سنی برای بارداری مناسب‌تر است؟

وی در پاسخ به این سوال که بهترین سن بارداری در بانوان چه رنج سنی است، ادامه می‌دهد: «خانواده‌ها باید بدانند که اگر در سنین پایین اقدام به فرزندآوری کنند، برای آنها از همه جهات بهتر است. در سنین پایین سلامت مادر در صورت بارداری تهدید نمی‌شود و بهترین سن برای بارداری ۲۰ تا ۳۰ و در نهایت ۲۵ تا ۳۵ سال است. البته که برخی کارشناسان نیز ۱۵ تا ۴۵ سال را سنی مناسب برای بارداری بیان می‌کنند.

این متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «معمولاً افرادی که سن آنها بالای ۴۵ سال است نباید به فکر بارداری باشند، چراکه در سن بالا به‌دلیل فشاری که به کبد، کلیه و سیستم ایمنی بدن مادر می‌آید، احتمال ضعیف بودن فرزند و حتی ناقص بودن آن نیز وجود دارد. از طرفی برای خود مادر نیز می‌تواند در سال‌های آینده عوارض مختلفی داشته باشد. بنابراین برخی افرادی که سن آنها بالاست، به فکر سقط جنین نیز می‌روند و برخی از مراجعه‌کنندگان، سن بالا را دلیلی برای سقط جنین بیان می‌کنند. البته با اینکه در سنین بالا فرزندآوری توصیه نمی‌شود، اما درصورت بارداری، سقط را توصیه نمی‌کنیم چراکه با گذراندن دوره درمانی و تحت نظر بودن، می‌توان بچه را به دنیا آورد و از طرفی مادر نیز تحت نظر پزشک باشد.

محبی ادامه می‌دهد: «برخی نیز نداشتن خانه، ماشین و به‌طور کلی وضعیت نامناسب اقتصادی را دلیلی برای سقط جنین بیان می‌کنند که این دلایل توجیهی بیش نیست و افراد نباید به دلایل واهی به سمت سقط بروند. همچنین در قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است و افراد باید بدانند که با سقط جنین دست به کشتن یک موجود زنده زده‌اند. در دوران صدر اسلام برخی خانواده‌ها دختران خود را زنده به گور می‌کردند و به نظر بنده سقط جنینی که امروز از سوی برخی صورت می‌گیرد، زنده به گور کردن افراد به روش مدرن است. نکته جالب دیگر این است که برخی افراد در دوران عقد اقدام به سقط جنین می‌کنند و این اقدام فقط به‌دلیل ترس از آبرو رخ می‌دهد. با اینکه در اسلام و قانون هیچ منعی ندارد که افراد در دوران عقد صاحب فرزند شوند.»

بازشدن پنجره جدیدی به‌سوی درمان ناباروری/ فرزندآوری در سن بالا دیگر یک آرزو نیست!

اینکه متولی این ۵۰۰ هزار سقط سالانه در کشور پزشکی قانونی است یا وزارت بهداشت آنچنان دردی را دوا نمی‌کند بلکه اگر ما بیاییم با ریشه یابی و البته وضع قوانین مناسب دست به اقدامی همه‌جانبه و جهادی در این زمینه بزنیم، قطعاً شاهد کاهش آمار سقط غیرقانونی در کشور خواهیم بود.

اما سوال اینجاست که آیا در قانون مجازات اسلامی مجازاتی درخصوص افرادی که اقدام به سقط جنایی می‌کنند، داریم یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال علی نجفی توانا وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز می‌گوید: «در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی برای سقط‌های جنایی مجازات درنظر گرفته شده است، به‌طوری که در گذشته این افراد در حکم قاتل تلقی می‌شدند اما با رواج موضوع سقط جنین که از بالارفتن آمار روابط نامشروع در کشور نشأت می‌گیرد، دیگر به این افراد با عنوان قاتل نگاه نمی‌شود، ولی براساس نوع رشد جنین مجازات‌های مختلفی نظیر پرداخت دیه و حتی حبس برای متخلفان درنظر گرفته می‌شود. البته در مواقعی که نگه داشتن جنین برای مادر خطر جانی داشته باشد، دیه به وی تعلق نمی‌گیرد. همان‌طور که گفته شد علاوه بر دیه، یک‌سری مجازات‌های تعزیری نیز شامل افراد خواهد شد.

مجازات افرادی که اقدام به سقط جنین می‌کنند چقدر است؟

وی ادامه می‌دهد: «دیه جنینی که روح در آن دمیده باشد درصورت پسر بودن، دیه کامل و درصورت دختر بودن نصف آن است. اما از آنجا که دیه زن و مرد برابر شده است، شاید در این زمینه نیز پرداخت دیه برابر باشد. اما با توجه به اینکه جنین در چه مرحله‌ای از رشد است، میزان پرداخت دیه متفاوت خواهد بود. به‌طوری که دیه برای نطفه ۲۰ مثقال شرعی طلای سکه‌دار، اگر خون بسته شده باشد ۴۰ مثقال، اگر پاره گوشت باشد ۶۰ مثقال، اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد ۸۰ مثقال و اگر خلقت کامل شده باشد ۱۰۰ مثقال خواهد بود که از سوی فرد سقط کننده که می‌تواند مادر یا غیر مادر باشد باید به وارث جنین پرداخت شود.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه مجازات حبس نیز با توجه به رشد جنین سقط شده از شش ماه تا یک سال حبس درنظر گرفته می‌شود، می‌گوید: البته بنا بر نظر قاضی مدت حبس می‌تواند بیشتر از این نیز باشد. از طرفی اگر سقط جنین در هفته سوم بارداری رخ داده باشد، طبق ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی، دو صدم دیه کامل باید پرداخت شود. اگر جنین به صورت توده گوشتی باشد، باید شش صدم دیه کامل پرداخت شود و اگر استخوان وجود داشته باشد ولی گوشت نباشد، هشت صدم دیه کامل باید پرداخت شود.

نجفی توانا ادامه می‌دهد: «اینکه مجازات برای افراد خاطی در این زمینه وجود دارد که امری امیدوارکننده است، اما دستگاه قضائی باید به فکر تعیین مجازاتی باشد که بتواند برای فرد خاطی و البته کل جامعه بازدارنده باشد تا ما با این حجم از سقط جنین مواجه نباشیم.»

از طرفی طبق گفته اکثر مراجع تقلید سقط جنین جزو گناهان کبیره بوده حرام قطعی محسوب می‌شود و افرادی که اقدام به این کار می‌کنند دست به قتل نفس زده‌اند و مسئولان زیربط باید در این زمینه اقدامی موثر انجام دهند تا روز به روز با افزایش آمار سقط جنین در کشور مواجه نباشیم.

بنابراین حل این معضل نگران‌کننده در کشور که آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به‌دنبال خود دارد، نیاز به نوعی اجماع بین مسئولان و متولیان این معضل دارد و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، پزشکی قانونی و مجلس شورای اسلامی باید با وضع قوانینی که هم به نیاز مردم پاسخ دهد و هم جلوی سقط غیرقانونی را بگیرد، در نهایت منجر به کاهش آمار وحشتناک سالانه ۶۰۰ هزار سقط جنایی شوند. البته که صدور مجازات‌ از سوی دستگاه قضا برای متخلفین نیز باید بازدارنده باشد تا افراد کمتری به سمت سقط جنین بروند.

منبع: آنا

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.