کد خبر : 72987
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
-

ویژگی‌های گزینه اصلح جایگاه ریاست جمهوری آینده ایران چیست؟

ویژگی‌های گزینه اصلح جایگاه ریاست جمهوری آینده ایران چیست؟
دولت آینده باید متضمن استقلال کشور در عرصه‌های مختلف، مروج فرهنگ سلامتی، پایه‌گذار اقتصادی پویا و مبارزه با مفاسد اقتصادی و موجب شور و نشاط بیشتر در عرصه‌های اجتماعی باشد.

گروه سیاسی سورپرس– علی عبدالصمدی؛ آهسته آهسته تنور انتخابات داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود. حال که شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا اجازه‌ برگزاری تجمعات فیزیکی طرفداران نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری را در شهر‌های مختلف نمی‌دهد، عملاً این رسانه‌ی ملی است که باید جور تمامی کمی‌ها و کاستی‌ها را بکشد و فضای انتخابات را داغ‌تر کند.

مناظره‌‌های تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری روی آنتن رفته است. برخی از نامزد‌ها صرفاً به ارائه‌ی برنامه‌های خود پرداختند و برخی دیگر حین ارائه‌ برنامه‌های خود برنامه‌ها و شعار‌های انتخاباتی رقبای خود را نیز به چالش نقد کشیدند. به راستی ویژگی‌های یک رییس جمهور درخور شأن چیست؟

شاید نخستین ویژگی هر شخصی در هر کسوتی اخلاق و منش او باشد. نامزد‌ها نباید در حین مناظره‌های تبلیغاتی صرفاً جهت کسب رای بیشتر رقبای خود را با شیوه‌های غیر اخلاقی به چالش بکشند و مسائلی را مطرح سازند که یا دور از واقعیت است یا اگر واقعی است لزومی برای مطرح شدن در اذهان عمومی ندارد. رفتار و منش نامزد‌ها در طول مناظره‌های تبلیغاتی نشانه‌ای از سبک مدیریتی آن‌ها طی دوران ریاستشان بر مسند ریاست قوه‌ی مجریه خواهد بود.

در شرایط کنونی که دشمن به قولی شمشیر را از رو بسته و هم در زمینه‌های علمی از جمله استقلال هسته‌ای ایران بهانه تراشی می‌کند و هم در بحث دفاع از حرم اهل بیت در کشور‌های اسلامی از هیچ کید و مکری دریغ نمی‌ورزد، لذا نامزد‌ها و فراتر از آن رییس جمهور آینده‌ کشور باید در سیاست خارجی حائز تجربه، استقلال، قائم به اصول و موازین نظام، آشنا به دیپلماسی و نیز دارای جسارت مقابله با دشمنان و در عین حال مجرب و متمایل به ایجاد روابط حسنه با کشور‌های دوست باشد و به قولی سایه‌ی حیله گری‌های دشمنان از کشور دور بدارند. نباید فراموش کرد که داغ حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از شهداء دفاع از حرم اهل بیت هنوز تازه است. مردان میدانی که برای دفاع از مام میهن و حرم اهل بیت علیهم السلام اجمعین سنگر‌های مبارزاتی خود را فراتر از مرز‌های کشورمان قلمداد می‌کردند و هر جا مسلمان مظلومی فریادی بر می‌آورد، به فریادش می‌رسیدند. راه آن مردان حماسه ساز نه تنها تمام نشده بلکه همچنان ادامه دارد.

پرهیز از هیاهو طلبی و حفظ متانت و وقار از ویژگی‌های بارز یک نامزد تصدی پست خطیر ریاست جمهوری است. از طرفی نامزد‌ها نباید به بهانه‌ی داغ‌تر کردن تنور انتخابات از خطوط قرمز اخلاقی عدول کرده و از طرفی نباید آن قدر محافظه‌کارانه عمل کنند که باعث سردی فضای انتخابات شود. البته مناظره‌‌های تلویزیونی اول بسیار گرم و گیرا بود و بعضا منجر به این شد که برخی از نامزد‌ها به خاطر جمع آوری آراء بیشتر به دیگر نامزد‌ها اهانت کنند که در خور شأن تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری نبود.

مسلماً وقتی نامزدی از نامزد‌های احراز پست ریاست جمهوری با کوچک‌ترین تلنگر از خطوط قرمز اخلاقی عبور کند نمی‌تواند احراز صلاحیت برای تصدی پستی را داشته باشد که هجمه‌های گسترده‌ای علیه وی در جامعه وجود خواهد داشت.

در یک کلام اگر ویژگی‌های یک نامزد اصلح را جهت احراز سمت ریاست جمهوری در مقطع کنونی بخواهیم به صورت خلاصه برشماریم شامل موارد ذیل است:

  • التزام به دین مبین اسلام و تمسک جستن به آموزه‌های دین مبین اسلام و توصل به حضرت رسول الله و ائمه‌ی هدی علیهم السلام. نباید فراموش کرد که ایران متبرک به قدوم امام رئوف علی ابن موسی الرضاست و از این حیث ملت از دولت‌های مختلف توقع دارند رفتاری در شأن و شخصیت آن امام بزرگوار داشته باشد.
  • اصلاح ساختار اقتصادی کشور از طریق اعتماد به بخش خصوصی و زمینه سازی برای جلب و جذب سرمایه‌های خارجی، همانگونه که موضوع اصلی نخستین مناظره‌ تلویزیونی حول محور‌های اقتصادی گذشت، یقینا تمامی دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم از دولت آینده توقع دارند ضمن حفظ کرامت انسانی، اقتصادی پویاتر و سرزنده‌تر را پایه ریزی کنند.
  • دولت آینده نیز با سیاست گذاری و بستر سازی صحیح داخلی و تعیین خط مشی و ریل گذاری منطقی و استقلال طلبانه در حیطه‌ی دیپلماسی خارجی می‌تواند به اهداف متعالی اقتصادی دست یابد. آشنایی با مسائل استراتژیک نظامی و امنیتی از دیگر ویژگی‌های ریاست بعدی قوه‌ی مجریه است.
  • دفاع از حقوق حقه‌ی ملت ایران در عرصه‌های نظامی و امنیتی از رئوس بسیار مهم در حفظ کیان ملت و کشور است که نامزد‌های ریاست جمهوری و فراتر از آن رییس جمهور آینده باید آن را تضمین کند.
  • ضمناً انتظار می‌رود در دولت آتی روند واکسیناسیون علیه ویروس کرونا با سرعت و دقت بیشتری صورت پذیرد. همان‌گونه که بر همگان ثابت شده است. کرونا و قربانیانی که تا کنون به جای گذاشته است سرعت پیشرفت کشور را در بسیاری از عرصه‌ها از جمله از زمینه‌های اقتصادی بسیار کند کرده است؛ لذا توجه به مساله‌ی خطیر واکسیناسیون عمومی می‌تواند  از ویژگی‌های دولت آتی باشد.
  • حفظ منابع و انرژی از دیگر وظایف و ویژگی‌های دولت آتی است. در هفته‌های اخیر در اکثر شهر‌های بزرگ صنعتی معضل قطع برق گریبانگیر بسیاری از خانواده‌ها و واحد‌های صنعتی و صنفی شد؛ لذا برنامه ریزی جهت حفظ انرژی و منابع ملی می‌تواند از دیگر برنامه‌هایی باشد که مستقیماً به پویاتر شدن اقتصاد کشور یاری می‌رساند.

امید آنکه دولت آینده خود را ضامن استقلال کشور در عرصه‌های مختلف بداند که صد البته میراث‌داری خون شهداست؛ انتظار ملت از دولت آن است که مروج فرهنگ سلامتی، پایه‌گذار اقتصادی پویا و مبارز با مفاسد اقتصادی و موجب شور و نشاط بیشتر در عرصه‌های اجتماعی باشد. محقق شدن این آرمان‌ها یقینا باعث ترویج انگیزه و نشاط در جامعه خواهد شد.

 

انتهای پیام/ ۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.