کد خبر : 61609
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
-

سورپرس گزارش می‌دهد؛

پهپاد نجاتگر؛ ایده‌ای که به ثمر نشست + تصویر

پهپاد نجاتگر؛ ایده‌ای که به ثمر نشست + تصویر
پهپاد نجاتگر می‌تواند یک تصویر از دوربین و سنسور حرارتی که قابلیت دید در شب و در جاهای صعب العبور دارد با داشتن ایده کاملی از شرایط و موقعیت مصدوم، توسط اپراتور ثبت و تصمیم گیری کند.

گروه اجتماعی سورپرس–  ناصر غلامی هوجقان؛ مهدی شجاع آفرین نجاتگر هلال احمر آذربایجان شرقی از ایده پهپاد نجاتگر که هفت سال پیش مطرح کرد نهایتا  توانست با حمایت‌های بی دریغ معاونت امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی در اسفند ۹۹ اجایده پهپادی خود را عملیاتی کند؛ پهباد زنده یابی که اکنون  به کمک هلال احمر  تبریز آمده  است.‌

به گزارش سورپرس، رویداد ایده تا اجرا در حوزه امداد نجات با کمک پهباد زنده یاب ایده ای بود که ۷ سال پیش نجاتگر هلال احمر آذربایجان شرقی مهدی شجاع آفرین مطرح و پس از رایزنی با مسئولین استانی و کشوری بعد از هفت سال نهایتا توسط حمایت معاونت سازمان امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی میرعلی آقا سیدی خریداری و آماده اجرای عملیات های امدادی شد.

در راستای نحوه کنترل و هدایت پهپاد نجاتگر مهدی شجاع آفرین دوره اپراتوری پهباد ها را گذرانده و موفق به اخذ گواهینامه هدایت و کنترل پهباد از سازمان هواپیمایی کشور گردید.

پهباد زنده یاب یک کنترل دستی است، یعنی پهبادی است که توسط اپراتور کنترل می‌شود. پهپاد نجاتگر توانایی پرواز در مناطق صعب العبور را دارد و که می توان در مواقع اضطراری و با کنترل از راه دور از این بازو به عنوان دست مهربان یک پزشک استفاده کرد و جان انسانی را نجات داد.

این ‌پهپاد قابلیت نصب سنسورها و دوربین‌های مختلف دارد که به او در پیمودن مسیر و انجام دستورات کمک می کنند. همچنین به نوعی چشم امدادگران واقعی است و اپراتور پهپاد می تواند یک تصویر از دوربین و سنسور حرارتی که قابلیت دید در شب و در جاهای صعب العبور دریافت کند و با داشتن ایده کاملی از شرایط و موقعیت مصدوم، توسط اپراتور تصمیم گیری کند.

این پهپاد نجاتگر البته کمی هم شکمو است و هر ۴۵ دقیقه یک بار باید باتری های آن را شارژ کرد. پهباد ناجی دارای کاربردهای بسیاری در امور امدادرسانی است. یکی از ویژگی‌های مهم این پهباد درجات آزادی بسیار آن است که باعث راحتی حرکت و انعطاف پذیری بیشتر بازو برای اجرای ماموریت محول شده به آن می شود. مچ این پهباد نیز بسیار خوب طراحی شده به گونه ای که می تواند در زوایای مختلف حرکت کند.

پهباد نجاتگر می‌تواند بسته های حیاتی اولیه مثل یک بطری آب یا مواد غذایی و داروهای خیلی ضروری و حیاتی که وزن یک کیلو دارد را حمل کرده و به مصدوم برساند تا گروه های امدادی بتوانند بعد از پاکسازی و سر فرصت آن مصدوم را نجات دهند.

بعد از وارد شدن به محل حادثه می تواند نقشه محل را با کمک سنسورهای پیشرفته خود تهیه کند و با ارائه محل دقیق مصدومان، کمک مهمی برای امدادگران در محل حادثه باشد.

پهپاد نجاتگر در حال حاضر کنار نیروهای امدادی در سراسر جهان در حال انجام ماموریت های امداد و نجات هست. حرکت پهپاد توسط سنسورهایی به نام انکودر قابل ارزیابی است، همچنین از سوی فیدبک هایی که از این سنسورها دریافت می شود و با ترکیب اطلاعات شتاب سنجی که که در داخل سنسور ژیرسکوپ ما قرار دارد، حرکت پهپاد و میزان آن نیز مشخص و تاثیر در جا چرخیدن چرخ های پهباد به این ترتیب حذف می شود. درست است که ما به پهپاد می گوییم برای مثال ۳۰ متر به جلو برود، ولی سنسور برای محاسبه این ۳۰ متر به میزان چرخش چرخ های خود وابسته نیست و بر اساس سرعت واقعی خودش که توسط شتاب سنج ها اندازه گیری می شود، مسافت طی شده را محاسبه می کند.

حالا سوال اساسی این است که ناجی چطور انسان را در محیط تشخیص می دهد و برای مثال فرق بین یک عروسک و یک بچه را چگونه درک می کند؟ همچنین در امدادرسانی خیلی مهم است که یک ارزیابی اولیه از مصدومان داشته باشیم تا به مهم‌ترین‌شان در ابتدا رسیدگی شود. ناجی تفاوت بین یک فرد مرده یا زنده را چگونه تشخیص می دهد؟

این پهپاد توسط سنسورهایی از قبیل حسگر دما، حسگر گاز دی اکسید کربن و دوربین های دید در شب محیط را پردازش کرده و وضعیت مصدوم و محل قرار گیری مصدوم را به صورت نقاط جغرافیایی جهت مشاهده اپراتور نمایش می دهد.

امید است در سایر استان های کشور استفاده از فناوری های روز از جمله پهپاد برای مدیریت بحران، عملیات امداد و نجات ، پیشگیری از افزایش آسیب های جانی و مالی در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گیرد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.