کد خبر : 49651
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
-

پدرعلم ژنتیک ایران:«کرونا» تا دوسال دیگر هست

پدرعلم ژنتیک ایران:«کرونا» تا دوسال دیگر هست
جهش‌هایی که ویروس کرونا داشته، بر اساس شرایط هر کشوی متفاوت بوده است.

به گزارش سورپرس،  کرونا تا دو سال دیگر هم در دنیا وجود دارد: این گفته پروفسور فرهود است. او را همه به‌عنوان پدر علم ژنتیک ایران می‌شناسند، اما فقط پدر علم ژنتیک ایران نیست و همین حالا پدر معنوی ۸۰هزار کودک است که طی این سال‌ها با تشخیص و تأیید مهر سلامت او به این دنیا آمده‌اند.

اینکه می‌گویند فلان کشور فلان آمار ابتلا و مرگ‌ومیر را دارد، دقیق نیست، زیرا آمارها باید براساس میزان جمعیت محاسبه شود، به عنوان مثال جمعیت کشور بحرین نسبت به هند بسیار کمتر است، باید بر اساس جمعیت آن کشورها سنجیده شود.

در واقع ما نمی‌توانیم عدد محض بدهیم و باید این عدد تقسیم بر میلیون شود، بعد می‌گوییم چند نفر از آنها فوت کرده‌اند. این فوت‌کرده‌ها دو علت می‌تواند داشته باشد، اول آنکه خدمات درمانی بیمارستان‌ها چه میزان است و آیا خودشان به بیمارستان مراجعه کرده‌اند یا نه.

جهش کرونا در هر کشوری متفاوت است

جهش‌هایی که ویروس کرونا داشته، بر اساس شرایط هر کشوی متفاوت بوده است. جهش‌های این ویروس در هندوستان یا کشوری مانند سیبری کاملا متفاوت است، به همین جهت به دفعات و کرات این داستان جهش کرونا ادامه خواهد داشت. به هر صورت وقتی صحبت از ژنتیک می‌شود نباید علم به ژنتیک ما را به این اشتباه بیندازد که ما ژنتیک خوبی داریم و به این بیماری دچار نمی‌شویم. نکته مهم این است که تنها خود فرد مهم نیست و سلامت همه اقشار جامعه باید مد نظر قرار گیرد، زیرا این ویروس به گونه‌ای خودش را نشان می‌دهد که ممکن است از فردی که درگیر این ویروس شده و علایمی ندارد، به افراد دیگر منتقل شود.

تأثیر ژن‌ها بر میزان ابتلا به کرونا

هر انسانی یک ژن به خصوص دارد و به این معناست که کرونا در همه افراد به یک شیوه خودش را نشان نمی‌دهد و در هر فردی نوع بروزش متفاوت است.
فرهود می‌گوید که زیرساخت‌های بدنی افراد به گونه‌ای است که نوع بروز بیماری در هر فردی متفاوت است، در واقع ویروس در هر فردی عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهد، البته خود ویروس نیز مدام در حال موتاسیون و تغییر است  و جهش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.
این ویروس تا به حال جهش‌های متفاوتی از خود نشان داده و  سبب شده علایم بالینی این بیماری‌ها متفاوت باشد. در ایران نیز وضع به همین صورت بوده و از قاعده کلی جهانی مستثنی نبوده و شاهد جهش‌های متفاوتی از این ویروس بوده‌ایم.

واکسیناسیون چقدر اثر دارد

واکسن کرونا به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه پزشکی در کل دنیا تبدیل شده است.  مکانیزم واکسیناسیون به این صورت است که یک ویروس را ضعیف و داخل بدن می‌کند، بدن این بیماری را به صورت خفیف می‌گیرد، اما در عوض تولید پادتن می‌کند و آنتی‌بادی در بدن بالا می‌رود.
اما نکته اینجاست که کرونا ما را در برابر کدام جهش مصون می‌دارد و به واکسیناسیون در برابر ویروسی که مدام در حال تغییر و جهش است، نمی‌توان زیاد دل خوش کرد.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.